השנה, לראשונה ב-55 שנות קיומו, העניק הסלונה דל מובילה מילנו שמונה פרסי הצטיינות למשתתפי היריד. בשבוע שעבר הוכרזו הזוכים. מילנו 2016, הנבחרים
השנה, לראשונה ב-55 שנות קיומו, העניק הסלונה דל מובילה מילנו שמונה פרסי הצטיינות למשתתפי היריד. טקס הענקת הפרסים התקיים בשבוע שעבר, ובו נחשפה לראשונה זהותם של שופטי הפרס השנה, ביניהם סילבנה אניקיאריקו, מנהלת מוזיאון הטריאנלה של מילנו, דומיטילה דרדי, אוצרת העיצוב של מוזיאון מקסי ברומא, המעצב מסימו מיני, מנכ"ל האתר דיזיינבום וליוויה פרלדו מאטון, מנהלת אל דקור איטליה. הפרסים הוענקו למוצרים הטובים ביותר בתחומי הכיסאות והספות, מערכות ריהוט, מטבחים וחדרי רחצה, לתצוגה הטובה ביותר, למעצב הצעיר הטוב ביותר, למעצב הטוב ביותר ופרס חבר השופטים.
ואלה הזוכים:
המוצר הטוב ביותר בתחום הכיסאות והמושבים המרופדים: All Plastic Chir, עיצוב: ג'ספר מוריסון לויטרה. והנימוק: "בעודו שומר על כל המאפיינים המסורתיים של כיסא העץ הצליח מוריסון לפתח כיסא שמיוצר כולו ביציקת פלסטיק".
המוצר הטוב ביותר בתחום מערכות הרהיטים: Commodore, עיצוב: פיירו ליסוני לגלאס איטליה. "שידות קומודור, המתכתבות עם רהיטי העבר, טופלו ברגישות עכשווית, ועל אף עיצובן בזכוכית המסורתית הן מדגימות את אינסופיותה של היצירתיות".
המוצר הטוב ביותר בתחום המטבחים: Air, דניאל לאגו ל"לאגו". המטבח Air של דניאל לאגו, המעצב הראשי של Lago ומי שעומד בראש החברה המשפחתית, הוא יחידת אי עגולה ומינימליסטית למראה, הנשענת, בהמשך לרהיטים קודמים בסדרה, על רגליים שקופות, ונראית כאילו היא צפה בחלל. היחידה כוללת כיריים המתמזגות במשטח הלבן, והיא מיועדת לתפקד גם כשולחן אוכל. כך חוויית הבישול הופכת לחוויה קבוצתית, כשהכיריים ומי שאמון עליהם במרכז. וכך אומרים נימוקי השופטים: "AIR שוברת את סכמות המטבח המסורתיות, ומציגה סגנון חיים חדש. סוג של חזרה למקורות, כאשר ה'אש' מוצבת שוב במרכז הנוף הביתי".
המוצר הטוב ביותר בתחום חדרי הרחצה: Origami, אלברטו מדה ל-Tubes Radiatori. "אוריגמי מציג חדשנות דרך אופני שימוש מגוונים ומקוריות צורנית".
התצוגה הטובה ביותר: Kartell. "קרטל הציגה פרדיגמת תצוגה חדשה, שבה יש כוח ייחודי לתקשורת. מצד אחד היא מרפררת לזירת התיאטרון הקלאסי ומצד שני היא משתמשת בטכנולוגיות דיגיטליות חדשות להעברת המסר".
המעצב הצעיר הטוב ביותר: ג'יאקומו מור. "מבלי לוותר על זהותו כמעצב שהוא אומן קראפט, הצליח מור (Moor) להרחיב את גבולות מחקרו האישי לייצור תעשייתי, ויותר מזה – הוא אף הצליח להעביר את הידע העמוק שלו בעולם העץ ליצרן שעמו עבד".
המעצב הטוב ביותר: קונסטנטין גרצ'יץ'. "גרצ'יץ' מצליח להציג משמעויות אסתטיות חדשות, בעודו שומר אמונים לשפתו האישית והטכנית המדויקת והדקדקנית".
הפרס המיוחד של חבר השופטים הוענק לכריסטינה סלסטינו. סלסטינו היא בעליו של המותג Attico, ומעבר לו היא נמצאת בקשרי עבודה עם חברות איטלקיות רבות. Plumage, אריחי הקרמיקה שעיצבה בהשראת נוצות הטווס ל-BottegaNove, זכו בשבוע העיצוב האחרון לתהודה בינלאומית רחבה. את הפרס המיוחד החליט חבר השופטים להעניק לסלסטינו בזכות "יכולתה לשמש ערוץ תקשורת בין דור המעצבים הצעיר לדור המעצבים הוותיק, דבקותה בדרך הניסוי, והחוכמה שבה היא מחברת בין תמות כשבירות, עדינות, ואצילות לעיצוב אינטליגנטי, שמשכיל להתאים את עצמו באופן מושלם גם לעולם הקראפט הגבוה וגם לתעשייה".
פרס מיוחד נוסף – Banca Intesa Sanpaolo Award – הוענק לסימונה צ'רמולי ומיגל קוודה ממשרד האדריכלות CQS, על הניהול האמנותי של תערוכת הדגל של הסלונה השנה Before Design: Classic. סימונה וקוודו, אומרים השופטים, "הצליחו לחבר בין עבר ועתיד בפרויקט מלהיב שהעלה על נס את סגנון הרהיטים האיטלקי הקלאסי. מבחירתם לשתף פעולה עם מתאו גרונה ועד לאחרון הפרטים בהצבה, הצליחו השניים להציג בדרך עכשווית את הטעמים וסגנונות העבר הנצחיים".
כשיצאה לאקרנים לפני שמונה שנים, הציבה גומורה – דרמת הפשע המוערכת וזוכת הפרסים שעסקה במאפיה הנפוליטאית – את יוצרה, מתיאו גרונה, בחזית הדור הנוכחי של יוצרי הקולנוע האיטלקי. מאז ממשיכים סרטיו של גרונה לזכות בתהודה בינלאומית, ביניהם Reality – דרמה קומית שבמרכזה האובססיה לסדרות הריאליטי, ומעשיית המעשיות (Il Racconto dei Racconti) שהוקרן לאחרונה גם אצלנו. אולי הייתה זו הפרשנות המודרנית של גרונה לשלוש אגדות העם שסופרו על-ידי ג'יאמבטיסטה באזילה – מבאי חצרות נסיכי ממלכת נפולי במאות 16-17, ומי שנחשב למקור האירופי הקדום לסיפור סינדרלה – שתפסה את עינם של סימונה וקוודו. השניים הפקידו בידי גרונה את המשימה המאתגרת להוציא את רהיטיה הקלאסיים של איטליה מארונות הנפתלין, להסיר מהם את האבק וקורי העכבישים, ולהחזיר לרהיטים המסורתיים שנשכחו מלב את עטרתם גם במאה ה-21.
Before Design: Classic – הסרט הקצר שיצר אמן הסיפור הקולנועי, טווה עלילה מסתורית, המדברת – בלי מילים כלל, באמצעים קולנועיים חזותיים בלבד – על עולם שאחרי אפוקליפסה כלשהי, שבסופה הילדים הם השורדים שהצליחו להציל את אוצר התרבות רב הדורות, ובזכותם נגלית מסורת העבר מחדש במלוא תפארתה.
אולי יעניין אתכם גם...