נראה שאחת המלבבות שבתערוכות שבוע האיור תהיה צחור המטפחת, התערוכה שאוצרים יובל סער וכנרת רוזנבלום במוזיאון ארץ ישראל בשיתוף מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל. מפיות "בתאבון" יפגשו את איוריהם של דוד פולונסקי, אורית ברגמן, יזהר כהן, גבריאלה ברוך ואיתן אלוא לחגיגת פיוז'ן נוסטלגית-עכשווית.
וכך כותבים סער ורוזנבלום:
הפסקת עשר. מפיות ״בתאבון״ נפרשות על שולחנות בתי הספר מתחת לכריכים ולתפוחים. על המפיות איורים של משפחות עושות קידוש ביום שישי, ילדים יוצאים לטיול, משחקים בחבל בגינה; בדרך כלל בארבעה צבעים, כמו שהכתיבה הטכניקה של הדפס הרשת, שאפשרה כבר אז שכפול מהיר, מדויק ועמיד לאורך זמן.
אלו היו זמנים אחרים, כשכל בן תרבות היה מחזיק בכיסו מטפחת בד מגוהצת, עשרות שנים לפני שהייצור מהודו ומסין חיסל את תעשיית הטקסטיל הישראלית. זו הייתה תקופה שבה מפיות האוכל, מפות השולחן והממחטות יוצרו בישראל, על ידי ישראלים, בעבור ישראלים, וייצגו את הפנטזיה על ישראל מלוכדת וגבישית, שבה אמא מחזיקה את המטבח, אבא לוקח את הילדים לטיולי אופניים וצה״ל מנצח בגאון את צבאות ערב.
המפות, המפיות והממחטות שמוצגות בתערוכה ״צחור המטפחת״ יוצרו ב״הד-אר״, מפעל משפחתי שהקימו בשנות הארבעים בני הזוג משה וסטניה ורוצלבסקי. סטניה ורוצלבסקי, אשה יוצאת דופן, עלתה מפולין בצעירותה וחיפשה הזדמנויות עסקיות חדשות בארץ שאליה הגיעה. אבי המשפחה, משה, ניהל את הצדדים הטכניים של הייצור. המפות הראשונות נגזרו מגלילי בדים על שולחן האוכל בבית המשפחה, והוחתמו בצורות גיאומטריות בתבניות ברזל על ידי הילדים.
עם הזמן המפעל גדל, יצא מהבית ופעל ברמת גן ובתל אביב-יפו. גם שיטות הייצור התפתחו, בין השאר להדפס רשת ולרקמה ממוחשבת. המפות והמפיות עוטרו בדוגמאות ובאיורים שהוזמנו מאמנים, בהם חתנה של סטניה, האמן והמעצב הגרפי ג׳ק יגד, בתו רינה יגד והצייר אריה אדלר. מוצרי הד-אר נמכרו במשך עשרות שנים ברחבי הארץ ועד היום משמשים בבתים רבים. המפעל נסגר בשנת 2007, ואילו סטניה ורוצלבסקי נפטרה בשנת 2013, בגיל 97.
מבין מאות הדגמים שייצר המפעל מוצגים בתערוכה כ-50, ואלו מחולקים לנושאים: ילדוּת, בניין הארץ וחגי ישראל. לצדם מוצג גם לוח השראה, שמספק הצצה לתהליכי היצירה והייצור.
בנוסף, במיוחד לתערוכה, מציעים חמישה מאיירים בני זמננו פרשנות עכשווית למפיות ״בתאבון״: דוד פולונסקי, אורית ברגמן, יזהר כהן, גבריאלה ברוך ואיתן אלוא. מבטם הרענן מאיר את אסופת הדגמים שהתפתחה במשך שישים שנות פעילותו של המפעל, ומדגיש את התמונה המרתקת שעולה מהם: ההתפתחות העיצובית בישראל, מראשית היישוב ועד לשנות האלפיים, ובמקביל – האופן שבו אותו ישוב ביקש לאייר את עצמו: מגובש, לוחם ומנצח, כמו גם ביתי, משפחתי, שמח ושלו.
צחור המטפחת, מוזיאון ארץ ישראל, חיים לבנון 2, רמת אביב, תל אביב | אירוע פתיחה: חמישי, 22.9.16, בשעה 19:00 | שעות פתיחה: א׳-ד׳ 16:00-10:00; ה׳ 20:00-10:00; ו׳ 14:00-10:00; שבת 16:00-10:00