מבט על. תערוכת המשקפיים הגדולה במוזיאון העיצוב חולון

פייר קרדן. 1960. צילום אלי בוחבוט

משקפיים של פייר קרדן, 1960. צילומים אלי בוחבוט

 

הם נולדו כאביזר רפואי שמטרתו לתקן פגם בראייה, אבל המשקפיים, אחת ההמצאות החשובות בהיסטוריה האנושית, הצליחו לעבור במהלך מאות השנים אבולוציה תרבותית, ולהיות לפריט עיצוב נחשק, סמן אופנה, סמל למעמד סוציו אקונומי ואחד החפצים המגדירים את זהותנו.

ב-20 בדצמבר תיפתח במוזיאון העיצוב חולון מבט על, תערוכת המשקפיים המקיפה שאוצרת מיה דבש. התערוכה מורכבת מארבעה פרקים: בגלריה העליונה יוצג אוסף המשקפיים המרהיב של האופטומטריסט קלוד סמואל, הכולל משקפי מעצבים ומשקפיים נדירים מהמאה ה-17 ועד היום. בגלריה התחתונה תוצג פרשנותם של כ-50 יוצרים ישראלים מתחומי העיצוב, האופנה והאדריכלות לשאלה "מהם משקפיים".

במסדרון המוזיאון תזמין ספריית החומרים את המבקרים למסע מתעתע בעקבות חוש הראייה. בין היתר תוצג עבודת הדפס מתוך הפרויקט RGB של הצמד פרנפצ'סקו רוג'י וסילביה קווינטנילה המילנזים המוכרים כסטודיו קרנובסקי. במסגרת הפרויקט המתגלגל וזוכה הפרסים בוחנים רוג'י וקווינטנילה את החיבור בין צבעים מודפסים לבין גלי אור. התוצאה המרהיבה מאתגרת את חוש הראייה.

במעבדת העיצוב אפשר יהיה לחוות את המציאות ותיקונה בעזרת טכנולוגיות מתקדמות כמו משקפי המציאות המדומה והרבודה. בעזרת הכלים הטכנולוגיים יוכל כל אחד למדוד זוגות משקפיים נדירים מהאוסף המוצג למעלה. ולבסוף, תחמת הכותרת "מחדוש" ייפתח במעבדת העיצוב של המוזיאון בית מלאכה לתיקון וחידוש משקפיים.

את גרעין אוסף המשקפיים שלו ירש האופטומטריסט קלוד סמואל מאביו. הוא נולד בפריז, דור רביעי למשפחה פריזאית שעסקה כבר מאמצע המאה ה-19 בחיתוך עדשות והתאמתן לצורכי ראייה, ומאוחר יותר בעיצוב משקפיים לחברות אופנה מובילות. מאז שעבר לידיו, לפני יותר מ-30 שנה, מגדיל סמואל ובונה את האוסף, הנחשב לאחד החשובים בעולם, ומונה היום כ-1,300 פריטים הכוללים, לצד המשקפיים, עדשות, מכשירי בדיקת ראייה, מכשירים אופטיים, שרטוטים וסקיצות של משקפיים, הצעות לעיצוב ומגוון רחב של פריטים הקשורים בראייה ובשיפור הראייה.

400 הפריטים הנדירים שיוצגו ב"מבט-על" מסמנים את תחנות התרבות השונות – תיקון ראייה ופיתוחים טכנולוגיים, משחקי פיתוי וריגול, המהפכה התעשייתית ורבות אחרות – שהשפיעו על התפתחות המשקפיים דרך השינויים והתמורות הכלכליים, התרבותיים, העיצוביים והחברתיים.

ביניהם אפשר יהיה לראות משקפיים סיניים מתקפלים מהמאה ה-17 ומשקפיים עם שריון צב; משקפי מספריים ששימשו את האריסטוקרטיה הפריזאית של המאה ה19-, משקפי אסקימוסים אותנטיים עשויים עצם, המשקפיים הראשונים בעלי הידיות, מונוקולים, ומשקפות תיאטרון; סקיצות של משקפיים שעיצב אביו של סמואל עבור בית האופנה של פייר קרדן, מסיכות משובצות אבני חן שעוצבו על-ידי בתי אופנה גדולים בעיקר לתצוגות אופנה, ומשקפי ג'ון לנון ואלטון ג'ון.

"העיסוק במשקפיים, חפץ יומיומי, שגור כל-כך, יכול להיעשות מכל-כך הרבה זוויות, אבל אנו בוחרים לעסוק בו מנקודת המבט של האדם העושה בו שימוש", מספרת מיה דבש, ממלאת מקום האוצר הראשי של המוזיאון. "בתערוכה נבחן תחנות תרבות שבהן המשקפיים שיחקו תפקיד מרכזי בהגדרת תופעות חברתיות ותרבותיות. אנו נוטים לשכוח שמטרתם הראשונית של המשקפיים הייתה לתקן פגם, והמשקפיים אינם מסווים את הפגם, אלא דווקא מדגישים אותו דרך ובעזרת עיצוב. התערוכה תאפשר לא רק התבוננות על ההיסטוריה התרבותית של המשקפיים אלא גם על תפקיד המעצב לאורך תהליך זה".

 

מבט-על, 20.12.16 – 29.4.17, מוזיאון העיצוב חולון | שעות פתיחה: ימים ב' וד': 10:00 – 16:00, יום ג': 10:00 – 18:00, ימים  ה' ושבת: 10:00 – 18:00, יום ו': 10:00 – 14:00, יום א': סגור | רח' פנחס איילון 8, חולון. טל': 073-2151500

 

Wallpaper, מיצב מסדרת RGB של סטודיו קרנובסקי. צילום: ג'ף מטאל

Wallpaper, מיצב מסדרת RGB של סטודיו קרנובסקי. צילום: ג'ף מטאל

משקפי ראייה, צלולואיד, שנות ה-40 של המאה ה20

משקפי ראייה, צלולואיד, שנות ה-40 של המאה ה20

משקפי נוצה משובצות בעבודת יד. שנת 2000

משקפי נוצה משובצות בעבודת יד. שנת 2000

משקפי מלאכים

משקפי מלאכים

משקפי לולאות עם עדשה כפולה. כסף, 1809

משקפי לולאות עם עדשה כפולה. כסף, 1809

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *