תדפיס לי כיסא בבקשה

הכיסא שהדפיס דירק ואן דר קוי לפני ארבע שנים היה בין-רגע לאחד מאייקוני ההדפסה התלת מימדית. בשבוע העיצוב הולנדי האחרון הציג רהיטים חדשים וחדשניים מחומרים ממוחזרים

Melting Pot Table, rvr chair, Fresnel Suspending. השילוש הקלאסי שולחן, כיסא מנורה

Melting Pot Table, Rvr Chair, Fresnel Suspending

 

בשבוע העיצוב ההולנדי לפני שבועיים הציג דירק ואן דר קוי את העבודה שלו עם מעצבים הולנדים כקיקי ואן אייק, מרטין באס ויוסט בלייסוויק. ארבע שנים עברו מאז שסיים את לימודיו ופרויקט הגמר שלו – כיסאות בהדפסה תלת מימדית – התפרסם ברחבי העולם. היום הוא מגדיר את עצמו כאומן מזן חדש, כזה המחבק אל חיקו באהבה טכנולוגיה מתקדמת ומכונות ייצור, אבל באופן שונה מזה של פסי הייצור התעשייתיים המוכרים.

הייצור התעשייתי הקלאסי אינו מעניין אותו. לא הסטנדרטיזציה של המוצרים, ולא ייצורם של המוני פריטים זהים זה לזה. מה שכן מעניין אותו הוא החיפוש אחר דרכים לייצר את המוצרים שהוא אוהב באיכות המקובלת בתעשייה, אבל בלי להיות מחויב למערכת הכובלת, עם שרשרת המתווכים המרכיבים אותה וסדרות הענק שהיא מחויבת לייצר. מה שמדבר אליו זה לעצב, לייצר, לשפר, לעצב שוב וחוזר חלילה.

נקודת ההתחלה של קוי הייתה בניית מכונת ייצור משל עצמו – מדפסת תלת-מימד גדולת מימדים, שאותה תכנן במסגרת פרויקט הגמר שלו באקדמיית איינדהובן ב-2010. המדפסת שלו היא זרוע רובוטית שפייתה פולטת "חוט" פלסטיק, ואיתו, כאילו היא מאיירת ברישום קווי, היא מדפיסה, שכבה אחר שכבה, את הרהיט שתוכנן על המחשב. בעזרתה הדפיס קוי את Endless Pulse Low Chairs, הכיסאות שזיכו אותו בפרס שבוע העיצוב ההולנדי של אותה שנה ונרכשו לאוספי ה"מומה" ומוזיאון סטדליק.

המדפסת שתכנן, מספר קוי, מאפשרת לו להכניס שיפורים בכל אחד מהרהיטים שהוא מעצב ומייצר מבלי להיכנס להשקעות ענק בתבניות הזרקה כמקובל בייצור פריטי פלסטיק. במובן הזה הוא משווה את עצמו לאומנים, שמשכללים את כישוריהם ואת טביעת ידם מאובייקט לאובייקט בתהליך של למידה וצבירת ניסיון. בפאתי אמסטרדם, במבנה תעשייתי ישן מוקף עצים ונוף ירוק, שאליו העביר בשנה שעברה – אחרי כמה שנים מכוננות באיינדהובן – את הסטודיו ביחד עם שישה מעצבים נוספים, הוא בוחן תהליכי ייצור חדשים. אלה, בשילוב חומרים חדשים, מהווים את לב העבודה שלו, ומהם, באופן טבעי, נובעים מוצרים חדשניים.

המחשבה על קיימות ומחזור מלווה את עבודת הסטודיו לאורך כל הדרך. כך, שאריות חומר מייצור הרהיטים הפכו למתלים, לקולבים צבעוניים ולרהיטים ססגוניים, וחפצים שנתגלו בהם טעויות ייצור מוסבים, בעבודת יד, לפריטים חדשים.  Melting Pot Table, למשל, סדרת שולחנות ססגוניים ושובי לב, יוצרו מצעצועים ישנים, קלטות וידאו ושאריות פלסטיק אחרות, שהומסו והפכו מחדש לחומר גלם. חוזקם של השולחנות מתחרה בזה של שולחנות שיש, מספר קוי, וכל אחד מהם אחד ויחיד ואינו זהה למשנהו. הסדרות הראשונות של הכדים הפיסוליים Changing Vase, שקיבלו את שמם משום שמכל זווית הם נראים אחרת, יוצרו אף הן ממקבץ חומרים פלסטיים ממוחזרים.

