צבע טרי 8: השוודים באים

פרויקט העיצוב המיוחד, המעצבים השוודים, האמנים מחו"ל. "צבע טרי 8" נפתח לעולם, ובשביל זה אנחנו כאן, עם כל מה שיחכה לכם ביריד האמנות והעיצוב 2016. אפריל הקסום

Round Lamp bunnies, סטודיו קאהן

Round Lamp bunnies, סטודיו קאהן

 

הזמנים, הו, הם משתנים, שר את זה יפה בוב דילן. דור הולך ודור בא, הכלכלה סחרחרה, ועולם האספנות הישראלי עובר טלטלה. דור האספנים הוותיק יורד מהבמה, אוספים תמטיים שהתגבשו במשך שנים מתפרקים, הטעמים ודפוסי הצריכה עוברים שינוי בעולם וגם אצלנו, ולגדל דור אספנים חדש זו לא משימה של רגע, אלא תהליך הבשלה שאורך, מנסיונה של נעמי גבעון, בעליה של גלריה גבעון, כעשור.

במרחב הזה, שבין המוזיאונים, האוצרים, הגלריות, האמנים – בשנים האחרונות גם המעצבים – והקהל, "צבע טרי", מספרת יפעת גוריון, המנהלת האמנותית של היריד ומי שיזמה את הקמתו ביחד עם שרון טילינגר, ממלא תפקיד כפלטפורמה לחיבור בין העסקי לתרבותי לקהילתי. נקודת מפגש וחשיפה – הן עבור האמנים, והן עבור הקהל הרחב, ששמח להגיע ליריד אבל חלקו לא יגיע לגלריות וגם לא תמיד למוזיאונים. עבור האמנים, בעיקר הצעירים, ההשתתפות בצבע טרי היא קרש קפיצה להמשך הקריירה, ועבור הקהל זו הזדמנות לגלות מניפה מרוכזת ומגוונת של עבודות אמנות ועיצוב חדשות בטווח מחירים רחב. ואם אתם אוהבים מספרים: למעלה מ-30 אלף שוחרי אמנות מגיעים מדי שנה ליריד – מספר מבקרים שלא מעט מוזיאונים לא רואים בשנה שלימה, לפי גוריון.

השנה יתארח "צבע טרי 8" בין 5-9 באפריל במתחם המחודש של יריד המזרח בנמל תל-אביב. עיריית תל-אביב וחברת הבנקאות והפיננסיים השווייצרית UBS, נותנת החסות הראשית של ארט באזל, הן התומכות המרכזיות, ושיתוף פעולה ארוך טווח נרקם עם חברת התוכן וההפקה פאזה, הפועלת בשדה האמנות ואחראית בין היתר להפקת הפצ'ה קוצ'ה בישראל. בתוכנית היריד השנה מספר חידושים, בעיקר כניסתם של אמנים, גלריות – וכן, גם מעצבים – מחו"ל, ועל כך בהמשך.

הזווית הבינלאומית. השנה, לראשונה, משתתפים ביריד אמנים בינלאומיים בתערוכת נושא שאצרה גוריון תחת הכותרת Tilted. התערוכה תעסוק בפליטות ובחרדות הגואות לנוכח ההתפתחויות הגלובליות האחרונות. Onishi Yasuaki מיפן יציג עבודת מיצב גדולה, Szilard Gaspar מרומניה יציג פרפורמנס, Fabrice Monteiro מסנגל יציג סדרת צילומים, ומישראל ישתתפו בתערוכה, נכון לעכשיו, אסתר נאור, ארתור יעקובוב, מארק יאשאייב וטלי מילשטיין.

הגלריות. בין הגלריות הישראליות שישתתפו השנה: גלריה גורדון, גלריה גבעון, גלריה רוזנפלד, גלריה ליטבק, גלריה זימאק, פלורנטין 45, מיקה, דן, גלריה תירוש, מרכז גוטסמן לתחריט – כברי והגלריה לאמנות מודרנית, נצרת. הגלריות יציגו פרויקטים מיוחדים המתוכננים במיוחד עבור היריד. רוזנפלד, למשל, תציג תערוכת יחיד של זויה צ'רקסקי.

