עמק החיות המוזרות

רועי מגדסי ביקש לחדש דווקא בגרעין המסורתי, לב לבו של העיצוב התעשייתי ההיסטורי. קבלו את Tre, פרשנות עדכנית בהשראת בעלי חיים לשילוש הקלאסי: שולחן, כורסה ומנורה

Tre פרויקט הגמר של רועי מגדסי. שולחן צד, כורסה ומנורה שהתרחקו מהחזות החייתית המקורית ויצרו זהות חדשה

Tre. סדרת רהיטים שהתרחקו מהחזות החייתית המקורית ויצרו זהות חדשה. צילומים: עודד אנטמן

 

Tre, פרויקט הגמר של רועי מגדסי שואב את השראתו מעולם החי. שלושה רהיטים לפינת קריאה עיצב מגדסי: שולחן צד, כורסה, מנורה. כל אחד מהם שונה בצורתו מחברו, ויכול לעמוד בגאון גם כשהוא לבדו, אך כשהם זה לצד זה, ביחד, בהרמוניה, הם נטענים במשנה כוח.

מגדסי, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי של בצלאל, ביקש לצקת לרהיטיו אישיות, מבלי להישאב לקלישאות פיגורטיביות. הרהיטים אומנם שואבים השראה מעולם החי, ועם זאת אינם נראים ככבשה, אורנגאוטן או פלמינגו.

נקודת ההתחלה של הפרויקט בהנחיית חנן דה לנגה הייתה מחקר מורפולוגי של בעלי חיים, "עולם בו לכל פרט יש אופי, דפוס התנהגות ומראה שונה וייחודי, ועם זאת כולם חולקים בסיס משותף מקשר, הן ויזואלית והן תפישתית", מסביר מגדסי. בדרך עברו דימויי החיות הפשטה צורנית, במהלכה ביקש לבחון "עד לאיזו נקודה ניתן לפשט את צורת החיה מבלי שתאבד את זהותה לגמרי, ולהבין מהי הנקודה על הרצף הזה בה מעניין אותי לעצור. בסופו של התהליך נשארה רק ההוויה, הבאה לידי ביטוי במספר קווים או כתם פשוט. מנקודה זו התרחקו הרהיטים מהחזות החייתית המקורית, פשטו ולבשו פרופורציות, קומפוזיציות ויחסי כוחות, עד שיצרו זהות חדשה".

משטחו של שולחן הצד – מעץ אלון לבן מלא – עוצב במחשב ויוצר בכרסומת דיגיטלית (CNC). באופן הזה יכול היה מגדסי לחשב את כמות העץ המינימלית שתהא מספקת כדי לאחוז את רגלי המתכת ולספק לשולחן את חוזקו. כך, על אף מראהו הדקיק, שומר השולחן על יציבות. עיצובו הא-סימטרי מאפשר לו להתגלות בכמה פנים שונים בהתאם לזווית המבט.

מנורת הקריאה מצוידת בדיודת לד קטנה בעלת עוצמת תאורה גדולה, המתעמעמת או מתחזקת במגע בגוף התאורה. הגוף – מאלומיניום צבוע שחור – מינימליסטי, גיאומטרי ונקי קווים. הבסיס – מאלון לבן מלא – מזכיר אולי תמונות פסטורליות של כיסאות נדנדה בבתים מסוגננים, אך יש לו תפקיד פונקציונלי: מבנהו הזוויתי מאפשר להעמיד את המנורה בשני מצבים שונים: האחד כשהיא כפופה לכיוון המשתמש הישוב בכורסה, ואז אורה ממוקד. השני כשהיא שעונה לאחור, ומפיצה אור מפוזר בחלל החדר.