כמו Endless Pulse גם כורסאות New Babylon מיוצרות בהדפסה תלת-מימדית. בסוף עבודתה של היד הרובוטית המדפיסה, עוברות הכורסאות שיוף שמחליק את הקצוות החדים ונותן להן תחושה נעימה ורכה למגע. כרית הכורסה נתפרת מ- Hallingdal, בד הדגל של מותג הטקסטיל הדני KVADRAT. כיסא אחר בהדפסה תלת מימדית הוא Rvr Chair –  כיסא קל משקל, נערם, המוצע עם משענות ידיים ובלעדיהן, וכמוהו Endless Flow Cofee Table שהצבעוניות המדורגת של פסיו יוצרת עניין ויזואלי.

ארונית המגירות Diffuser Cabinet נראית כמו מבנה כאוטי של שאריות עץ אך למעשה היא נובעת ממחקר אקוסטי, ודוגמת כפיסי עץ המגנוליה שמהם היא מורכבת, שתוכננה לפי עיקרון מתימטי, נועדה לספוג ולהפחית את רעשי הרקע בחלל. תשע מגירות הארונית, הנפתחות בכיוונים שונים, בהחלט מדגימות את היכולת הטכנית הגבוהה של ואן דר קוי.

Fresnel Suspending, המנורה המזכירה גוף שמיימי מוזהב ובוהק (כך מתאר אותה ואן דר קוי), מיוצרת ממתכת וחומרים סינתטיים ממוחזרים. צורתה נובעת מעיקרון עדשת פרנל המרכזת את קרני האור לאלומת אור צרה וחזקה, ומוצאים אותה בין היתר במגדלורים ופנסי ניווט. מבנה השכבות של מנורה התקרה מפזר את אורן הממוקד של 360 נורות הלד, והתאורה המתקבלת רכה ונעימה לעין.

 

Melting Pot Table, שאריות חומר, כמו קולאז' פלסטלינה, בשלל צבעים: ירוק, צהוב, אדום, לבן, תכלת, כחול וכתום

Melting Pot Table

New Babylon Chair. הגרסה התכולה עם כרית ההלינגדל

New Babylon Chair

Flow Dining Chair. כיסאות צהובים בהדפסה תלת מימדית

Flow Dining Chair

Endless Pulse Low Chair. הראשון שהדפיס ואן דר קוי בהדפסה תלת מימדית וזוכה פרס שבוע העיצוב ההולנדי

Endless Pulse Low Chair. הראשון שהדפיס ואן דר קוי בהדפסה תלת מימדית וזוכה פרס שבוע העיצוב ההולנדי

Flow Coffee Table. שולחן בהדפסה תלת מימדית עם דוגמת פסים מדורגת בין אדום ללבן

Flow Coffee Table

New Babylon Chairs+Fat Line Table. רהיטי ההדפסה התלת-מימדית באדום

New Babylon Chairs+Fat Line Table

Changing Vase. כדים בהדפסה תלת מימדית משאריות חומר

Changing Vase

Chubby Coat Rack. שאריות הפלסטיק מנוצלות ליצירת מתלים וקולבים

Chubby Coat Rack

Diffuser Cabinet. ארונית מגירות סופגת רעש שדוגמת כפיסיה תוכננה לפי עיקרון מתימטי

Diffuser Cabinet. ארונית מגירות סופגת רעש שדוגמת כפיסיה תוכננה לפי עיקרון מתימטי

ואן דר קוי בסטודיו ליד הזרוע הרובוטית שתכנן להדפסה תלת-מימדית

ואן דר קוי בסטודיו ליד הזרוע הרובוטית שתכנן להדפסה תלת-מימדית

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *