איסי מיאקה. התערוכה הגדולה

אריאל לאביאן, בוגר המחלקה לעיצוב אופנה וצורפות וסטודנט בתוכנית לתואר שני בעיצוב בבצלאל, ביקר בתערוכה המוקדשת ל-45 שנות עבודה של איסי מיאקה בטוקיו, וחזר נפעם לספר עליה

חדר C, מבט מקרוב לאחת הפינות

מבט אל בגדי A-POC בחדר C. צילומים: Hiroshi Iwasaki

 

בשנת 1960, בעודו סטודנט לעיצוב גרפי באוניברסיטה לאמנות טאמה בטוקיו, כתב איסי מיאקה מכתב למארגני ועידת העיצוב העולמית שהתארחה באותה שנה לראשונה ביפן. אורחים מ-26 מדינות השתתפו בוועידה, כשהם חולקים את נקודות מבטם ורעיונותיהם האינטלקטואליים לנוכח ההתפתחויות הטכנולוגיות והמדעיות החדשות בתחום התעשייה, ובמיוחד בתחום הדפוס והעיצוב הגרפי. במכתבו קבל מיאקה על-כך שעיצוב בגדים אינו זוכה להתייחסות באירוע המשמעותי והחשוב. בחודש מרס האחרון, כשהוא בן 77, נפתחה בגלריה הלאומית לאמנות בטוקיו תערוכה מקיפה המציגה 45 שנות עבודה: MIYAKE ISSEY EXHIBITION: The Work of Miyake Issey.

עבודתו של מיאקה נובעת מהשאלה הבסיסית והמאתגרת: כיצד ניתן לעטוף את הגוף, (תלת מימד), עם יריעת בד (דו-מימד), מבלי לשכוח שהגוף נמצא בתנועה תדיר. את הקשר הזה בין יריעת הבד, הגוף, והחלל הנוצר במפגש בין השניים, בוחן מיאקה 45 שנים. לאורך כל שנות עבודתו, מעולם לא הגביל את עצמו למסגרת המוכרת, מדגיש הטקסט המלווה את התערוכה. להיפך: מתודולוגיית העבודה של מיאקי מציגה בהתמדה אפשרויות חדשות, פורצות דרך, עתידניות, בהתייחסותו ליריעת הבד כבגד. המשותף לתשובותיו השונות לאורך השנים הוא העיסוק בחופש, בהמצאה, בהשפעות תרבותיות, במסורת ובחדשנות, ובמודעות הסביבתית.

התערוכה מתפרשת על-פני שלושה חללים עיקריים. בראשון – חדר A המוארך והצר – מוצגות 12 מעבודותיו המוקדמות של מיאקה. אפשר לראות כאן את HANDCKERCHIEF DRESS משנת 1970 – השנה בה חזר ליפן אחרי התקופה בפריז ובניו-יורק, ויסד את הסטודיו – העשויה משלושה ריבועי בד מחוברים זה לזה באלכסון. אפשר לראות כאן גם את COCOON COAT השופע שעוצב ב-1977, העשוי כולו מיריעת בד אחת. אי אפשר שלא להתפעם מכך שכל דגם ודגם צמח מהחיפוש המתמיד של מיאקה אחר טכניקות וטכנולוגיות חדשות לגמרי ביצירת הטקסטיל ובתכנון הגזרה, והודות להבנתו המעמיקה את הקשר המקודש שבין הגוף ליריעת הבד.

בקולקציית סתיו-חורף 1980 הציג מיאקה סוג חדש של בגד: PLASTIC BODY הוא קרא לו. הייתה זו יציקת פלסטיק מחוזקת בסיבים שונים, שצורתה כצורת הטורסו הנשי, ועל אף מראה הפיסולי, היא לא נוצרה כעבודת אמנות בלבד אלא כבגד לביש שיוצר בתהליך תעשייתי. "גוף פלסטיק" היה הראשון בסדרת בגדי ה"גוף" של מיאקה, ושינה כליל את התפיסה לגבי מהו בגד. עם וריאציות נוספות שפותחו בסדרה בין השנים 1980 ל-1985, הוא מוצג בחדר B על בובות תצוגה שקופות שעוצבו במיוחד עבור התערוכה על-ידי טוקוג'ין יושיוקה.

הגישה העיצובית של מיאקה נובעת הן מתוך כבוד עמוק לאנשים הלובשים את בגדיו והן לסביבה. לשיטתו, בגדים צריכים להעשיר את החיים ולשמח את לובשיהם. "כל יום, אני מדמיין משהו חדש, ליצור משהו שלא היה קיים מעולם, ולבנות מציאות חדשה". בחלל המרכזי, Room C, בולטת בחירתו של מיאקה בעבודת צוות ובשיתופי פעולה חוצי גבולות עם מומחים כמו מהנדסי טקסטיל, מתימטיקאים וחברות בדים. חמש קולקציות מוצגות כאן, רובן ככולן מהפכניות. חלקן חוזרות אל החומרים המסורתיים בתרבות העיצוב היפנית: נייר, שיער סוס, רפיה. חלקן נשענות על טקסטילים חדשניים כמו יריעת פוליאסטר שנחתכת בצריבת חום ומקבלת את צורתה הסופית בעזרת כפתורי תיק-תק.

כבר בתחילת שנות ה-70 הצטרפה לסטודיו של מיאקה מעצבת הטקסטיל מאקיקו מינאגאווה (Minagawa) כאחראית על תחום הטקסטיל וכמנהלת הסטודיו. ביחד יצאו השניים למסע שתכליתו חיפוש אחר חומרים חדשים, שמהם ניתן לייצר טקסטיל, שיהיה הבסיס לייצור "דברים לבישים" (Wearable things), כך מגדיר מיאקה את פעילותו. המסע הזה נמשך למעלה מ-40 שנה. אחת התחנות פורצות הדרך במהלכו הייתה (A-POC – (A Peace Of Clothing, שפותחה עם דאי פוג'אווארה. A-POC היא הרבה יותר מקולקציית בגדים. היא תהליך ייצור מהפכני, שאפשר לסרוג (ובשלבים מאוחרים יותר גם לארוג) את הבד כצינור, כגוף חלול ולא כיריעה שטוחה. פיתוח שאפשר לאחד את תכנון הבד עם תכנון הבגד, וביטל כמעט לחלוטין את הצורך בגזירת הבד לחלקים ותפירתם, וכפועל יוצא מנע בזבוז של חומר רב.

תחנה מאוחרת יותר היא .5 132 ISSEY MIYAKE שהושקה ב-2010 ואף הוצגה במוזיאון העיצוב חולון. בהשראת טכניקות קיפולי אוריגמי מבוססי חישובים מתימטיים תכנן מיאקה, בעזרת Reality Lab – קבוצת מומחים שפעלה בסטודיו – זן חדש של פריטי לבוש, העושים שימוש בפוליאסטר ממוחזר ומקופלים לצורות גיאומטריות שטוחות, אשר מתעוררות לחיים דרך תנועת הגוף של הלובש. באותה טכניקה, כשהוא משתמש בבקבוקי פלסטיק ממוחזרים, יצר מיאקי בשיתוף ארטמידה האיטלקית את סדרת גופי התאורה IN-EI ISSEY MIYAKE שהושקה ב-2012.

לאורך השנים שכלל מיאקי את טכניקת הקפלים Garment Pleating שפיתח ב-1988. הטכניקה הזו איפשרה למיאקה ליצור קיפולים בבגד אחרי שנתפר, לתת נפח לבד השטוח, לקבל קווי מתאר חדים וברורים, ולעבוד עם צורות כמעט מופשטות: גרם מדרגות, מעגל, צלחת מעופפת. היא נלבשה לראשונה על-ידי רקדי להקת בלט פרנקפורט בניהולו של וויליאם פורסיית, וחמש שנים מאוחר יותר הושקה כקולקציה מלאה ומתחדשת בשם PLEATS PLEASE. בתערוכה אפשר לחזות לראשונה בהדגמות חיות של תהליך יצירת הכפלים על-ידי אנשי הסטודיו של מיאקי. בחדר C אפשר גם להתרשם מתהליך ההדפסה של סדרת הבגדים האחרונה של מיאקה, IKKO TANAKA ISSEY MIYAKE, שהושקה השנה ומציגה מוטיבים מעבודתו של איקו טנאקה, ממעצביה הגרפיים הבולטים של יפן. את טנאקה פגש מיאקה לראשונה בתקופת לימודיו, ב-1960, והידידות העמוקה בין השניים נשמרה לאורך השנים. הסדרה הנוכחית היא מחווה המפגינה את הכבוד הרב שרוכש מיאקי לעבודתו של טנאקה.

לטובת המבקרים מוצגים בחלל נוסף סרטונים המראים את הדגמים המוצגים, וגם ספרייה זמנית הוקמה כאן, ובה ספרים הקשורים לעבודתו של מיאקה.

התערוכה פתוחה עד 13 ביוני 2016.

 

המחווה של מיאקי לטנאקה הושקה השנה

אחורי הקלעים של ייצור קולקציית המחווה של מיאקה לטנאקה שהושקה השנה

חדר A, העבודות המקודמות. עם הגב "טאטו", אביב-קיץ 1971

חדר A, העבודות המוקדמות. עם הגב "טאטו", אביב-קיץ 1971

 חדר B. על בובות התצוגה השקופות שעיצב טוקוג'ין יושיוקה מוצגים בגדים מסדרת הגוף שעוצבו בשנות ה-80

Plastic Body, חדר B. על בובות התצוגה השקופות שעיצב טוקוג'ין יושיוקה מוצגים בגדים מסדרת הגוף שעוצבו בשנות ה-80

סדרת הגוף. בגדים פיסוליים שיועדו ללבישה

סדרת הגוף. בגדים פיסוליים שיועדו ללבישה

חדר C, פרט

.

מימין. Colombe אביב-קיץ 1991. הכפתורים מכתיבים את צורתה הסופית

מימין. Colombe אביב-קיץ 1991. הכפתורים מכתיבים את צורתה הסופית

חדר C, תקריב

חדר C

חדר C. מבט כללי

חדר C

חדר C, מבט כללי מזווית אחרת

חדר C

.5 321. הבגד השטוח, הנגזר בהשראת קיפולי אוריגמי מבוססי חישובים מתימטיים, מתעורר לחיים דרך תנועות הגוף של הלובש

.5 132. הבגד השטוח, הנגזר בהשראת קיפולי אוריגמי מבוססי חישובים מתימטיים, מתעורר לחיים דרך תנועות הגוף של הלובש

 ISSEY MIYAKE, 132 5. Square Wool, Vol.4, 2015

.5 132, מלבן צמר Vol.4, שנה: 2015

ISSEY MIYAKE, Horsehair, Autumn/ Winter 1990, 1990

שערות סוס, סתיו-חורף 1990

L: ISSEY MIYAKE, Flying Saucer, Spring/ Summer 1994, 1993 R: ISSEY MIYAKE, 132 5., No.10 Skirt, 2010 Photo: Koji Udo

משמאל: Flying Saucer, אביב-קיץ 1994. מימין: .5 132 חצאית מס' 10, 2010. צילום: Koji Udo

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.