עם קצת עזרה ממעצבים

התגלית שמציעה פתרון לגמגום, החולצה שמחזקת את שרירי הכתפיים, וכלי הבישול המסורתיים שעברו מקצה שיפורים. שלוש בולטות מהמחלקה לעיצוב תעשייתי מכליל במכללת הדסה. בוגרים 2014

אנט, פרויקט הגמר של יערה יצחק. אחיזה משופרת ומכסה שקוף לסיר הקובנה. צילום: שחר תמיר

אנט, פרויקט הגמר של יערה יצחק. אחיזה משופרת ומכסה שקוף לסיר הקובנה. צילום: שחר תמיר

 

Speak Up מכשיר שטף דיבור, אושרת כהן. מנחה: גלית שבו

כשחיפשה אושרת כהן נושא לפרויקט הגמר, היא בחנה כיוונים שונים. עד שעלה נושא הגמגום. את הגמגום, היא מספרת, הכירה מקרוב, ועל אף שנחקר לעמקו, הוא נותר כסוג של תעלומה: לא ברור לגמרי מנין הוא נובע; מדוע לעתים הוא כמעט בלתי מורגש ולעתים הוא נוכח בעוצמה כזו המשבשת את התנהלות חייהם היומיומיים של הסובלים מממנו; שיטות הטיפול בו שונות ומגוונות, רובן ככולן דורשות תרגול והשקעה אינסופיים, אבל אף אחת מהן עדיין אינה מציעה פתרון מוחלט לבעיה. ויותר מהכל עלתה השאלה באיזה אופן היא, כמעצבת מוצר, יכולה לחדש ולהוסיף. היו רגעים שחשבה לסגת, אבל המנחה שלה בפרויקט, גלית שבו, עודדה אותה להמשיך ולא לוותר, "וטוב שכך", היא מחייכת.

אחת משיטות הטיפול אליהן התוודעה כהן במסגרת מחקרה, היא שיטה רוסית שמדברת על קצב. "היא מנחה את האדם לתופף בעזרת האצבע, לייצר קצב ולהתאים את דיבורו לקצב הנתון. השיטה הזו ריתקה אותי. חשבתי שאולי כאן נמצא מה שאני כל-כך מחפשת – גירוי פיזי שמשפיע על קצב הדיבור". אחד המאמרים שאיתרה תיאר את הטיפול באדם מגמגם שנעזר במטרונום רוטט כדי לדבר באופן שוטף. אלא שהדיבור שהצליח אותו אדם להפיק, התברר, היה לא טבעי ומונוטוני כקצבו של המטרונום.

"וכמו בסיפורים, כאן בעצם הגיע רגע הגילוי בהשראה פתאומית", מספרת כהן בהתרגשות. "אם קצב מונוטוני יוצר דיבור מונוטוני, האם קצב המשכי ייצר דיבור המשכי וזורם?" הצעד הבא היה לבדוק את שאלת המחקר המסקרנת. כהן נפגשה עם בחור הסובל מגמגום ("היה קשה למצוא מישהו שמוכן לדבר על הגמגום שלו בפרהסיה. למה אנחנו מוכנים לקבל מגבלות מסוגים שונים ולהכיל אותן, וגמגום הוא עדיין בגדר טאבו, משהו שיש להתבייש בו?!"). על הבחור האמיץ בדקה כהן את שני המקצבים: זה שהוא מעין תיפוף, והשני שמצייר תנועה המשכית – תחושה על הגוף שהיא כמו ליטוף עדין ימינה ושמאלה.

"התוצאות היו מרשימות. הקצב הראשון אכן הניב דיבור שוטף אך מונוטוני כצפוי, והדיבור לפי הקצב של התנועה ההמשכית היה שוטף, ולא מונוטוני!  זה היה רגע מרגש במיוחד". את תגלית הקצב בחנה כהן בחשש עם בחור נוסף, ושוב התוצאות היו מרגשות. "השינוי היה כמעט מיידי. נדרשה פחות מדקה כדי שהוא יקלוט את הקצב וידבר לפיו בצורה שוטפת וזורמת".

עכשיו נדרשה כהן לתרגם את התגלית המסעירה למוצר. כך עוצב Speak-Up – מכשיר שטף דיבור. מדובר במכשיר קטן הנצמד בעזרת קליפס לשרוול הבגד, לחגורה לצווארון – כל אחד וההעדפה האישית שלו. לחיצת כפתור או התחלת הדיבור מפעילות אותו, וחלק נסתר בצדו האחורי מתחיל לנוע ימינה ושמאלה כשהוא מייצר תחושה המשכית על העור. המשתמש הוא זה שקובע את משך התנועה ועוצמתה. התחושה ההמשכית הזו על העור, מאפשרת באופן מפתיע לאדם המגמגם לדבר באופן שוטף ונינוח.

Speak-Up נבחר כפרויקט מצטיין, והוא נמצא בתהליכי רישום פטנט ובחינת אפשרויות פיתוח בחסות "סנה", חברת המסחור של מכללת הדסה, בשיתוף פעולה עם המחלקה להפרעות בתקשורת של המכללה.

 

speak-uspeak-up. תנועת המכשיר מאפשרת לאדם המגמגם לדבר באופן שוטף ונינוח

speak-up. תנועת המכשיר מאפשרת לאדם המגמגם לדבר באופן שוטף ונינוח

speak-up. נצמד בקליפס אל הבגד. בתמונה: נצמד אל הכיס

speak-up. נצמד בקליפס אל הבגד

 

 

Fixa, חולצת אימון ספורטיבית, יקי מרכוס. מנחה: גדעון דותן

את FIXA, הנראית כחולצת ריצה אופנתית, עיצב יקי מרכוס בראש ובראשונה מתוך מחשבה על מתאמנים קטועי יד. בעזרת מערכת חוטים אלסטיים התפורים באזור השרוול הפנימי, מאפשרת החולצה לבצע אימון התנגדות ולחזק את שרירי הליבה המייצבים הנמצאים באזור הכתפיים, החזה והגב.

חוסר הסימטריה בגוף בעקבות קטיעה, מסביר מרכוס, מוביל למצב שבו שרירי פלג הגוף העליון אינם מאוזנים ונוצרת דיספרופורציה המלווה בכאבים שונים. כדי לשמור על תפקודו התקין, חשוב לחזק שריריו, ובמיוחד את אלו שבצד הפגוע. לרוב מתקשים המתאמנים להתאמן לבדם והם נאלצים להיעזר במדריך כושר צמוד. את FIXA , לעומת זאת, הם יכולים ללבוש בעצמם, את רצועותיה הם יכולים לחבר ללא כל עזרה, וכך כל שנותר להם הוא לצאת להליכה או ריצה, ותוך כדי האימון האירובי, לחזק גם את שרירי פלג גופם העליון. חיזוק השרירים המייצבים, ממשיך מרכוס, מתבצע בדרך כלל באימון רפטטיבי ללא עומס גדול. מבחינה זו האימון בעזרת גומיות החולצה אידיאלי לשרירים אלו.

ואם תהיתם, FIXA עוצבה אומנם במחשבה על המתאמנים קטועי היד, אבל היא מתאימה לכל מי שיחפץ בה, ויכולה לחזק את שרירי הכתפיים והגב של כל מי שילבש אותה.

 

Fixa. חולצה המאפשרת לבצע אימון התנגדות ולחזק את השרירים המייצבים של הכתפיים, החזה והגב

Fixa. מאפשרת לבצע אימון התנגדות ולחזק את השרירים המייצבים של הכתפיים, החזה והגב

Fixa. כך היא נראית מאחור

Fixa. כך היא נראית מאחור

Fixa. עוצבה אומנם במחשבה על המתאמנים קטועי היד, אבל תעשה את העבודה עבור כל מי שילבש אותה

Fixa. עוצבה אומנם במחשבה על המתאמנים קטועי היד, אבל תעשה את העבודה עבור כל מי שילבש אותה

 

 

אנט, בישול מסורתי עכשווי, יערה יצחק. מנחה: דינה שחר

תבשיליה של סבתה של יערה יצחק הם סימן ההיכר שלה. אוכל עבורה הוא כוח, גורם מלכד, סיבה למפגש, הדרך שלה לפנק את בני משפחתה ולהעניק אהבה, מספרת יצחק. כמוה ישנם רבים מבני הגיל השלישי בישראל של היום, שעלו לארץ מהתפוצות ושומרים על מאכליהם המסורתיים ועל כלי הבישול וההכנה הייעודיים המלווים אותם. אלא שבעוד שכלי הבישול החדשים עברו בשנים האחרונות מהפכת עיצוב ארגונומית ובטיחותית, היא מסבירה, כלי הבישול המסורתיים לרוב אינם מותאמים לצרכיהם החדשים הנובעים מגילם, וחוסר ההתאמה הזה עלול לפגוע ביכולתם להמשיך ולבשל, יכולת שלה חשיבות גדולה לבריאותם הפיזית והרגשית.

בפרויקט הגמר שלה, אנט, עיצבה יצחק סדרת כלי בישול למאכלים עדתיים-מסורתיים (קוסקוס, קובנה ופילמני) המותאמת לגיל השלישי. בעיצובה ביקשה לקרוץ גם לדור הצעיר ולעודד אותו להמשיך את המסורת הקולינארית המשפחתית. וכפרויקט עיצוב מכליל, מתאימים הכלים, העשויים מנירוסטה וסיליקון, לכל אוהבי הבישול באשר הם.

להכנת קוסקוס טוניסאי עיצבה יצחק קערה ונפה. "מדובר בכלי רחב עם שוליים נמוכים המיועד לעיבוד הסולת ומאפשר טווח תנועה גדול. מרכז הקערה נשלף בנוחות וחושף נפה,דרכה ניתן לנפות את הקוסקוס ישירות לתוך הסיר שמתחת".

סיר להכנת קובנה תימנית. "לסיר הקובנה המסורתי אין ידיות, ולכן הסיכון שיגרום לכוויות גבוה. מצד שני הוספת ידית אחיזה תפגום במראה הארכיטיפי שלו. לכן החלטתי לשפר את השימוש הבטיחותי בעזרת שינויי צורה עדינים. בסיר שעיצבתי ישנה מדרגה שמייצרת אחיזה יציבה, ומכסה זכוכית בעל שוליים רחבים לשליפה נוחה, המאפשר לבדוק את מידת האפייה בבטחה".

קורץ בצק ומערוך להכנת פילמני רוסיים. "המערוך הוגבה באמצעות טבעות (נשלפות), וכך ניתן לרדד את הבצק לעובי הנדרש. הקורץ מורכב מחותכנים המסתובבים על ציר. גלגול הכלי על הבצק קורץ את העיגולים".

 

אנט. קערה ונפה להכנת קוסקוס, סיר להכנת קובנה, קורץ בצק ומערוך להכנת פילמני

אנט. קערה ונפה להכנת קוסקוס, סיר להכנת קובנה, קורץ בצק ומערוך להכנת פילמני

המערוך, המוגבה על-ידי טבעות נשלפות, מקל לרדד את הבצק לעובי הרצוי

המערוך, המוגבה על-ידי טבעות נשלפות, מקל לרדד את הבצק לעובי הרצוי

קורץ הבצק. גלגול הכלי בקלות על הבצק יוצר את העיגולים

קורץ הבצק. גלגול הכלי בקלות על הבצק יוצר את העיגולים

 

 

 

One Comment:

  1. מרשים מאד אפוא היית עד היום אני רוצה להביא אותכם לפלטפורמה של עמותת נחו"ש למען נפגעי חו"ש בישראל עמותה רשומה וחברים בה כ-500 חברים מכל הארץ .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *