ביום חמישי הקרוב תשיק אנה גיטלסון-קאהן בגלריה פריסקופ את המותג החדש שלה ANNA. במרכז הקולקציה הראשונה מחקר על מלבן, צבע וצורה. שמיכות בתערוכה
זה קורה בחמישי הקרוב. אנה גיטלסון קאהן תשיק את המותג החדש שלה ANNA בתערוכת יחיד בגלריה פריסקופ. בתערוכה, שאוצר איש גבאי, היא תציג שלל שמיכות מהקולקציה הראשונה, שבמרכזה מחקר עיצוב שנושאו הוא הצבע. ההתמודדות עם הצבע, וגם עם הצורות, שכן דוגמאות הפאטרן של השמיכות של גיטלסון-קאהן נשענות על אלמנטים גרפיים חוזרים על עצמם. "אין דימוי מרכזי, אלא חלוקה של המישור, וגם אין היררכיה בין האלמנטים הגרפיים. בכל אחת מהשמיכות הבסיס הוא ריבוע אמצעי, השוליים משלימים למלבן, יש ארבעה צבעים, וברובן הצבעוניות היא קונטרסטית בין השדה לשוליים. איזון הוא מילת המפתח".
השמיכות – הזהות משני צדיהן – סרוגות כולן מצמר מרינו. צמר המרינו, מספרת גיטלסון-קאהן, נעים במיוחד למגע, שומר על חום הגוף, אבל אינו מחניק ומתאים למזג האוויר בארץ. את הצמר היא מביאה מאיטליה, והשמיכות נסרגות בקריית-גת.
גיטלסון-קאהן מעצבת טקסטיל, מתמחה בסריגה, מרצה בכירה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר ואף מנחה פרויקטי גמר במחלקה. היא זוכרת את עצמה סורגת עוד ברוסיה בגיל שש, אבל הדרך לטקסטיל, היא מספרת, הייתה ארוכה.
לארץ עלתה בגיל 15, את התואר הראשון סיימה בבאר-שבע במתימטיקה ומדעי המחשב, וכשסיימה את הלימודים עברה לתחנה הבאה – מתכנתת בהיי-טק. ואז בן הזוג שלה התקבל ללימודים בחו"ל והם עברו לבוסטון. עשר שנים שהו בארצות-הברית "ואיכשהו זה הפך לתהליך של שינוי קריירה".
היא התחילה לעסוק בעבודת טלאים ותפרה שמיכות. אחר כך נרשמה לתוכנית לעיצוב גרפי של בית הספר שליד ה-MUSEUM OF FINE ARTS בבוסטון. כאשר סיימה, הרגישה שיש משהו מגביל בדו-מימדיות של העיצוב הגרפי, ושהגיע הרגע ללמוד עיצוב טקסטיל. היא גם הרגישה שבשל הזמן והיא מאוד תשמח ללמד. "תואר שני מחדד אותך בתור יוצרת, וגם פותח בפנייך את האפשרות ללמד, וזאת הייתה המטרה".
גיטלסון-קאהן התקבלה ל-RISD, בית הספר לעיצוב של רוד איילנד, "שהוא הנחשב ביותר בתחום עיצוב הטקסטיל בארצות הברית", סיימה בהצטיינות, ולפני חמש שנים חזרה לארץ. ב-2011 התחילה ללמד בשנקר. "בשנתיים הראשונות זה די מילא את היום שלי, אבל ברקע היה הרצון להקים מותג משלי ולעצב בשם שלי".
לגבי המדיה, היא מספרת, לא הייתה התלבטות. היה ברור שמתחילים מסריגה – התחום שבו היא מתמחה ושאותו היא מאוד אוהבת. השאלה הייתה האם לבחור בכיוון של אופנה, או בכיוון של עיצוב פנים. מכיוון שחיפשה פלטפורמה שתאפשר מחקר עיצובי – בחרה בכיוון השני.
הראשונות היו שמיכות ילדים "משום שבתחום הילדים אין הגבלה של מה טרנדי ומה לא. השמיכה היא כמו קנווס, מלבן חלק, ואין מגבלה של צבע או צורה. רציתי מוצר שהוא טיימלס. כמו ספרי ילדים, שדור אחרי דור קורא את אותו הספר. יש משהו באמת מעניין בעולם של עיצוב לילדים, מין יציבות כזאת, ואם מוצר הוא טוב ויציב, הוא יכול לשרוד שנים".
אלא שמשם הדברים התגלגלו. ברגע שהשמיכות הראשונות נסרגו, ואנשים שראו אותן הגיבו בחום, הן פרצו מתוך עולם הילדים החוצה, וכרגע הן מוצעות בשלושה גדלים. יחד עם השקת המותג משיקה גיטלסון-קאהן את אתר המותג. "המודל העסקי של ANNA הוא לעבוד מול חנויות וקניינים יותר מאשר מול לקוחות פרטיים, אבל חלק מהדגמים ניתן יהיה לרכוש באתר. לכבוד התערוכה עיצבתי במהדורה מוגבלת דגם אחד שיהיה בלעדי לפריסקופ, ויימכר בגלריה בזמן התערוכה".
בארץ, אומרת גיטלסון-קאהן, תרבות שמיכות הצמר עדיין לא התפתחה אבל בחו"ל זו נישה אהובה ויש שמיכות מקסימות. בספטמבר היא תשיק את ANNA ב-MAISON & OBJET, תערוכת העיצוב והלייפסטייל הפריזאית המושכת קניינים מכל העולם. ומשם…
ANNA, גלריה פריסקופ לעיצוב עכשווי, בן יהודה 176, ת"א | פתיחה: 21.5.15 בשעה 19:30. נעילה: 27.6.15
אולי יעניין אתכם גם...