פוסט דיגיטל

מקובץ מחשב אחד, במדפסת תלת המימד שבנתה, יצרה מאי קסירר מגוון אובייקטים חד-פעמיים, שונים ומגוונים, שכל אחד מהם נושא את טביעות אצבעותיה

מאי קסירר, לקראת אובייקטים פוסט דיגיטליים. נוצות

מאי קסירר, לקראת אובייקטים פוסט דיגיטליים. נוצות

 

מה ניתן ללמוד מהדרך שבה ייצרנו מוצרים בעבר באופן שיסייע לנו להבין טוב יותר את הפוטנציאל הגלום בטכנולוגיות הייצור של המאה ה-21? איך ניתן למזג בין ההדפסה התלת מימדית החדשנית לערכים המוטמעים באובייקטי קראפט המיוצרים בעבודת יד אמנותית ייחודית? למאי קסירר היו לא מעט רעיונות, אבל היקסמותה ממדפסות תלת המימד הנבנות בקוד פתוח – המשותף לכל המעוניינים ומאפשר להם גם להתערב בתכנונן ובפעולתן של המדפסות ולשנותן כראות עיניהם – היא שהכתיבה את מהלך פרויקט הגמר שלה "לקראת אובייקטים פוסט-דיגיטליים".

"רוב האנשים שמתעסקים בעולם הזה של מדפסות תלת-מימד", מסבירה קסירר, "מנסים לשפר את איכויות המדפסת: החומרים שאיתם היא מדפיסה, מהירות ההדפסה, הדיוק. החלום הגדול שלהם הוא שאת תצרי קובץ במחשב, תלחצי על איזשהו כפתור, ותוך שנייה, כמו באנטרפרייז, יופיע יש מאין מוצר זהה לזה שתוכנן בקובץ המחשב".

ההסתכלות של קסירר, לעומת זאת, הייתה שונה לגמרי. "מצאתי שאני מוקסמת דווקא מהמקומות שבהם ההדפסה נפרמת ולא מצליחה להגיע לתוצאה מושלמת. אלה המקומות שיש בהם אופי וקסם, ולאו דווקא במקום המדויק. לכן חיפשתי דרך שתאפשר ליצור מאותו קובץ מחשב אינסוף אובייקטים חד-פעמיים, שונים ומגוונים, שכל אחד מהם הוא One of a Kind, ולעולם לא יהיה זהה לחלוטין לחברו".

למרבה ההפתעה, גילתה קסירר שמה שלכאורה נראה לה פשוט, אינו מובן מאליו כלל וכלל, ובעלי מדפסות  לא התלהבו להפקיד את מדפסותיהם בידיה ולאפשר לה להתערב בפעולת ההדפסה שלהן. ויותר מזה הפתיעה אותה העובדה שלא מצאה ניסיונות קודמים שביקשו לבחון התערבות שכזו.

מצב הדברים הזה הוביל את קסירר למסע שלא תכננה מראש וכלל בניית מדפסת, כדי ליצור את התנאים שיאפשרו לה לעשות את כל אותם ניסויים ונסיונות שסיקרנו אותה. היא בנתה מדפסת תלת-מימד קטנה מעץ לבנה, וכחומר ההדפסה בחרה ב-PLA – שהוא פלסטיק העשוי מעמילן תירס ומעט יותר אקולוגי מהחומר המקובל המשמש בדרך כלל בתעשייה – ובגרסה השקופה שלו, שאפשרה לה להשתמש בכל עומק השכבות כדי ליצור טקסטורה וצבע ולא להסתפק בשכבה העליונה בלבד.

עכשיו התחיל לב לבו של מחקרה של קסירר: מה יוליד המפגש בין הפלסטיק לבין מגוון החומרים שאותם תוסיף לחומר הפלסטי החם בעזרת התערבות ידנית במהלך ההדפסה. היא ניסתה לשבש את פעולתה של המדפסת על ידי טלטולה והזזתה בזמן ההדפסה. היא הוסיפה אבקות שונות – פיגמנטים, גרניט, קוורץ, זהב, כסף, אלומיניום, זכוכית גרוסה, מראה גרוסה ונסורת, וזו רק רשימה חלקית – אם תוך כדי פיזורן על לוחיות הפלסטיק המודפסות או בציור על הלוחיות עם מכחול במהלך הדפסתן. היא ניסתה גם לבחון מה קורה כשהיא מוסיפה גרגרי פלסטיק שמהווים חומר גלם להתכה בתעשיית הפלסטיק, ונותנת להם להינמס באופן רנדומלי. והיא גם שילבה נוצות וחוטים, כשהיא מבקשת להתכתב עם אריגה דרך הדפסת מבנה המזכיר שתי וערב, "אבל זה פרויקט בפני עצמו", היא אומרת.

