הפסל הסודי, הפרויקט הסודי והחנות הסודית. תכירו את COMPANY, הסטודיו היצירתי, האקספרימנטלי ומהמובילים בנוף העיצוב העכשווי בפינלנד. קפיצה לשבוע העיצוב של הלסינקי
בשבוע העיצוב של הלסינקי הם העמידו דמויות מפתח מעולם העיצוב והאמנות הפיניים כפסלים חיים על במה רמת מידות ודמוית שיש. הפסל הסודי הם קראו למיצב-מיצג שהציג בין היתר את סובי סלומייני, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב המקומי, לורה סרבילינה, המנהלת האמנותית של הביטארה, יריד העיצוב הפיני המהווה את העוגן של שבוע העיצוב, או מאיה טנינן מאטילה, המנהלת של HAM, מוזיאון האמנות של הלסינקי, כשהן עוטות גלימות מוזהבות, תנועותיהן מתוחות וקפואות כאילו היו אחד מ-200 פסלי המתכת המוצבים ברחבי הבירה הפינית, בעודן נושאות דברים רלוונטיים לתחום עיסוקן. מי שהגו, יזמו, עיצבו הפיקו וניצחו על עבודת החוצות שהתעוררה לחיים מדי ערב בשעת השקיעה היו אמו סונג ויוהאן אולין, הדואו שמאחורי סטודיו COMPANY.
סונג ואולין הם מהיצירתיים, האקספרימנטליים והמוכרים שבמעצבים הפיניים. הם נפגשו באוניברסיטה לעיצוב ואמנות בהלסינקי: הוא למד עיצוב, היא הגיעה מסיאול ללימודי תואר שני. REDDRESS, אחת מעבודותיהם המזוהות ביותר עד היום, היא דווקא אחת המוקדמות. שמלת הענק האדומה שהוצגה לראשונה במוזיאון לואיזיאנה בדנמרק ב-2005, נתפרה מ-550 מטרים בד של קוודרט, שובלה נפרש לקוטר של 20 מטרים, ויכולים להתכרבל בו 238 אנשים, בעודם מאזינים לקונצרט, שסולניתו ניצבת בגובה שלושה מטרים בטבורו של המעגל האנושי, כשהיא לובשת את שמלת הענק. עשר שנים עברו מאז עיצבה סונג את השמלה האדומה שהוצגה גם בלונדון, ברלין ואיינדהובן והיום היא חלק מאוסף מוזיאון העיצוב של הבירה הפינית.
על קו התפר שבין עיצוב ואמנות (ומבורכים ביכולות הפקה מרשימות) סונג ואולין הם מעיין נובע של רעיונות הפוגשים חומר ומתגלגלים לעבודות פיסול במרחב הציבורי, מיצבים ומיצגים, לבוש, רהיטים ומוצרים שונים. הם הציגו תערוכות יחיד רבות והשתתפו באינספור תערוכות קבוצתיות, כתבו עליהם בעשרות מגזינים וספרי עיצוב, ובשנה שעברה הם אף פתחו בלב הלסינקי חלל עבודה שהוא גם חנות. Salakauppa, הם קראו לו. החנות הסודית. ומה שיפה ומרשים ויוצא דופן למדי היא בחירתם לחשוף באתר שלהם גם את אותם פרויקטים שנדחו ולא צלחו: מיני-מגזין שהציעו למיתוג הבוטיק של קום דה גרסון בהלסינקי, תכשיטים ל-Chi Ha Paura של חייס באקר (ממייסדי דרוך דיזיין), עבודת אמנות לבניין הספרייה החדש של אוניברסיטת הלסינקי.
העבודות של קומפני מתוחכמות עם נימה נאיבית, מבוצעות ברצינות מדוקדקת אך רוויות הומור, מושפעות מאוד מנופיה של פינלנד ומהטבע המקומי (אחד המאפיינים הבולטים המשותפים לרבים מהמעצבים הפיניים), ועם זאת שופעות רפרנסים לתרבויות העולם. נעלי לבד אדומות לריקוד משותף של אב עם בתו, שמלה לאם ולילד, שרפרפים ממטריושקות או מבובות קוקשי המיוצרים על ידי חרשי-עץ אומנים ברוסיה וביפן, מעקות לבית משותף שזה עתה נבנה, חפצים שנולדו ביערות הצפון וגם מבנה שירותים הבנוי מערימות בולי עץ להסקה, שבפינלנד הם מוצר צריכה בסיסי, וזוכים לתשומת לבם של רבים ממעצבי המוצר. מנעד העבודות של קומפני מאוד מגוון, ועדיין מצליחות העבודות כולן לשאת את תווי ההיכר של הצמד הממכר. ואם הצלחתי להצית בכם את הסקרנות, מזומן לכם שיטוט שכולו תענוג באתר הזוג.
אולי יעניין אתכם גם...
Thank you Sigal, Very good and intersting article on Company.