לגלריות המקומיות יצטרפו לראשונה גם גלריות מחו"ל. LETO מפולין תציג תערוכת יחיד של Radek Szlaga וגלריה A.antonopoulou.art מיוון תציג תערוכה זוגית של Mark Hadjipateras  & Rania Rangou.

החממה. פרויקט הדגל של צבע טרי חושף מדי שנה כ-50 אמנים מבטיחים בתחילת דרכם המקצועית. מבין מאות האמנים המוזמנים לפנות לחממה דרך קול-קורא, ולאחר עשרות ביקורי סטודיו של גוריון והצוות, נבחרים אמני החממה על-ידי 12 חברי ועדת קבלה המורכבת מאוצרים, גלריסטים, מבקרי אמנות ואספנים מהארץ ומהעולם. הרעיון לחממה נולד מתוך רצון לאתר אמנים צעירים ומבטיחים ולחשוף אותם לקהל הרחב. ההגשה האנונימית והרכב הוועדה המתחלף, מבטיחים גיוון מירבי ושוויון הזדמנויות לכל המועמדים. רוב אמני החממה מתחדשים משנה לשנה, אם כי כל אמן יכול להשתתף בחממה פעמיים, אבל לא יותר. מאז שנחנך היריד, מספרת גוריון בסיפוק, ארבעה מבין חמשת הזוכים בפרס רפפורט לאמן צעיר שהוענק על-ידי מוזיאון תל-אביב הם בוגרי החממה.

בחירת הפטיש. כבכל שנה, גם הפעם יבחר צוות מומחים של סות'ביס עבודה אחת בולטת מבין עבודות האמנים המציגים בחממה. העבודה הנבחרת תיכלל במכירה הפומבית של אמנות ישראלית ובינלאומית של סות'ביס בניו יורק שתיערך בחודש דצמבר, בית המכירות ישא בכל ההוצאות הרלוונטיות, וההכנסות ימסרו לאמן במלואן.

חממת הווידאו. צוות המרכז לאמנות עכשווית, תל-אביב (CCA) בראשות סרג'יו אדלשטיין, יאצור את חממת הווידאו של היריד, שתציג חמישה אמנים. עבודה אחת מבין העבודות המוצגות תזכה בפרס שמעניקה עמותת אאוטסט, עמותה פילנתרופית התומכת בפרויקטים מתחום האמנות העכשווית.

סלון האספן, הוא שמו של הפרויקט שבמסגרתו יציג יגאל אהובי עבודות מאוסף האמנות שלו.

הגלויה הסודית. 1,400 עבודות האמנות המקוריות שגודלן כגודל גלויה, פרי יצירתם של אמנים בעלי שם וסטודנטים בתחילת הדרך, מוצעות מדי שנה למכירה באופן אנונימי במחיר אחיד של 180 שקל. מהן כ-900 נמכרות, וההכנסות ממכירתן מועברות במלואן כתרומה למרכז מאירהוף לחינוך לאמנות של מוזיאון תל אביב עבור מלגות לנוער מצטיין באמנות ממשפחות מעוטות יכולת. השנה, בזכות הירתמותם של מכוני התרבות של השגרירויות הזרות בארץ, יתווספו אל האמנים הישראלים המשתתפים בפרויקט גם אמנים מחו"ל.

הסלון. גם השנה יתקיימו הרצאות ומפגשים עם אמנים ומעצבים בחלל ייעודי – פרטים ותוכנית מלאה באתר "צבע טרי 8" שיתעדכן עד סוף השבוע.

 

עיצוב טרי. הפרויקט המיוחד וכל החדשות

 

שלא כמו בתחום האמנות, בארץ אין גלריות מסחריות לעיצוב, ואת מקומן ביריד תופסים בתי עיצוב מבוססים כמו הגלריה של גל גאון ו-Aqua Creations של אלבי צרפתי. לצדם מציגים מעצבים צעירים הפונים ליריד דרך הקול-הקורא המתפרסם מספר חודשים לפני פתיחתו. על המעצבים הצעירים להגיש הצעות המתבססות על קולקציות חדשות, שרוב פרטיהן נחשפים לראשונה ביריד. על סמך המלצותיהן של יועצות העיצוב של היריד, גלית גאון – האוצרת האמנותית של מוזיאון העיצוב חולון – ונירית נלסון – אוצרת עצמאית, מרצה לאמנות ולאוצרות והמנהלת האמנותית של תוכנית הרזידנסי JCVA – מגבשת גוריון את נבחרת המעצבים המציגים.

– האם יש הגבלה על מספר הפעמים שכל מעצב יכול להציג בצבע טרי?

"יש מעצבים שמציגים שנה אחרי שנה, אבל בכל פעם הם מציגים עבודות חדשות. יש לנו מעצבים נהדרים שהצליחו מאוד בשנה שעברה, ואנחנו מאוד אוהבות מה שהם עושים, אבל ההצעה שהם הגישו לא הייתה מספיק חדשה או שונה, ולכן לא יכולנו לקבל אותם השנה".

– ויש הגבלה על מספר המעצבים שיכולים להשתתף ביריד?

"לא, וזה מה שיפה. אנחנו לא מקובעות על מכסות, ושומרות על גמישות בהתחשב בהצעות המוגשות ובמצב המשתקף מתוכן. הדברים דינמיים. השנה, למשל, קובי סיבוני יציג אצלנו. אני עוקבת אחרי קובי כבר כמה שנים, והפעם הוא הרגיש שהוא בשל, והוא התקבל, ואני מאוד שמחה על התוספת. ומיטל קוממי, שבשנה שעברה הציגה תחת הכובע של טרמינל עיצוב בת-ים, מציגה השנה באופן עצמאי".

בשונה מחממת האמנים הצעירים, המעצבים הצעירים שוכרים את שטח התצוגה שלהם, אבל העלויות, מסבירה גוריון, נמוכות יחסית ומסובסדות על-ידי היריד.

אז מה מחכה לחובבי העיצוב ביריד השנה? הנה רשימת המעצבים המלאה:

במתחם הגלריות יציגו גל גאון ואקווה קריאיישנס, ובפרויקט מיוחד, שנולד ביוזמת היריד והאוצרת רננה בנית, יציגו, נכון לעכשיו, יעקב קאופמן, טל גור, דב גנשרוא, ומעצבי ארבע וחמישה.

אחת החוזקות של "צבע טרי", אומרת בנית – בוגרת המחלקה לצורפות ועיצוב אופנה והתואר השני במדיניות ותאוריה של האמנויות בבצלאל, העוסק באוצרות ובביקורת – מעצם קיומו שנה אחרי שנה, היא המבט ההמשכי שהוא מייצר, המבט שמאפשר לנו להבחין בפעילות המעצבים, בתהליכי היצירה, בהתקדמות, בהתפתחות. העבודות אינן מוצגות עוד כחפץ אקראי, וכמו בשדה האמנות – הן חלק מרצף שיש לו היסטוריה והקשרים, הן מדברות בשם יוצרן, וכל אלה טוענים אותן במשמעות ובערך מוסף.

במרכז הפרויקט שהיא אוצרת, במפגש שבין עיצוב, אמנות ואספנות, נמצא המתח בין המעצב כאספן ואגרן פוטנציאלי של חפצים וחומרים, לבין המעצב כמייצר אובייקטים שהם מושא לאספנים אחרים.

סאגה, חנות-הבוטיק של ליאור ימין, תציג נבחרת של מעצביה – הילה שמיע, אוהד בנית, שרון סידס, אריאל צוקרמן, אירה רוז׳בסקי, Cozy (יובל כרמל ואופיר זנדני ), ניל ננר, סטודיו צ'חה (ניר ואיה ברין-צ'חנובסקי), Popup Lighting (חן ביקובסקי), עופר רובין, צחי נבו, סטודיו קהאן (בועז ומיי) וקובי סיבוני.