מידותיה של המדפסת שבנתה קסירר הכתיבו את גודל תוצרי המחקר – לוחיות רבועות בנות סנטימטרים אחדים, כל אחת מהן אחת ויחידה ומסגירה מפגש חומרי שונה מחברתה. ביחד הן ביטוי לתהליכי חיפוש אחר איכות ואסתטיקה פוסט-דיגיטליות המתאפיינות באופי יותר אישי ובטביעת אצבע אנושית ייחודית כחלק ממהלך הייצור הדיגיטלי.

לקראת "8 בוגרים" – תערוכת בוגרי התוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל – בנתה קסירר, בעזרת חותם לזרוביץ' מהפאב לאב בחולון, מדפסת חדשה, גדולה ומתוחכמת מקודמתה, המתבססת גם היא על קוד פתוח. כך יכולה הייתה להדפיס אובייקטים ממשיים בגודל טבעי. בתערוכה, שתיפתח ביום חמישי בשעה 19:30 בבית בנימיני, היא גם תדגים את השימוש באחד מהכלים הייחודיים שפיתחה על מנת לאפשר אחת מההתערבויות הידניות בתהליך ההדפסה. בימים אלה מוצג פרויקט הגמר של קסירר ברוטרדם, בתערוכה PLASTIC, Promises of a Home-made Future שאצר טל ארז ובוחנת את הפלסטיק, מנין הוא בא ולאן הוא הולך, וכיצד יכולים אנשי הטכנולוגיה והמייקרים להשפיעה על עתידו.

לאחרונה, אגב, הקימה קסירר (שלה תואר ראשון במנהל עסקים ממכללת רופין) ביחד עם דפנה נועם (בוגרת מצטיינת של המחלקה לעיצוב תעשייתי HIT), את הסטודיו – מכינה ללימודים גבוהים. "המטרה שלנו היא ליצור מסגרת שונה מהמכינות הקיימות היום. חלק מזה זה לפתוח את הראש, לצאת מהכיתות, לבקר בתערוכות, לתת רקע ולהדריך כיצד מתבוננים, איך מדברים על. אנחנו מבקשות לצייד את הסטודנטים בארגז כלים עם כל הדברים הבסיסיים, אבל לא מתוך מטרה לשנות אותם או ללמד אותם טריקים כיצד לעבור את מבחני הקבלה, אלא באמת לחשוף אותם למה זה עולם העיצוב ולתת להם כלים שיעזרו להם גם בהמשך דרכם, באופן שיבינו בעצמם מה מדבר אליהם ואיפה הם רוצים להיות".

 

מאי קסירר, לקראת אובייקטים פוסט דיגיטליים. 4 לוחיות, כחול ושחור

מאי קסירר, לקראת אובייקטים פוסט דיגיטליים. כחול, שחור

מאי קסירר, לקראת אובייקטים פוסט דיגיטליים. זהב, נוצות, בדים ופיגמנטים

מאי קסירר, לקראת אובייקטים פוסט דיגיטליים. זהב, נוצות, חוטים ופיגמנטים

מאי קסירר, לקראת אובייקטים פוסט דיגיטליים. זהב

מאי קסירר, לקראת אובייקטים פוסט דיגיטליים. זהב

מאי קסירר, לקראת אובייקטים פוסט דיגיטליים. גרדיינט

מאי קסירר, לקראת אובייקטים פוסט דיגיטליים. גרדיינט

מאי קסירר, לקראת אובייקטים פוסט דיגיטליים. כוס

מאי קסירר, לקראת אובייקטים פוסט דיגיטליים. כוס

מאי קסירר, לקראת אובייקטים פוסט דיגיטליים. אגרטל

מאי קסירר, לקראת אובייקטים פוסט דיגיטליים. אגרטל

מעץ לבנה בחיתוך לייזר. מדפסת תלת המימד הראשונה

מעץ לבנה בחיתוך לייזר. מדפסת תלת המימד הראשונה שקסירר בנתה

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.