מקשקש בקומקום

אחרי שיצר תזמורת קיטור שכולה קומקומים, שולי שטראוס מציג הרהורים מורפולוגיים על החפץ השימושי שכמעט לא השתנה באלפי שנות קיומו

הקומקומים של שטראוס. דגש על הצורה

הקומקומים של שטראוס. דגש על הצורה. צילום: שולי שטראוס

 

כחלק מהתערוכה "סירי מולדת" שנפתחה אתמול במוזיאון לתרבות הפלשתים (אוצרת: יעל ויזל), נפתחה גם תערוכת היחיד הצנועה של שולי שטראוס. שטראוס, בוגר תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל, חי ועובד בקיבוץ ניר יצחק שבנגב, מרצה לעיצוב במכון הטכנולוגי חולון ובמכון אבני, ומעצב תעשייתי פעיל. הזווית שלו במסע האתנוגרפי דרך היסטוריית כלי הבישול של עדות ישראל מציגה הרהורים צורניים אודות כלי בישול אחד ויחיד – הקומקום. 'הקומקום", הוא מסביר, "הוא כלי עבודה תכליתי למטבח, שצורתו נובעת במדויק מאופן השימוש בו, ויש לה דימוי איקוני מובהק. בשונה מקנקן התה – כלי הגשה הזוכה לעיצובים מגוונים, המסגרת הצורנית, השימושית, הברורה והחמורה של הקומקום נשמרה לאורך ההיסטוריה העיצובית שלו בת אלפי השנים".

כ-30 קומקומים מציג שטראוס, ועל אף שכולם שומרים על החלוקה התפקודית של הכלי – מיכל, ידית, זרבובית ולעתים גם מכסה – אין מדובר בהצעות לעיצוב קומקומים חדשים, אלא בהערות מורפולוגיות על הכלים הוותיקים, ועיצובם הושפע אומנם מתפקידם, אך גם מתרבות, סיפוריות, דימויים ודמיון.

העניין של שטראוס בקומקומים החל לפני מספר שנים, במהלך הלימודים בתוכנית לתואר שני בעיצוב בבצלאל. "באחד התרגילים בקורס של יעקב קאופמן התבקשנו לבחור חפץ, להתחקות אחרי השורשים ההיסטוריים שלו – מאיפה הוא הגיע, איך הוא צמח וכיצד נהיה למה שהוא – לפרק אותו מורפולוגית ולנסות ולראות אילו חפצים נוספים יש מסוגו. ודי נדהמתי לגלות שהקומקום עבר מעט מאוד שינויים במשך אלפי שנים".

שטראוס נכבש בקסם הכלי השימושי, ואת פרויקט הגמר של התואר השני הקדיש לתוצר תקופת הקיטור – תקופה קצרה יחסית בהיסטוריה שדווקא בעולם הקומקומים הניבה את אחד השינויים היותר משמעותיים – המשרוקית. "פתאום הבינו שללחץ האדים יש אנרגיה, כוח, ושאפשר להשתמש באדים ליצירת משרוקית לקומקום. זה היה שינוי מאוד פרקטי, שבעקבותיו לא היית צריך יותר לשבת מול הקומקום ולהשגיח עליו עד שהמים ירתחו, וכשהמים רתחו מיד ידעת, ויכולת לכבות את האש ולחסוך בגחלים".

מאז ועד היום, מספר שטראוס, נעשו מעשי עיצוב הקשורים למשרוקית של הקומקום, אבל אלה, בסופו של דבר, תמיד הציעו עיצוב חדש למשרוקית המוכרת. שניים שנחרטו כקלאסיקה איקונית בתולדות העיצוב הם המשרוקיות שעיצבו ריצ'רד סאפר ומייקל גרייבס לקומקומים של אלסי. בפרויקט הגמר שלו ביקש שטראוס להתרחק מעט משליטתה הכמעט-אבסולוטית של המשרוקית כאלמנט המתריע על רתיחת המים, ובחיבור של מחקר רציני ורוח מחויכת, יצר מעין תזמורת קיטור. חבורת נגנים שכולה קומקומים, שכל אחד מהם הוא סוג של מכונת קיטור קטנה, שעושה פעולה אחת – חד פעמית או חוזרת על עצמה – ויוצרת מופע של חפצים בתנועה וסאונד.

את המהלך שעשה בשעתו כסטודנט שטראוס מעביר היום הלאה. בקורס "סטודיו שנה ב'" הוא נותן לסטונדטים תרגיל שבמסגרתו הם מתבקשים לעצב קומקום או קנקן. כבר כמה שנים שהוא מעביר את הקורס, והפעם דגדגו לו אצבעותיו שלו. "עניין אותי לתת את התרגיל לעצמי פעם, ולראות אם אני עומד בו. מעבר לזה, אני מאוד מאמין בריבוי. בלקחת נושא ולעשות עליו הרבה בדיקות כסוג של התעמלות למוח".

כמעט כל הקומקומים מוצגים כמיניאטורות שגודלן כשליש ממידותיהן האמיתיות, כולם יוצרו בהדפסה תלת-ממדית במדפסת ביתית, המעבירה בקלות עיצוב במחשב לחפץ מוחשי. "היה מאוד מעניין להביא את הטכנולוגיה הזאת של ההדפסה התלת מימדית הנמוכה, הביתית, שהיא הרבה יותר סכמטית, והיא לא מוציאה אובייקט מדויק, ולהשאיר את תוצריה כמו שהם. לא לנסות לצבוע אותם או להפוך אותם לחומר אחר". ההדפסה התלת-מימדית אף שירתה את העניין של שטראוס בהדגשת הטיפול הצורני בכלים. מכיוון שכל חלקי הקומקומים עשויים מאותו חומר, העיסוק נותר נאמן לצורה בלבד, והוא קיבל משנה תוקף בבחירה הצבעונית האחידה. "היו ניסיונות במספר צבעים, והיה ברור מאוד שבסופו של דבר האפור מאפשר את ההתבוננות הכי טובה על הצורה. לכן לבד מכתם אחד כתום וכתם אחד לבן, כל הכלים אפורים".

לצד הקומקומים מציג שטראוס פסל יחיד עשוי גזע עץ ופרטי אלומיניום. הפסל, הוא אומר, "מצטט ערֵמת  כלים אנכית, כזאת הנמצאת בשוק, מונחת בארון המטבח או בכיור – כלים שונים מיצרנים שונים ובסגנונות שונים, היוצרים ביניהם קשר צורני ונערמים לערֵמה אחת הדומה לערֵמות כלים אחרות, אף שהיא יחידאית וחד-פעמית. במבנהו מאזכר הפסל גם עמוד טוטם וערֵמת אבנים המסמנת דרך – רוג'ום". תודה מיוחדת, מזכיר שטראוס, הוא חב ליעקב רגב, שעמל על חריטת העץ.

– ואיזה קומקום יש לך בבית?

"קומקום של מעצבים. עבר התעללות, מסכן. הייתה לו משרוקית, ולקחתי אותה לאיזה פרויקט. אני אוהב את המשך שלו. יש לו זמן משלו, שמתאים לשיגרת הבוקר שלנו ומייצר אינטראקציה הרבה יותר מוצלחת מהקומקום החשמלי".

 

 

קומקום 7

קומקום 7

קומקום 2

קומקום 2

קומקום 4

קומקום 4

קומקום 1

קומקום 1

קומקום 5

קומקום 5

קומקום 9

קומקום 9

 

קומקומים 3 + 6

קומקומים 3 + 6

 

קומקומים 8 + 10

קומקומים 8 + 10

 

רוג'ום העץ המגולף בדמות ערימת כלים. צילום: חיים יפים

הרוג'ום. צילום: חיים יפים

 

 

One Comment:

  1. Pingback: Sholi Strauss | Piglet Kettles Can Exist

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *