משתה בכוס תה

בפרויקט משותף לאקדמיה ולוודג'ווד היא עיצבה מערכת תה בהשראה יפנית, ולפרויקט הגמר יצרה מיכלי בון-צ'יינה משחקיים. אורלי אדלביץ' חזרה מלב תעשיית הקרמיקה האנגלית

פרויקט הגמר של אדלביץ' בסטרפורדשייר. ההתרחשות מתרכזת במכסי הכלים

פרויקט הגמר של אדלביץ' באוניברסיטת סטפורדשייר. צילום: Ben Warburton

 

 

לפני שלושה שבועות חזרה אורלי אלאנורה אדלביץ' לארץ, אחרי שנה מרוכזת באנגליה, שבמהלכה סיימה תואר שני בעיצוב קרמי באוניברסיטת סטפורדשייר שב-Stoke-On-Trent, הלב הפועם של תעשיית הקרמיקה האנגלית. המיוחד באוניברסיטת סטפורדשייר הוא התמקדותה בלימוד עיצוב קרמי לתעשייה, ואדלביץ', שסיימה את התואר הראשון במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל ולימדה במחלקה במשך חמש שנים, הרגישה שהזמן בשל לצעד הבא. היא ביקשה ללמוד מקרוב על החומרים ושיטות העבודה שאיתם עובדים בתעשייה הקרמית, זו, שאצלנו, בישראל, גוועה לפני למעלה משני עשורים; להתנסות בעבודה עם חומרים גבוהים (חומרים שטמפרטורת השריפה שלהם גבוהה) כפורצלן ופיין בון צ'יינה (שנתח נכבד ממרכיביו, כשמו – Bone China – הוא עצמות מרוסקות); וללמוד מקרוב על התהליכים המספקים את מערכות האוכל והאובייקטים הדקורטיביים המעודנים שכיכבו לאורך השנים בבתי המלוכה והאריסטוקרטיה ברחבי העולם.

מרכז תעשיית הקרמיקה האנגלית בעלת ההיסטוריה המפוארת נשמע כמקום המושלם, אולם כשהגיעה אדלביץ' לסטוק און טרנט, גילתה שגם בממלכה המאוחדת נסגרו מפעלי קרמיקה רבים, ושגם בכור מחצבתה, מצבה של התעשייה הקרמית אינו מזהיר, אם כי היא עדיין חיה ובועטת. במחלקה לעיצוב קרמי בסטפורדשייר, בתואר השני, פגשה מעט מאוד סטודנטים אנגלים, אם בכלל, והרבה סטודנטים מכל העולם.

אחד משיתופי הפעולה המעניינים במסגרת הלימודים היה עם ווג'ווד, יצרנית הקרמיקה הבריטית האיקונית שהקים ג'וזאייה ווג'ווד ב-1759. Tea Innovation הייתה הכותרת, והבריף היה פתוח: הסטודנטים התבקשו לעצב מוצר כלשהו שקשור לתה. מאחר שאחד השווקים המרכזיים של וודג'ווד כיום הוא השוק היפני, בחרה אדלביץ' להציג לאנשיה פאטרנים יפניים, שהתקבלו באהבה. בהשראת כוסות תה יפניות עם ליטופנים – דימוי או תמונה שנחרטים בחומר כתבליט וכמעט שאינם נראים, אך כשהם מוארים מתקבל אפקט מרהיב של צילום תלת מימדי – הציגה אדלביץ' פרשנות משלה למערכת תה. תחתיות הספלים ומכסה קומקום המזיגה נחרטו במגוון פאטרנים יפניים מסורתיים, ולוו בקרש הגשה מעץ מלא שעל משטחו גולפה בכרסומת לייזר דיגיטלית אחת הדוגמאות. כשהם לא בשימוש, יכולים הספלים – העשויים מחרסינת בון צ'יינה, שצבעה הלבן הקטיפתי בהיר אף מזה של הפורצלן – להיות אובייקט דקורטיבי כשהם עומדים הפוך על ראשיהם, ואם יונחו מול החלון או על קופסת אור, דגמיהם יבלטו שבעתיים.

על בסיס ספלי התבליטים בהשראת הדוגמאות היפניות פיתחה אדלביץ' סדרה נוספת – הפעם של ספלי ליטופנים עם דיוקנאות. את הספלים הציגה ביריד הקראפט הגדול של צפון אנגליה.

בפרויקט הגמר שלה בסטפורדשייר עיצבה אדלביץ' מיכלים דקורטיביים מבון צ'יינה, כשהיא מחברת אלמנטים והשראות מגוונות. ראש גומי נשי שמצאה, ששימש – היא מאמינה – את אחד המפעלים המקומיים לשכפול תבניות, היה לאלמנט דקורטיבי באובייקטים המשדרים משחקיות ברוח עבודותיו של חיימה חיון. המתח שבין משטחים טקסטורליים וחלקים, בין אור וצל, בין מט ומבריק מטעין את הכלים בנופך דרמטי גם אם לא צעקני. גוף הכלים חלק וצורתו מתוחה, וההתרחשות, בבחינת עין הסערה, מתרכזת במכסים. הצבעוניות הרעננה מבקשת ליישר קו עם הנוהג המקומי: באנגליה, מספרת אדלביץ', התעשייה עובדת לפי טרנדים, והגוונים הזוהרים הם ששלטו בטבלאות הטרנדים של הקיץ האחרון. כך קיבלו הגוונים הפסטליים זריקת מרץ בין היתר בזכות החדרת הצובענים לחמר עצמו.

בימים אלה משתתפת אדלביץ' ב"גוף עבודות", התערוכה הקבוצתית העוסקת בפיגורטיבי שאצרה שלומית באומן ונפתחה בסוף השבוע שעבר בבית בנימיני. ב"גוף עבודות" היא מציגה פיגורינות מסדרת "יצ(ו)רים", שנולדה בפרויקט הגמר שלה בבצלאל. על קו התפר שבין אומנות, אמנות ועיצוב היו פיגורינות פשוטות של גבר ואשה שיוצרו בסין לנקודת המוצא לסדרה הביקורתית שבאמצעותה בחנה אדלביץ' הן את תעשיית הקרמיקה וגלגוליה לאורך הדורות, מפיגורינות הפורצלן הראשונות שייצר המפעל הגרמני Meissen באירופה במאה ה-18, והן את האופנים או הפילטרים שמבעד למבטם בחרה תעשייה זו לייצג את המציאות החברתית דרך הדמויות שייצרה. אגב, שתיים מהדמויות המעודנות מהסדרה רכשה הכנסת לאוסף הקרמיקה שלה.

 

 

פרויקט הגמר של אדלביץ' בסטרפורדשייר. צבעוניות זוהרת בהשראת הטרנדים של התעשייה

צבעוניות טרנדית

פרויקט הגמר של אדלביץ'. הלבן החלבי של הבון צ'יינה

הלבן החלבי של הבון צ'יינה

ראש הגומי ששימש כנראה בעבר לתעשייה היה לתבנית היציקה של דמות ראש האשה

ראש הגומי ששימש כנראה בעבר לתעשייה היה לתבנית היציקה של דמות ראש נשי

מערכת תה בהשראה יפנית. האור מדגיש את התבליט החרוט בתחתית הספל

מערכת תה בהשראה יפנית. האור מדגיש את התבליט החרוט בתחתית הספל

מערכת התה היפמערכת התה היפנית עוצב במסגרת שיתוף פעולה בין האקדמיה לווג'ווד

מערכת התה היפנית עוצבה במסגרת שיתוף פעולה בין האקדמיה לווג'ווד

הפאטרן היפני המסורתי נחרט בכרסומת דיגיטלית על קרש ההגשה

הפאטרן היפני המסורתי נחרט בכרסומת דיגיטלית על קרש ההגשה

ספלי הליטופנים עם דיוקנאות

ספלי הליטופנים עם דיוקנאות

יצ(ו)רים. שתי פיגורינות  מפרויקט הגמר הביקורתי של אדלביץ' נרכשו לאוסף הקרמיקה של הכנסת

יצ(ו)רים. שתי פיגורינות מפרויקט הגמר הביקורתי של אדלביץ' נרכשו לאוסף הקרמיקה של הכנסת

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *