אורית ברגמן, אסף בן-ארוש, ג'ני מייליכוב, הילה נועם ושלל מאיירים ישתתפו ב"זהב על שחור" – התערוכה שיוזם המעצב דויד סת ומאגדת כלים ואיור. סיפור יפה על יזמות וחיבור
בסוף החודש תיפתח בגליה אלמסן ביפו התערוכה "זהב על שחור". תערוכה מכירה קצרה, בת תשעה ימים בלבד, שתציג סדרה מוגבלת של כלים מאוירים פרי שיתוף פעולה של דויד סת ו-20 מאיירים, ביניהם אורית ברגמן, אסף בן-ארוש, ג'ני מייליכוב והילה נועם. זוהי התערוכה הראשונה שסת – קרמיקאי ויוצר ובעליו של סטודיו אודקה לקרמיקה ועיצוב – יזם ואוצר, והיא התגלגלה והתגבשה מתוך העשייה השוטפת של הסטודיו.
מצד שני זה לא מקרי. לסת יש חיבור לאיור עוד לפני שנשאב לעולם הקרמיקה. הוא למד עיצוב תעשייתי בשנקר ותקשורת חזותית בבצלאל, "אבל לא סיימתי לא את זה ולא את זה". לקרמיקה, הוא אומר, התגלגל. פתח סטודיו – ODAKA – בפלורנטין, ועובד לרוב עם תבניות ויציקות. מייצר בעיקר כלים שימושיים לבית, "הכל בעבודת יד. ההשראות נעות בין החן של המזרח הרחוק למוטיבים של עיצוב מודרני ועכשווי".
אז איך בכל זאת נולדה התערוכה?
"זה התחיל משיחה עם אסף בן-ארוש על שיתוף פעולה. אחריה היו שיחות עם שני מאיירים נוספים, וכשדיברתי עם הילה נועם, היא שאלה אותי אם תהיה תערוכה. אחרי רגע של שתיקה קצה אמרתי: 'כן, למה לא?' וככה נוצרה התערוכה.
"הרבה מהמאיירים שאליהם פניתי היו חברים שלי בפייסבוק, ואת חלקם הכרתי תוך כדי חיפוש. רציתי משהו קצת שונה מהאיורים והרישומים שאנחנו בדרך כלל מכירים מכלי הקרמיקה. רציתי משהו קצת יותר פופי, אורבני, סטריט ארט. חיפשתי מאיירים שבאמת מעניינים אותי, ושנראה היה לי שהשילוב בין העבודה שלהם לשלי יכולה ליצור משהו חדש על גבי הכלי".
סת, מספר הטקסט שמלווה את התערוכה, ביקש מהמאיירים לחשוב על פרשנות ויזואלית לתרבות העכשווית ולגירויים המציפים אותנו במרחב האורבני, ולשלב אותה על הכלים. הגבולות המנחים שניתנו, הציבו אתגר לא פשוט – פורמט מוגדר, משבצת בת כמה סנטימטרים, וצבע יחיד – זהב.
"הפורמט האחיד היווה עוגן, איפשר היווצרות של דיאלוג בין הדימויים, ונתן דרור לניואנסים עדינים לצמוח על גבי הכלים השחורים. הבחירה בזהב אינה מקרית, ושורשיה טמונים רחוק בעברנו. הזהב אוצר בחובו היסטוריה עשירה, ומנעד אסוציאציות מפתיע במורכבותו.
"אותם דימויים, המונצחים בזהב ומתכתבים עם עולם הפופ ואמנות הרחוב, מייצרים חוט מקשר לאיורים המסורתיים של פעם, ומציעים מעין סגירת מעגל רב שנים. השילוב שנוצר, הופך כל דימוי לאמירה, אנקדוטה אודות חיינו".
שלושה דגמים של כלים עיצב סת, ועל חלקם יופיעו איוריו שלו. כמו תמיד, את הכלים, הדגמים והגלזורה השחורה הוא פיתח בעצמו. "לקח לי די הרבה זמן לפתח את הגלזורה הזו, כי חיפשתי את הדקויות של האפור-שחור, את הגוון המדויק שלא יהיה שחור מדי ולא אפור מדי. אני קורא לו שחור פחם, ובאמת כשרואים את הכלי, מרגישים שיש בו משהו מאוד פחמי.
"בזהב בחרתי כי יש לו מנעד אסוציאציות עשיר ורחב, והזהב על גבי השחור יש בו משהו קצת ערסי, קצת מטריף, קצת נובורישי. ובכל זאת האיורים והכלים העדינים – אני עובד בצורה די עדינה – מצליחים להפוך את זה למשהו אחר. להשיל את כל השכבות האלה. יש משהו מאוד מתגונן בערסיות. משהו כועס. קוצניות ומוחצנות. ואני מרגיש שהכלים מצליחים להשיל את שכבות ההגנה ולהגיע למשהו הרבה יותר מעודן ושלם".
המאיירים המשתתפים: אסף בן-ארוש, פייר קליינהאוז, אורית ברגמן, עומר הופמן, עומרי כהן, ג'ני רונן, ג'ני מייליכוב, פולינה אלהרר, יובל ישראלי, הילה נועם, אודליה שמעוני, טלי יאלונצקי , אשור לזולי, דומיניקה קרמרובה, רועי רחמים, סיון ברון, ענבר הלר אלגזי, קוסטיה פרמיאקוב, עינב ויסמן, לירן רביב גרניט, טל שטדלר, דויד סת.
זהב על שחור, 27.4.18 – 6.5.18 | פתיחה: שישי, 27 באפריל, בשעה 12:00 | גלריה אלמסן, רחוב הפנינים 1, יפו
אולי יעניין אתכם גם...