לצאת מהקופסא תציג במרוכז עבודות של בוגרי תוכניות ההעצמה השונות של העמותה: אורי אוראסטי, רותי שפריר, שירי עבדה, מירב אוחיון, דניאל קלר-אבירם, סטודיו  DALE (אסף עציון, אלי סער וארי ליברסון), סטודיו KNOB (עדי עזר ויותם שפרוני), הדר תדהר, סטודיו Suite-Case (קרן ודניאל סינגר), עדה אראל וחנאן מסלחה.

באופן עצמאי יציגו: רונן בבלי וסטודיו מג'נטה, סטודיו קאהן, אסף וינברום, סטודיו ויהי, Rack & Tack (יובל טל), קובי סיבוני, מיטל קוממי, מיקה בר, שי כרמון, צחי נבו, נועה ראזר, עופרה קוץ ושרה שוראקי זיסקין. יסמין וינוגרד וסטודיו ברמן יציגו פרויקטים קונספטואליים בתחום הצורפות ועיצוב התכשיטים.

הביתן השוודי. תמיכת שגרירות שוודיה ושיתוף פעולה עם חממת הצעירים ביריד הריהוט והתאורה המתקיים במסגרת שבוע העיצוב של סטוקהולם, אפשרו את בואם של שלושה מהבולטים שבמעצבים השוודים הצעירים ל"צבע טרי 8". Kyuhyung Cho הקוריאני הגיע לשוודיה ללימודי התואר השני, נשאר, ופתח את הסטודיו שלו בבירה השוודית. כאן הוא יציג את Pictograph Fonts, הפרויקט שבמסגרתו יצר פונטים מסמלים מאוירים. מסלול דומה עשה Juan cappa, שהגיע לשוודיה ללימודי התואר השני מקולומביה, ומתגורר בימים אלה בדנמרק. קאפה יציג את Basketlamps – סדרת גופי תאורה עם אהילים קלועים מפורניר עצי אלון, אורן או מילה, המציגים עיצוב ואופן שימוש חדשניים המבוססים על טכניקות מסורתיות.

המעצב השלישי בביתן השוודי הוא Frej Wichmann מגוטברג, שיציג את Bubble Cabinet. נקודת המוצא לעיצובן של הארוניות הייתה הרצון להאריך את חייהן של שקיות הניילון – שהן, מזכיר וויכמן, מהמוצרים המיוצרים בכמות הגדולה ביותר, עבור שירות קצר ביותר, שלאחריו הן נשארות על כדור הארץ לזמן רב ביותר. בתהליך ייצור פשוט וזול, מחומרי מדף זמינים – מוטות ומשטחים מעץ, ובעזרת מחרטה פשוטה המונעת על-ידי פידול באופניים, סכין, ומכשיר ליצירת חבלים, מייצר וויכמן את ארוניות הבועה הנאות-למראה.

 

צבע טרי 8,  5-9 באפריל 2016, המתחם המחודש של יריד המזרח בנמל תל-אביב | כרטיס כניסה: 45 ₪. למחזיקי כרטיס דיגיתל תל-אביב: 39 ₪. פרטים אודות יריד צבע טרי, באתר: www.freshpaint.co.il

 

Basketlamp, חואן קאפה

Basketlamp, המנורות של חואן קאפה

מסיכת עץ של צחי נבו

מסיכת עץ של צחי נבו

 Eclipse Clock, שי כרמון

Eclipse Clock, שי כרמון

4 Cone Clock, שי כרמון

4 Cone Clock, שי כרמון

Inlightement, קובי סיבוני

Inlightement, קובי סיבוני

נר, אסף ויינברום

נר, אסף ויינברום

Table Cone lamps, סטודיו קאהן

Table Cone lamps, סטודיו קאהן

Bubble Cabinet, הארוניות שמיוצרות ללא שימוש באנרגיית חשמל ומזהמים אחרים

Pictograph Fonts, סמלים מאוירים הופכים לפונטים

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.