ששת המופלאים (מילנו 2015)

נראה שמתפתחת כאן מסורת. שישה מבין עשרות המעצבים הצעירים שהציגו בסלונה סאטליטה, נבחרו, ועבודותיהם נמכרות ב"לה רינצ'נטה" היוקרתית שבכיכר הדואומו של מילנו

פינוקיו, KIMU LAB. כקומפוזיציות זעירות, מינימליסטיות, עדינות, של ירק ופרחים

פינוקיו, KIMU LAB. כקומפוזיציות זעירות, מינימליסטיות, עדינות, של ירק ופרחים. Images Courtesy Salone Satellite

 

אפשר לומר שזו תחילתה של מסורת. בפעם השלישית מציגים מעצבים שבלטו ב-Salone Satellite – תערוכת המעצבים מתחת לגיל 35 הנערכת מדי שנה כחלק מתערוכות ה-Salone del Mobile – בכלבו המילנזי היוקרתי לה רינצ'נטה.

La Rinachente קשור בעיצוב האיטלקי שנים רבות, ושיתוף הפעולה המבורך עם היריד נותן הזדמנות פז לשישה מעצבים בתחילת דרכם להיחשף לקהל האיטלקי והבינלאומי הפוקד את המוסד הפופולארי שבכיכר ויטוריו עמנואל בחודשי השיא שלפני חג המולד.

ששת נבחרי 2015 הם: Xuberance Studio מסין, הזוכה בפרס סלון הלוויין ל-2015; KIMU LAB מטאיוון, רוברט ואן אמבריקס ההולנדי, AMWA Designs מבריטניה, פרנצ'סקו פוסילו מאיטליה ומרקוס יוהנסון השבדי. הפריטים בעיצובם יעמדו למכירה עד כריסטמס.

גם הפעם הדגש הוא על שילוב בין ישן וחדש, מסורתי ועכשווי, מחקר והעזה חומריים בשילוב טכניקות חדשניות, מבלי לאבד את הערכים המסורתיים.

את Xuberance, חברת העיצוב הראשונה בסין שהתמחתה בעיצוב להדפסת תלת-מימד, הקים סטיבן מא ביחד עם בין לו וויירה וואנג ב-2010. מא סיים לימודי תואר שני באדריכלות ב-SCI-Arc בקליפורניה (בהצטיינות), התחיל לימודי דוקטורט בווינה, ועבד במשרד האדריכלות הבינלאומי Coop-Himmelb(L)au. את Xuberance פתח במקביל, כסטודיו אקספרימנטלי אישי בו יוכל לחקור ולהתפתח בתחום ההדפסה התלת-מימדית. אחת ממטרותיו, הוא הצהיר, היא לגלות מחדש את סגנון הבארוק והאמנות הסוריאליסטית ולהפגיש אותן עם האדריכלות דרך הפריזמה של ההדפסה החדשנית.

היום יש לחברה הסינית שני סניפים – בשנחאי ובהנגזו, וסדנה שבה ניתן להדפיס קבצים וללמוד את עקרונות העיצוב להדפסת תלת-מימד. בסלון הלוויין האחרון זכתה Xuberance בפרס המקום הראשון, וב"לה רינצ'נטה" היא מציגה את גופי התאורה Hsuehchien ו-Nebulae.

Hsuehchien קיבלו את שמן מעששיות האבן של הגנים היפניים, דוגמאותיהן הן מארג צורות – קיפול, טיפות גשם, עלים, לבבות, וחלונות – והן משלבות בין חומר קשה וחומר רך וגמיש. הערפיליות (Nebulae) מציגות דוגמאות עננים המעטרות פסלי אבן בחצרות העתיקות של הקיסרים הסיניים. מעצבי Xuberance תרגמו את הדוגמאות המסורתיות, שהן חלק מההיסטוריה העשירה של האמנות הסינית, לשפת מידול הניתנת להדפסה.

כריסה אמואה (Amuah) הקימה את Amwa בלונדון בשנה שעברה, עם תום לימודיה לתואר השני בטקסטיל בקולג' לאמנות של צ'לסי. בבדים שהיא מעצבת משלבת אמווה פרשנות מודרנית לסמלי ה-ADINKRA, כ-200 סמלים המגלמים אמרות ופתגמים גנאים – ידע של חוכמה מסורתית שנועד לקדם את ההרמוניה האישית, החברתית והסביבתית. ב"לה רינצ'נטה" היא מציגה את FERN, כורסת וינטאג' שאותה ריפדה מחדש בבד זמש איטלקי עם הדפס מוזהב בעבודת יד. דוגמת ההדפס היא צמח השרך, המסמל חיבור בין סיבולת ועמידה לנוכח קשיים, ותושיה המאפשרת לגבור על האתגרים שמציבים לנו החיים.

ב-Sallone Satellite הציגה אמווה מבחר מאוסף הכריות בעיצובה ושולחן קפה שמשטח הבטון שלו עוצב בהשראת האסנקה, קערת החרס הגנאית המסורתית המשמשת לטחינת האוכל. גם כאן בסיס העץ של השולחן, העשוי טבעות עץ מלא, חב את ההשראה לסמלי האדינקרה – הסמלים הקדושים לבני האשנטה הגנאים.

עץ חם בעל טקסטורה עשירה הוא גם החומר ממנו עשויים אגרטלי פינוקיו של Kimu Lab: אובייקטים מעוגלי קווים שנועדו להכניס הביתה את הטבע כקומפוזיציות זעירות, מינימליסטיות, עדינות, של ירק ופרחים. שלוש מעצבות הסטודיו הטייוואני (קטי, אלכס וקלי הן השמות שבחרו להוסיף לשמן המקורי), אחראיות גם לגופי התאורה מסדרת The New Old Light המשלבים באופן סמלי את המפגש בין המזרח למערב. בסיס המתכת של המנורות שואב מהטכנולוגיה והאסתטיקה המערביות, וממנו נשלף אהיל הנייר האיקוני של פנסי התאורה המסורתיים מהמזרח. באופן הזה יכולות המנורות לאפשר מגוון סוגי תאורה מאור ישיר ועד אור אווירה מרוכך ומפוזר.

