יואב אבינועם וגיל שפי מסטודיו PRODUCKS מציגים את שיתוף הפעולה הטרי-טרי שלהם עם חברת השטיחים הארוגים-בעבודת-יד הכי גדולה בהודו
בימים אלה משיקים יואב אבינועם וגיל שפי את Scale Rug, פרי שיתוף הפעולה הטרי שלהם עם שטיחי ג'אייפור.
איך נוצר הקשר בין PRODUCKS, סטודיו ישראלי צעיר לעיצוב מוצר, לבין היצרנית ההודית הגדולה ביותר של שטיחים באריגת יד?
"שלחנו להם מייל", מספרים אבינועם ושפי. פשוט. "זה היה לפני כמה שנים, רצינו לעשות שטיחים, ואהבנו את האג'נדה החברתית שלהם".
הסיפור של Jaipur Rugs מתחיל ב-1978, כשנאנד קישור צ'דהארי הצעיר עזב את משרתו בבנק והקים עסק זעיר לאריגת שטיחים עם שני נולים ותשעה אורגים מקומיים. צ'דהרי היה נחוש להצליח, אבל באותה מידה של נחישות היה ברור לו שהוא רוצה לעשות טוב, להשפיע, לקדם עשייה משמעותית שתוביל לשינוי חברתי.
במהלך השנים צייד צ'דהארי את בתיהם של אומנים ונשים אורגים בכפרים הנידחים ביותר בהודו – אלו המנותקים ממרכזי התעשייה ומתקיימים בדוחק רב מחקלאות עונתית – בנולים. בכך הוא נתן בידיהם של אלפי הודים, ובמיוחד הנשים ההודיות, כוח גדול – הכוח לפרנס את משפחותיהם ולהיות גאים בעמל כפיהם. וכל זה – במיוחד כאשר מדובר בנשים – מבלי לנתק אותן מסביבתן, אלא להיפך – לאפשר להן להמשיך את שגרת חייהן בעודן מרוויחות את לחמן ומחזקות את מקומן ומעמדן במשפחה ובחברה.
יחד עם הנולים מספק צ'דהארי את חומר הגלם לאורגים באשר הם, והם מוזמנים, במיוחד הנשים, לקחת חלק בסדנאות להכשרה מקצועית, השלמת השכלה ובריאות, שמקיימת הקרן שיסד.
במהלך 40 השנים שעברו מאז ייסד את שטיחי ג'אייפור, טווה צ'דהארי רשת גלובאלית ענפה המונה למעלה מ-40 אלף אורגים ברחבי הודו, ו-700 נקודות מכירה בלמעלה מ-40 מדינות ברחבי העולם.
שלחתם מייל… ואז?
"דבר לא קרה. ופתאום, אחרי ארבעה חודשים, קיבלנו מייל מבנו של NK, יוגש, שהוא מנכ"ל החברה, שאמר שהוא ראה את הדברים שלנו ואהב אותם. המייל הוביל לפגישת סקייפ, ובה קבענו תוכנית עבודה בקווים כלליים. בהמשך הצגנו ארבעה קונספטים, שעל שניים מהם התחלנו לעבוד. Scale Rug הוא הסנונית הראשונה".
בדרך נפגשו שפי ואבינועם עם קביטה, בתו של צ'דהארי והמנהלת האמנותית של החברה, בשבוע העיצוב של מילנו לפני שנתיים.
היה בריף?
"היה פינג פונג עם מחלקת הפיתוח שלהם אחרי שהצגנו את הרעיונות שלנו, אבל לא היה בריף. אנחנו הגדרנו לעצמנו את המקום שלנו, כסטודיו לעיצוב מוצר, בעיצוב מוצר שהפורמט שלו הוא דו-מימדי בעיקרו. רצינו לשלב בין מסורת לחדשנות, ולתכנן שטיח שייוצר בטכניקה מעניינת ושונה מזו המוכרת בחברה, כלומר האריגה על הנול הידני. מצד שני היה חשוב לנו לשמור על פשטות, כדי שהאנשים שעובדים עם החברה יוכלו להמשיך ולייצר גם את השטיח שלנו.
"חשבנו על האופנים שבהם אנחנו יכולים לשאוב השראה מהקונטקסט ההיסטורי והתרבותי של השטיחים ההודיים, ולהפגיש בין המסורת לבין מחשבה טרייה וטכנולוגיית ייצור חדשה. את דוגמת השטיח עיצבנו בהשראת הדוגמאות המסורתיות של השטיחים האוריינטליים, וכחומר גלם בחרנו בלבד טבעי, שמתקשר לשטיחים בצורה ישירה. בתהליך העיצוב התחלנו לשחק עם צורות ופאטרנים, ולהבין איך אפשר להגיע לתלת מימדיות, אפילו אם קטנה. כך נוצר המשחק עם קשקשי הלבד. העיצוב נעשה במחשב, וביחד עם המעבר מסיבים לקשקשים התקבלה העצמה של הפיקסליזציה של הדוגמה".
מעניינת במיוחד, מספרים שפי ואבינועם, הייתה העבודה המדוקדקת על הצבעוניות. הבחירה הייתה בכחולים-אפורים-לבנים, ולא בצבעי האדמה היותר אופייניים לשטיחים ההודיים. כדי לרדת לניואנסים של הגוונים התקיים פינג פונג של התכתבויות, שכלל אובייקטים שונים שנשלחו בדואר בין אבינועם ושפי לבין מחלקת הפיתוח של שטיחי ג'אייפור – הכל כדי לדייק עד למקסימום את הבחירות הצבעוניות ולא להסתמך על מסכים בלבד.
גודלו של Scale Rug הוא 2 על 3 מ', והמשימה של שטיחי ג'אייפור כעת היא לבחון כיצד הוא יתקבל בשוק.
אולי יעניין אתכם גם...