משלושה יוצא טוב. הצצה ל"טבע, מתימטיקה ופאטרן", תערוכת הקורס של ד"ר אלה אמיתי סדובסקי במחלקה לעיצוב טקסטיל בגלריה לורבר בשנקר
מפת גורמי השמיים, מבנה עלי כותרת, אורכם של גלי הים או צורתם המעוגלת של העלים – כל אלו ועוד מתורגמים לנוסחאות מתמטיות בתערוכה "טבע, מתמטיקה ופאטרן" בגלריה "לורבר" בשנקר.
התערוכה מזמנת זווית מעניינת להתבוננות כיצד הטבע הולך יד ביד עם עולם המתמטיקה. הסימטריה, הקווים הישרים, החזרתיות ושילובי הצורות הגיאומטריות מצליחים להפתיע – כי הרי אנו לא מצפים שאלו יופיעו בפרחים, עלים או עצים. התערוכה, באוצרותה של ד״ר אלה אמיתי סדובסקי, משלבת בין שני קורסים הנלמדים בהנחייתה במחלקה לעיצוב טקסטיל, מסדרת מחדש מתמטיקה. הסטודנטים מתארים כיצד ניסו חוקרים ומדענים לאורך ההיסטוריה לצקת את הטבע לתוך נוסחאות ושרטוטים, אשר בסופו של דבר תורגמו לתבניות ((Patterns.
לאורכו של אחד מקירות הגלריה מוצגים על ציר זמן כרונולוגי משפטי ההוכחה של מדענים וחוקרים החל מפיתגורס, דרך אוקלידס ופיבונצ'י ועד רוג'ר פנרוז ודן שכטמן. הקיר כמהלך מחקרי מתאר בתמונות את האופן שבו תורגמו נוסחאות לכדי צורות, תבניות גיאומטריות שמשתלבות ויוצרות משטחים, שדות צבעוניים.
שני הקורסים מציגים שתי גישות בעולם המתמטיקה: הראשון מתבסס על המתמטיקה האוקלידית, המורכבת מאקסיומות שניסח המתמטיקאי ההלניסטי אוקלידס, ואוגדו בספר יסודות, ספר קדום שנשמר עד ימנו ומהווה את הבסיס למדע כפי שאנו מכירים אותו היום. עבודות של המאייר מ.ק. אשר נשענות על עקרונות אלו ופותחו על ידו לכדי איורים מוכרים.
בקורס השני לומדים הסטודנטים כיצד לחשוב אחרת ולבחון את האקסיומות שנלמדו בקורס הראשון על פי עקרונות המתמטיקה הלא אוקלידית – כך מתקבלות תבניות חדשות, לא מוכרות.
התוצאה הינה של שני הקורסים יחד. התמה העיצובית שפותחה על ידי הסטודנטים, הועברה לבד המיועד לדפוס דיגיטלי. בשיתוף חברת קורנית דיגיטל, הודפסו הבדים ונתפרו קימונואים. גזרתו של הקימונו מאפשרת לסטודנטים להשתמש בו כמצע, כקנבס. החיבור בין הלבוש המסורתי היפני וההדפס החדשני הוא מעין ארנה, זירה שיוצרת מקום לשיח על חיבור בין העולם הישן לבין החדש.
התערוכה מכוונת זרקור אל הרעיונות הפילוסופיים העומדים בבסיס הלימוד האקדמי והצצה אל תהליכי הלימוד במחלקה לעיצוב טקסטיל. מעצבי הטקסטיל מתכתבים לעתים קרובות עם המורשת שלהם, מביאים אותה אל תוך עבודותיהם ומשתמשים בה כמעיין אינסופי של רעיונות. מעניין לראות כיצד גם פירוק והרכבה מחדש של נוסחאות מתמטיות יכולות להשתלב במהלכים כאלה.
אור-יה רוזמן שותפה בסטודיו 89 www.eightyninestudio.com
אולי יעניין אתכם גם...
מגרה