בידיו של פרצ'סקו פוסילו עבר הקופי מייקר הקלאסי מספר שינויים מהפכניים ממש בתחום שזכה לטיפול מדוקדק במיוחד מידי המעצבים האיטלקיים לאורך ההיסטוריה של העיצוב התעשייתי. אחד הבולטים הוא הוויתור על הידית. עיצובו של Lunika 360° מאפשר לאחוז אותו בבטחה ביד וכך להבטיח שליטה מירבית במזיגת הקפה אל הכוס. הטיפול הצורני משמר את צורת המקינטה האיקונית ועם זאת מפשט את קוויה כדי להקטין את מורכבות תבניות היציקה ואת עלות הייצור. מעטפת העץ מעניקה מראה חם ועכשווי, אבל עיקר הרציונל שלה הוא בהיותה מוליך חום גרוע, וכך היא מאפשרת את אחיזת הכלי החם.

LOOP CHAIR של מרקוס יוהנסון נראה אולי כשרבוט בחומר, כצעצוע או ככיסא ילדים, אך למעשה הוא כיסא פרקטי ביותר. מה שהחל כפרויקט אקספרימנטלי אבסטרקטי הניב כיסא נוח, עמיד בתנאי מזג אוויר קשים, קל לניקוי וניתן להערמה לגובה. התכונות האלו הופכות אותו לכיסא עם פוטנציאל שימושי ביותר למגוון סביבות פנים וחוץ. הסטודיו של ג'והנסן נמצא בגוטנבורג השוודית, ועל אף היותו סטודיו צעיר, הוא מתפרס על תחומים רחבים: עיצוב מוצר, ריהוט, עיצוב גרפי, ועיצוב פנים.

הקונספט של הרהיטים שפיתח רוברט ואן אמבריקס ההולנדי – אובייקטים העשויים מכפיסי במבוק, שיודעים להתקפל בתנועה חלקה אחת למצב שטוח ובשעת הצורך להיפתח מחדש – זיכה אותו בפרסים שונים ביניהם ה- .Red Dot Award את הטכניקה והרעיון שמאחוריה פיתח, מספר ואן אמבריקס, בהשראת ההיקסמות שלו ממורכבות הצורות האורגניות בטבע והאסתטיקה המופלאה שלהן. "ההשראה הספציפית היא מבנה השלד, התנועה וחיי הצמח".

נכון להיום עיצב ואן אמבריקס כיסא, שולחן, שולחן קפה וקערה, אותה הציג בסלונה דל מובילה וכעת ב"לה רינצ'נטה". הקערה, Rising Shell, נפתחת כמו ניצן של פרח, וכשאין בה צורך היא מתקפלת ומתמזגת עם משטח השולחן. כעת עובד ואן אמבריקס על פיתוח יישומים המבוססים על הטכניקה הזו בקנה מידה גדול יותר, לסביבות פנים וחוץ, שבה תנוצל תנועת האובייקטים לאינטראקציה בינינו, המשתמשים, לבין האדריכלות המקיפה אותנו.

 

מתקפלת ומתמזגת עם משטח השולחן בתנועה אחת קלה ורציפה

מתקפלת ומתמזגת עם משטח השולחן בתנועה אחת קלה ורציפה

Loop Chair, מרקוס יוהנסון. מה שהחל כפרויקט אקספרימנטלי אבסטרקטי הניב כיסא נוח, עמיד בתנאי מזג אוויר קשים, קל לניקוי וניתן להערמה לגובה

Loop Chair, מרקוס יוהנסון. מה שהחל כפרויקט אקספרימנטלי אבסטרקטי הניב כיסא נוח, עמיד בתנאי מזג אוויר קשים, קל לניקוי וניתן להערמה לגובה

Lunika 360, פרצ'סקו פוסילו. שינויים מהפכניים במקינטה הקלאסית

Lunika 360, פרצ'סקו פוסילו. שינויים מהפכניים במקינטה הקלאסית

Lunika 360 עם מכסה פתוח

.

 Fern, סטודיו Amwa. כריות השרך ודוגמאות נוספות השאולות מסמלי האדינקרה

Fern, סטודיו Amwa. כריות השרך ודוגמאות נוספות השאולות מסמלי האדינקרה

Asanka, סטודיו AMWA. שולחן קפה בהשראת קערת החרס הגנאית המסורתית

Asanka, סטודיו AMWA. שולחן קפה בהשראת קערת החרס הגנאית המסורתית

The New Old Light, גופי התאורה של Kimu Lab. מגוון אופני תאורה מאור ישיר ועד אור אווירה מרוכך ומפוזר

The New Old Light, גופי התאורה של Kimu Lab. מגוון אופני תאורה מאור ישיר ועד אור אווירה מרוכך ומפוזר

The New Old Light. בסיס המתכת של המנורות שואב מהטכנולוגיה והאסתטיקה המערביות, וממנו נשלף אהיל הנייר האיקוני של פנסי התאורה המסורתיים מהמזרח

The New Old Light. בסיס המתכת שואב מהטכנולוגיה המערבית, וממנו נשלף אהיל הנייר של פנסי התאורה המסורתיים מהמזרח

אגרטלי פינוקיו. עץ חם בעל טקסטורה עשירה

אגרטלי פינוקיו. עץ חם בעל טקסטורה עשירה

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *