מי צריך את המוצר הזה, לעזאזל

"לחילזון", קרא אהוד בן-מנשה למוצרים שעיצב ל...חילזון והוצגו ב"חילוף חומרים", תערוכת הסטודנטים של "אודות עיצוב" בתואר השני בעיצוב תעשייתי בבצלאל. ב-19 לחודש תיפתח תערוכת בוגרי המסלול

לחילזון. החילזון מושך עגלה בהדפסה תלת מימדית שמולאה באדמה תחוחה ובמרכזה שתיל זעיר

לחילזון. הקלות הבלתי נסבלת של הייצור

 

חילזון נע באיטיות, סוחב על גבו את ביתו – ועגלה. העגלה עמוסה באדמה תחוחה ובמרכזה שתיל. אחר כך ימשוך חילזון הגינה מבנה נייד, ואחריו זוג גלגלים. שלושתם "מוצרים" שעוצבו במיוחד עבורו במסגרת הקורס "טבעי ומלאכותי" בהנחיית מאיה בן דוד ויונתן הופ. "לחילזון", קרא אהוד בן-מנשה לסדרת האובייקטים קלי-המשקל שיוצרו בהדפסת תלת-מימד והוצגו ב"חילוף חומרים", תערוכת עבודות הסטודנטים במסלול "אודות עיצוב" של התוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל, שהתקיימה במסגרת שבוע העיצוב ירושלים בדצמבר האחרון.

האם צריך החילזון את המוצרים שנכפו עליו? האומנם משלימים אותם עזרים מלאכותיים מעשה-ידי-מעצב את שברא הטבע? האם הם שימושיים לו? נכון, הם תוצר של הקדמה, נוצרו בטכנולוגיה חדשנית, אך האם הם מקדמים אותו? תורמים לו ולו במשהו? התשובה לשאלות שמעלה בן-מנשה נדמית ברורה מאליה: מדובר בסדרת מוצרים מופרכת בעליל ומיותרת.

במבט ראשון יש משהו מכמיר לב בצפייה בחילזון הנושא בעול המוצרים שנכפו עליו. עד מהרה מתחילה לבעבע תחושת רוגז, רצון להתקומם אל מול מהלך הכפייה השרירותי והמיותר. אולם במעבר מהמשל אל הנמשל – עולמנו אנו, מתמסמסים אותה ודאות ואותם רגשות גם אם פעמים רבות השורה התחתונה, למצער, דומה. ומה שנראה ברור מאליו כשמדובר בחילזון, הרבה יותר קשה לקבלה כשמדובר במערכת קפיטליסטית משומנת ואדירת אינטרסים כלכליים.

הביקורת של בן-מנשה מופנית בעיקר כלפי הקלות הבלתי נסבלת של ייצור החפצים-שאין-בהם-צורך בעקבות מהפכת ההדפסה התלת-מימדית. וגם אם באמירה עצמה אין חידוש, האופן המקורי והלירי, הנוגע ללב והצנוע שבו היא מוגשת, הוא שנותן לה את כוחה.

ביום חמישי, 19 בפברואר, תיפתח בבית בנימיני בתל-אביב התערוכה "8 בוגרים" – תערוכת פרויקטי הגמר של בוגרי התמחות "אודות עיצוב" בתוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל. אבי אור, ג'יבום ג'ונג, דנה בן שלום, יעל הולנדר, ירון הירש, מאי קסירר, נאורה ציגלר-רוזנברג ורמי טריף יציגו מזווית מבט אישית "וריאציות של שכלול כלי התבוננות, שכלול כלים שימושיים ושכלול כלי חשיבה ועיצוב. העבודות בתערוכה עוסקות במושגים כמו זיכרון, מסורת, זמן, ושיתופיות בעידן הדיגיטלי".

ואגב, אם תהיתם – שלומו של החילזון, שהושאל לזמן קצר לסביבת חיים מלאכותית וזרה לו, והפתיע את בן-מנשה בכוחו הרב, נשמר במהלך הצילומים, ובסופם הוא הוחזר לסביבת חייו הטבעית.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *