ממפיס בלוז, הקאמבק

34 שנים עברו מאז השיקה "ממפיס" את הקולקציה ששינתה את פני העיצוב. ההומאז' של קרטל מבקש להפיץ את בשורתה ברחבי העולם. Kartell goes Sottsass, מילנו 2015

DAISY lamp. אטורה סוטסאס. צילום: יח"צ

DAISY lamp, אטורה סוטסאס. צילום: יח"צ

 

אחת התופעות שבלטו השנה בסלונה דל מובילה היא משיכתן של החברות הגדולות לכוכבי עבר של עולם האדריכלות והעיצוב והצבתם במרכז הבמה. קסינה הציגה גרסאות מחודשות של קלאסיקות מאת לה-קורבוזייה ושארלוט פריאנד, ויטרה ייצרה מהדורה מוגבלת של רהיטי משרד בעיצוב ז'אן פרובה, ובקרטל בחרו לאוורר שמונה אגרטלים-שרפרפים וגוף תאורה שעיצב עבורם אטורה סוטסאס ב-2004, שלוש שנים לפני מותו, אך מעולם לא הגיעו לשלב הייצור.

בתקופה האחרונה נצפתה תחייה בכל הקשור ל-Memphis – קבוצת המעצבים הרדיקלית ששינתה את פני העיצוב האיטלקי והעיצוב בכלל. את הסדרה הישנה-חדשה הגישה קרטל כחלק מהומאז' למי שהיה אחד המעצבים האיטלקיים החדשניים והנועזים, שהשפיעו לא רק על העיצוב האיטלקי אלא הטביעו חותם בתולדות העיצוב. סוטסאס היה בן 64 כשסחף אחריו, חמש שנים לאחר שהיה בין מקימי קבוצת העיצוב "אלכימיה" האוונגרדית, קבוצת מעצבים צעירים – ביניהם אלדו סיביק, מיקלה דה לוקי ומתיאו טון – וביחד, ב-1981, הקימו את קבוצת "ממפיס", מבשרת הפוסטמודרניזם. אל מול "הטעם הטוב" והעיצוב ה"מהוגן" שעבורם היו הצבע והקישוטיות טאבו, הציגו המעצבים הצעירים והתוססים עיצוב מתריס, רענן, מהפכני לזמנו: אובייקטים מלמינציית פלסטיק בוהקת, בצבעים ססגוניים ועזים, עם דוגמאות גיאומטריות ולא סימטריות (כולל חברבורות נמרים) בהשראת הארט-דקו, הקיטש של שנות ה-50 והפופ של שנות ה-60-70. "עיצוב שמוקדש לחיים כאן ועכשיו, ולא לנצח", במילים של סוטסאס.

מספרים שאת השם ממפיס שאבו חברי הקולקטיב מ-Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again של בוב דילן, שהתנגן בערב בו נפגשו והחליטו להקים את הקבוצה. את הפריצה עשו בקולקציה שהציגו בסלונה דל מובילה 1981.

לקראת שבוע העיצוב המילנזי עיצב פרוצ'יו לוויאני את חנות הדגל של קרטל בוויה טוראטי ברוח עיצוב ממפיס, ובדי הריפוד של אחדים מרהיטי החברה – כיסא מדמואזל (פיליפ סטארק), ספת פוליאז' (פטרישיה אורקיולה) וכורסת טריקס (פיירו ליסוני) – זכו למהדורות מיוחדות שפותחו בשיתוף פעולה עם אנשי ממפיס, כשהם מתבססים על עיצוביהם המקוריים של דה-לוקי, ג'ורג' סואודן, נטלי דו פסקואייה וסוטסאס.

אולם בעוד שאת סוטסאס עניין בעיקר האובייקט החד-פעמי, קלאודיו לוטי, בעליה של קרטל, גאה בכך שבקרוב יוכלו אנשים רבים ברחבי העולם ליהנות מאיכויותיהם האמנותיות של אחדים מהפריטים שעיצב סוטסאס לחברה.

נראה שזו שותפות של WIN-WIN. "אני מוצא את שיתוף הפעולה הזה עם קרטל מעניין ביותר", מסביר ד"ר אלברטו ביאנקי אלבריצ'י, בעליה "ממפיס מילנו" שבידיה זכויות הייצור של ממפיס ההיסטורית. "שני עולמות רחוקים זה מזה מנהלים דיאלוג ונפגשים באמצע. קרטל תפתח בפנינו דלתות ותאפשר לנו לחדור לתודעתם של מיליוני בתים ולזכות בהערכתם, דבר שלא היינו יכולים להגיע אליו בשום דרך אחרת. וזה טוב לכולם".

 

 

הסדרה של סוטסאס ל"קרטל". מימין לשמאל: Anfora, Stele, Pilastro, Lombrico, Bobina, Rocchetto, Colonna, Calice. צילום: יח"צ

הסדרה של סוטסאס ל"קרטל". מימין לשמאל: Anfora, Stele, Pilastro, Lombrico, Bobina, Rocchetto, Colonna, Calice. צילום: יח"צ

מדמואזל של פיליפ סטארק. את בד הבריפוד "לטרסט" של ממפיס עיצב סוטסאס

מדמואזל של פיליפ סטארק. את בד הבריפוד "לטרסט" של ממפיס עיצב סוטסאס

כיסא מדמואזל, את דוגמת הבד עיצב סוטסאס. כיסא קלאפ, עיצוב הבד של נטלי דו פסקואייה. צילום: יח"צ

כיסא מדמואזל, את דוגמת הבד עיצב סוטסאס. כיסא קלאפ, עיצוב הבד של נטלי דו פסקואייה. צילום: יח"צ

Rete של סוטסאס

Rete של סוטסאס

Schizzo בעיצוב סוטסאס על מדמואזל של סטארק

Schizzo בעיצוב סוטסאס על מדמואזל של סטארק

PLASTICS. את דוגמת בד הריפוד של הספה "קוודרו" עיצב ג'ורג' סואודן. צילום: יח"צ

PLASTICS. את דוגמת בד הריפוד של הספה "קוודרו" עיצב ג'ורג' סואודן. צילום: יח"צ

TRIX. עיצוב הבד: ג'ורג' דואודןץ צילום: יח"צ

TRIX. עיצוב הבד: ג'ורג' סואודן. צילום: יח"צ

פרוצ'יו לוויאני עיצב את החלל. צילום: s.n

אולם התצוגה של קרטל בוויה טוראטי. את החלל עיצב פרוצ'יו לוויאני. צילום: s.n

הצד השמאלי של אום התצוגה. צילום: s.n

ספת פוליאג' של ארקיולה וכיסאות מדמוזאל של סטארק בשואורום של קרטל. צילום: s.n

אולם התצוגה מהרחוב

מבט מהרחוב אל חלונות השואורום של קרטל

 

 

4 Comments:

  1. כמו להקה טובה מהאייטיז שחוזרת לנגן בימינו… גו ממפיס!

  2. החזרה הזו בזמן מרתקת ולדעתי העובדה שיוזמים אותה ענקי התעשיה מעידה על משבר מאוד גדול בפן הקריאטיבי של עולם העיצוב התעשייתי. נדמה כי הפוסט מודרניזם פשוט שיטח לחלוטין את הנוף עד כדי כי לא ניתן למצוא סגנון מובחן ונועז כסגנונות העבר.

  3. Pingback: הסיור המודרך. המיטב של הסלונה דל מובילה 2015 | dezignZoom

  4. Pingback: היוצר מוונציה · Redesign Magazine

להגיב על Meydad לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.