לכורסה עיצב מגדסי משענת גב גדולה, המזמינה התרווחות, בעוד שהוא מצייד אותה במשענת יד אחת בלבד, כדי לאפשר את הצמדת השולחן ממש עד לנגיעה בצדה השני. גם על הפיין טיונינג, הפרטים הקטנים שכל כך חשובים ביצירת זהותו הייחודית הנחשקת של חפץ הפונה לזירת הלייפסטייל ומבקש לעורר רגש בלבותיהם של בעלים פוטנציאליים, מגדסי לא פסח. שני כפתורים בייצור עצמי מנירוסטה שנחתכה בלייזר ועברה התזת חול וצביעה מתפקדים כ"תכשיטים" המהדרים את הכורסה הכהה. את הכפתורים תפר מגדסי אל הבד בחוט תכלת עז בתך א-סימטרי "שנועד לחזק את התחושה של דבר מה 'חי' ולא אובייקט סתמי דומם".

לעולם החי שמור מקום מרכזי בעבודותיו של מגדסי, וממנו שאב השראה גם בפרויקטים קודמים שעיצב במהלך לימודיו, אותם תוכלו לראות באתר שלו. אחד מהם הוא הסימנייה החיננית אותה עיצב יחד עם רן לוי במסגרת "כולל מע"מ", הקורס של עודד פרידלנד, שבו נחשפים הסטודנטים לאחורי הקלעים של ייצור מוצר נחשק.

אבל העבודה המוכרת ביותר שלו עד היום, זו שחשפה אותו לעולם הרחב, היא המנגל המתקפל Stakes, שעיצב בשנה השנייה ללימודיו, במסגרת הקורס "בישול על אש גלויה" של ערן לדרמן. בקיץ שעבר הגיש את העבודה לתחרות מעצבים צעירים בגרמניה, הוזמן להציגה ביריד עיצוב בקלן, זכה בפרס חביב הקהל, כתבו עליו ב-designboom ,gizmodo ו-wired, מהגדולים והנקראים שבין האתרים הבינלאומיים העוסקים בעיצוב ובטכנולוגיה, ובעקבותיהם בשלל בלוגים ומגזינים ברחבי העולם.

Stakes הוא מנגל קל משקל (משקלו כ-300 ג') המורכב מרשת מתכת מתקפלת ושלוש יתדות, ומבקש להציע חווית בישול חדשה בטבע לטיילי שטח. הרשת המשולשת נמתחת בין שלוש היתדות, ובתום השימוש מתקפלת הכבודה לתוך תיק-מארז מבד קורדורה – בד חזק, עמיד ואטום. מאוחר יותר, בבית, ניתן לשטוף את המנגל בכיור ואת התיק במכונת הכביסה. עכשיו, משסיים את הלימודים, מקווה מגדסי לקדם את פיתוחו של המנגל למוצר.

 

בהשראת פלמינגו. גוף התאורה בשני מצביו

בהשראת פלמינגו. גוף התאורה בשני מצביו

בהשראת כבשה. Tre, מכל זווית מתגלה פן אחר של שולחן הצד

בהשראת כבשה. Tre, מכל זווית מתגלים פנים אחרים של שולחן הצד

סקיצות בתהליך המחקר של מגדסי. עד לאיזו נקודה ניתן לפשט את צורת החיה מבלי שתאבד את זהותה לגמרי

סקיצות בתהליך המחקר. עד לאיזו נקודה ניתן לפשט את צורת החיה מבלי שתאבד את זהותה לגמרי

Tre. כפתורי הנירוסה שנרקמו לכורסה

Tre. כפתורי הנירוסה שנרקמו לכורסה

Zoomark, הסימניה שעיצבו מגדסי ורן לוי בקורס "עודף ממע"מ". צילום: אלי סינגלובסקי

Zoomark, הסימניה שעיצבו מגדסי ורן לוי בקורס "כולל מע"מ". צילום: אלי סינגלובסקי

Stakes, המנגל המתקפל של רועי מגדסי שהגיע ל-designboom gizmodo ו-wired

Stakes, המנגל המתקפל שהגיע ל-designboom gizmodo ו-wired

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *