מאסטרס 2016

סיכת מצבה, אריאל לביאן

סיכת מצבה, אריאל לאביאן. צילום באדיבות אריאל לאביאן

 

זו השנה השנייה שהתוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל מציגה בבית הנסן – מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה – את מאסטרס: תערוכת בוגרי שלושת מסלולי התוכנית, וסדרת האירועים הנלווית אליה, המכוונת הן לקהילת העיצוב המקומית והן לקהל הרחב.

יסודות (ELEMENTS) היא כותרת תערוכת הבוגרים המציגה את פרויקטי הגמר של בוגרי מסלולי ׳אודות עיצוב׳, ׳ניהול עיצוב׳ ו׳עיצוב וטכנולוגיה׳. פתיחה: יום חמישי, 8.12.16 בשעה 20:30. במהלך השבועיים יערכו סיורים מאורגנים בתערוכה ויתקיימו שיעורים פתוחים בתוכנית התואר השני.

בין אירועי "מאסטרס" השנה יגיע לבית הנסן יאן בולן, המנהל האמנותי של המרכז לאמנות עכשווית Z33 וראש התוכנית לתואר שני בעיצוב חברתי באקדמיה לעיצוב איינדהובן. בולן ירצה על האופן שבו מלמדים עיצוב ועל המשמעות של חינוך לעיצוב באקלים האקדמי העכשווי.
ההרצאה תתקיים ביום חמישי 15.12, בין השעות 20:00-21:00, בחלל הקולנוע בבית הנסן.  

תיעוד כתוצר, הכנס השנתי של מסלול אודות עיצוב, יתמקד בתיעוד ככלי עיצוב וכתוצר עצמאי. הסטודיו ההולנדי Atelier NL יעביר הרצאה וסדנה בה יתנסו המשתתפים במתודולוגיות של איסוף, עריכה, סידור והצגה ככלים ללמידת מקום ויצירת הקשרים שיהוו בסיס להתנעת פרויקט עיצוב ותוצר עצמאי. בהמשך יתקיים פאנל בוגרים, בו יוצגו פרויקטי הגמר העוסקים בתיעוד כתהליך ותוצר.
הכנס יתקיים ביום חמישי 22.12.16, בין השעות 13:00-19:00. 

ניהול עיצוב לייב, האירוע הווירטואלי שישודר בעמוד הפייסבוק של התוכנית, יפגיש בין ארבע בוגרות המסלול לניהול עיצוב לבין דמויות מפתח מהתעשייה לשיחה מקצועית ושאלות בנושאים בהם עסקו פרויקטי הגמר שלהן.

דנה פריבס תציג את עבודתה בשדה החינוך ואת הכלי שפיתחה, המבוסס על מתודולוגיה של עיצוב משתף להערכת והעצמת תלמידים. מאיה צוראל ואיריס בנדק יספרו על מודל הצטיידות חדש ושיתופי לתלמידים בבתי ספר יסודיים כמענה לעלויות הגבוהות שנדרשים אליהן ההורים. רינת קינן תציג מודל עבודה חדשני לפיתוח מוצרים בחברות הזנק תוך התחשבות במאפיינים הייחודיים של חברות אלו. הצופים יוזמנו להעלות שאלות לדוברים בזמן אמת ולקחת חלק פעיל בשיחה.
השידור יתקיים ביום שני, 12.12.16, החל משעה 17:00.

סקס פותר הכל, האירוע של המסלול לעיצוב וטכנולוגיה, יבחן מנקודת מבט עיצובית את פעולת הסקס כיום ובעתיד. בסדנה שיעביר ד״ר דניאלה מנצ׳יני, אדריכל, מעצב וחוקר מרומא, יעצבו המשתתפים מחדש, באמצעים טכנולוגיים ויצירתיים פשוטים, חוויות של סקס, סיפורי סקס ומחשבות על עתיד הסקס. בסיום הסדנה יוצגו התוצרים לקהל הרחב.
הסדנה של ד"ר מנצ'יני תתקיים ביום חמישי 15.12.16 בין השעות 10:00-18:00. 

 

והנה הצצה לפרויקטי הגמר של בוגרי מסלול אודות עיצוב:

 

ביקור בית, דוד סוסנובסקי

ביקור בית, דוד סוסנובסקי. צילום: נמרוד גנישר

 

בזמן מבצע חומת מגן בשנת 2002, שירת  דוד סוסנובסקי כתותחן טנק במילואים והשתתף בקרבות במחנה הפליטים ג'נין. החוויה הותירה בו משקעים פוסט טראומטיים שאיתם הוא מתמודד בחיי היומיום. ב"ביקור בית" מציג סוסנובסקי את ההתמודדות עם פוסט טראומה, ובוחן באמצעות כלי עיצוב את הקושי ואת הדילמות העולים מתוך המצב. העקרונות המנחים בעבודה -חזרתיות, פירוק, הרכבה והנצחה – באים לידי ביטוי כמשחק הרכבה, שבסופו מייצר השחקן אנדרטה אישית קטנה. מנחה: פרופ' עידו ברונו. הנחייה רעיונית: דר' טל פרנקל אלרואי.

 

Plastitution, אריאל לביאן

Plastitution, אריאל לאביאן. צילום: נמרוד גנישר

 

בפרויקט הגמר שלו, Plstitution, מעלה אריאל לאביאן לדיון את המושג פסולת: מהי פסולת? מתי פסולת כבר איננה פסולת? מהן ההשלכות הסביבתיות, החברתיות והכלכליות של כמות כה גדולה של פסולת? פלסטיטיושן מציג את תוצריו של תהליך התבוננות, ליקוט ותיעוד הפסולת באיזור הלא מוכרז של חוף פלמחים, שנמשך כשנה. התיעוד נעשה באמצעות סרטוני וידאו, צילומי סטילס ורישומים אישיים, ונלווה אליו תהליך ליקוט באמצעותו יצר לאביאן –  בוגר המחלקה לעיצוב אופנה וצורפות בבצלאל – עולם חומרי-צורפותי המתכתב עם סביבת הים. מעבר ליצירת השפה העיצובית, הסדרה בשלמותה מעוררת שאלות ומחשבות על עתידו של המקום. מנחה: ליאורה רוזין.

 

מסגרות המשקפיים של מיכאל צינזובסקי

מסגרת בית, מיכאל צינזובסקי. צילומים: נמרוד גנישר

 

לא מפתיע שבמרכז פרויקט הגמר של מיכאל צינזובסקי נמצאת סוגיית עיצובן וייצורן המקומי של מסגרות משקפיים על-ידי מעצב יחיד. לפני חמש שנים יסד צינזובסקי את מותג המשקפיים Reforma Eyewear מתוך רצון לעצב ולייצר משקפיים ייחודיים בעבודת יד, שיהוו אלטרנטיבה למשקפיים התעשייתיים. קולקציית המסגרות שמציג צינזובסקי ב"מסגרת בית" בוחנת את יחסי הכוחות בין התעשייה הכבדה לתעשייה הביתית והשפעתן על האובייקט, כמו גם את ההבדל בין התכנון התעשייתי לפעולות שהמעצב בוחר לעשות במו ידיו. אחת המסקנות של צינזובסקי היא שבישראל, שבה אין קווי ייצור תעשייתיים של מסגרות משקפיים, כדי לספק את הפלטפורמה לעשייה חדשה וחדשנית, נדרש המעצב ליצירתיות ולפיצוח של מנגנונים קיימים. מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

 

קירבוק, אולה ברנר

קירבוק, אולה ברנר. צילום: נמרוד גנישר

 

מתוך מחקרה על הצורך האנושי שלנו בחיבוק, יצרה אולה ברנר את ה"קירבוק" – יחידה רכה ועוטפת שמציעה חיבוק בכל מקום בכל זמן, בישיבה או בשכיבה. היחידה מתאימה את עצמה לסביבה הקיימת והופכת לחלק מהארכיטקטורה של החלל בו היא מוקנת, אם זה בבית ואם במשרד. מנחה: נטי שמיע עופר.

 

החרקים הדמיוניים של נגה חדד

Inside Out, נגה חדד. צילום: נמרוד גנישר

 

מהי מערכת היחסים בין מציאות ודמיון ואיזה תפקיד ממלא החלון כמתווך ביניהן? INSIDE OUT, פרויקט הגמר של נגה חדד, הוא שיטוט בחלל החלוני ובחינה כיצד מניפולציות וחבלות שונות בשכבות החלוניות – הרשת, הזגוגית והתריס – יכולות להשפיע על קריאת המציאות. לצד התבוננות ותיעוד חלונות ביתה הפרטי, יצרה חדד ייצורי "בליינד ספוט" דמיוניים, מעין תכשיטי חלון שעיצובם משלב דמויות בעלי בעלי חיים ומיתוסים, והם מקבלים סוגי עדשות שונים, ומסבים את תשומת הלב והעין לגריד הרשת. מנחה: פרופ' חנן דה לנגה

"ספר פתוח" עם כריכת קורטן, אביחי מזרחי וניל ננר

ללא כותרת, ניל ננר ואביחי מזרחי. צילום: נמרוד גנישר

 

במרכז פרויקט הגמר של ניל ננר ואביחי מזרחי, "ללא כותרת", נמצא הספר. בסדרת עבודות פיסוליות המשלבות פלדת קורטן ונייר, בוחנים אביחי וננר האם ניתן להפריד בין הארכיטיפ של ספר והשימוש המוכר בו, לבין החומרים שמהם הוא מורכב? האם אפשר לשלול ממנו תכונות מהותיות, כמו תוכנו, ועדיין לספר סיפור?

הספר מופיע בסדרת העבודות של ננר ומזרחי כנקודת מוצא חומרית-פיזית ותרבותית. השימוש המופשט בערכיו השונים מייצר חפצים חדשים, אמנותיים, העומדים בפני עצמם – חפצים שלא ניתן לקרוא להם בשם, ומכאן שמה של הסדרה. הנייר והברזל מקיימים מערכות יחסים שבהן נבחנות סוגיות שונות: מי כולא את מי, נוקשות מול רפיון, מבניות מול התנהגות טבעית של החומר, קור וחום ועוד. במקרים מסוימים חל היפוך תפקידים: הברזל מקבל מופע רך ואף מוצג כחומר כתוב יותר מהנייר, ואילו ערימת הנייר הופכת לגוש מוצק ולא נגיש. היפוך זה בא גם לידי ביטוי בתהליכי העיבוד הטכנולוגיים שעברו החומרים. כך למשל גוש נייר נחתך במסור ומשטח המתכת מתקפל ומתעגל כמו דף נייר. מנחים: פרופ׳ חנן דה לנגה, פרופ׳ עידו ברונו

 

חולצה לבנה, דניאל אוחנה

חולצה לבנה, דניאל אוחנה. צילום: נמרוד גנישר

 

"חולצה לבנה" בוחן את המושג ״רעד ראשוני״ – התופעה הנפוצה אצל אנשים מבוגרים שידיהם רועדות כשהם מושיטים יד, מרימים כוס ומבצעים מיני פעולות נגד כוח הכבידה.

לדימוי הידיים, מספר דניאל אוחנה, יוחסה במהלך ההיסטוריה חשיבות רבה כמוציאות לפועל של הכוחות הפיזיים והנפשיים. מנהיגים רבים ברחבי העולם תועדו במאות ה-17- וה-18 כאשר יד ימינם תחובה בדש מעילם במחווה המתארת מנהיגות רגועה ובטוחה. במאות ה ה-19 וראשית ה-20 יצא שמם של אקדוחנים במערב ארצות-הברית בזכות זריזות ידיהם. ידיים מיומנות ויציבות היו לאורך ההיסטוריה תנאי לקיום ולהישרדות.

"חולצה לבנה" מתמקד בהשפעה של הרעד על התנהגות האדם בסביבתו, על שפת הגוף, ועל המתח הנוצר במפגש שבין הגוף לחפצים ולפרטי לבוש, ומנסה להאיר תופעה זו דרך מניפולציות על חולצת כפתורים לבנה. מנחה: פרופ' עידו ברונו

 

מחזיקים מים, תמרה בן ארצי

מחזיקים מים, תמרה בן ארצי. צילום: נמרוד גנישר

 

בפרויקט הגמר שלה "מחזיקים מים" בחנה תמרה בן ארצי את הסיבות המובילות חפץ לתפקד ולהיראות כמו שהוא, עד שהוא מפסיק להתפתח. כמעצבת קרמית נקודת המוצא של בן-ארצי הייתה הקומקום הקרמי, שצורתו, היא סוברת, לא השתנתה באופן מהותי לאורך אלפי שנים.

מה גרם להתפתחות הצורנית והחומרית של המיכלים שאנו משתמשים בהם היום? שואלת בן ארצי. האם העעדר ההתפתחות – הן הצורנית והן החומרית – של מיכלי המים נובע מהיעדר התייחסות ביקורתית חדשה, או מכך שצורתם הנוכחית עונה על הצרכים באופן אופטימלי? האם ניתן לפרק את מרכיביו הבסיסיים של הכלי ולייצר מ״הגנים״ שלו מוצר חדש, מוטציה, שעונה על אותו צורך פונקציונלי?

מתוך השאלות האלה יצרה בן ארצי אובייקטים ״חדשים״ לאיסוף מים, להכלה ולמזיגה. מנחה: ליאורה רוזין

 

Nature Ready, גל אזרזר

Nature Ready, גל אזרזר. צילום: נמרוד גנישר

 

Nature Ready, פרויקט הגמר של גל אזרזר, הוא מצב ביניים במנעד החזותי שבין אבני הגוויל – אבנים במצבן הטבעי כפי שהן מצויות בשטחים פתוחים, ואבני הגזית, שהן אבנים מנוסרות ומסותתות, לבין תרבות התיעוש. בהמשך למחשבות על אבנים והמטען שהן נושאות בהיסטוריה, בפילוסופיה ובאמנות, יצר אזרזר ארכיון צורני המתעד תנועה בין המרחב האורבני והסימטרי לבין מרחבי הטבע האמורפיים, בשאיפה לאחד ביניהם לכדי אובייקט ייחודי, ואולי אף מוצר לתעשיית הבנייה. מנחה: נטי שמיע עופר

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *