למי צלצלו הפעמונים

את סלעי הבזלת מהגולן הוא התיך, ומהחומר הנוזלי יצר כלי הקשה חדש. כך נשמע פרויקט הגמר של רועי יהלומי מ-HIT. בוגרים 2014

 

בשנה שעברה עיצב רועי יהלומי בהשראת האורלוגין "שעון מיתרים", שבו, בשונה משעון הקיר המסורתי, לכל שעה עגולה צליל משלה. זה היה החיבור הראשון בין שתי אהבותיו: עיצוב ומוזיקה. במהלך לימודיו במחלקה לעיצוב תעשייתי במכון האקדמי טכנולוגי חולון, הספיק יהלומי להיות אסיסטנט בכמה מסדנאות המכון ביניהן סדנת הקרמיקה, ואף לעבוד עם סטודיו אנדר, המתמחה בהדפסה תלת מימדית בקרמיקה – שיתוף פעולה שהניב את גופי התאורה פאולינות. עכשיו, בפרויקט הגמר שלו, שוב מחבר יהלומי בין אהבותיו – צליל ואובייקט – והפעם נוסף גם העניין שלו בחומר הקרמי: FORM FOLLOWS SOUND מציג כלי הקשה חדש שפעמוניו עשויים מבזלת.

את הבזלת החל יהלומי לחקור כבר לפני כשנה וחצי. אבני הסלע מרמת הגולן, שנוצרו מלבה רותחת שהתקררה והתמצקה לפני שנים רבות, הותכו בחזרה למצבן הנוזלי, ועל-ידי כך השיג יהלומי שליטה בחומר. עבודות הפיסול של האמן טולי באומן, "פסלי בזלת שאפשר לנגן עליהם ממש" מספר יהלומי, היו עבורו השראה וגם אישוש לכיוון אליו חתר.

במהלך המחקר המשותף לו ולאור חצרוני (בהנחיית נעמה שטיינבוק), גילו השניים שבין החומרים הרבים שמהם מורכבים סלעי הבזלת נמצאות מיני זכוכיות ומתכות שונות, ושכאשר מקישים על הבזלת מתקבל צליל לא כל כך מזוהה, שנע בין הצליל האופייני לזכוכית לזה של המתכת. בהמשך הדרך נפגש יהלומי עם מוזיקאים רבים, וכולם, הוא אומר, הסכימו שמדובר בצליל מיוחד במינו.

מצויד בתגליות החומריות ובהבנות שרכש, ביקש יהלומי בצעדו הבא לבדוק כיצד משפיעה צורת האובייקט על הצליל שישמיע. הוא יצר 20 פעמונים, כולם עשויים מבזלת נוזלית שנוצקה לתבניות גבס. בתהליך העבודה גילה שהפרמטרים המשפיעים על הצליל הם גודל הצורה, הנפח שלה, ועובי הדופן שלה. הוא מצא שעל ידי משחק בין השלושה, ניתן, למשל, להפיק מאותה צורה צלילים שונים. אבל התגלית המשמעותית ביותר, הוא מספר, הייתה הקשר בין זמן שהיית הבזלת בתבנית לצליל הסופי שהפעמון מפיק. משך הזמן שהיציקה נמצאת בתבנית, התחוור ליהלומי, משפיע על עובי דופן הפעמון ובכך גם על גובה הצליל שלו.

20 הפעמונים של יהלומי מציעים מנעד צלילים חדש המזכיר בחלקו את האוקטבה המוכרת. את הפעמונים חיבר יהלומי למעמד שיוצר מעץ מייפל ואלומיניום. לבד טבעי מבודד בין הפעמון למעמד, ושומר על  חדות הצליל. הפעמונים ניתנים לחיבור ולהסרה בקלות, כך שכל המבקש לנגן בכלי יכול לבחור לו את מנעד הצלילים המועדף עליו. לצורך נוחות הנגינה, מסומן כל פעמון בחותמת התו הקרוב אליו, כדי להקל על הנגנים לסדר את המנעד שבחרו. אגב, את המוזיקה שאתם שומעים בסרטונים הלחין יהלומי עם ניר יצקן ועם טל הדר וגל הוכברג.

לצד "פעמוני בזלת" מציג יהלומי את גרסת ה"גוארו" שלו. כחלק מהמחקר של פרויקט הגמר הוא בחן טכניקות הקשה שונות, ביניהן את זו של ה"גוארו" האפריקאי. מפה לשם הוא יצר פרשנות אישית, עשויה מבזלת, לכלי ההקשה המסורתי העשוי במקור מדלועים.

 

 

פעמוני בזלת, כלי נגינה עם מנעד צלילים חדש. פרויקט הגמר של רועי יהלומי, HIT

פעמוני בזלת, כלי נגינה עם מנעד צלילים חדש. צילומים: ארז סגית, רועי יהלומי

גרסת הבזלת של יהלומי לגואירו האפריקאי המסורתי

גרסת הבזלת של יהלומי לגואירו האפריקאי המסורתי

פעמוני הבזלת. מנעד צלילים חדש ומיוחד

פעמוני הבזלת. צליל מיוחד

פעמוני בזלת. סקיצות בתהליך העבודה

פעמוני בזלת. סקיצות בתהליך העבודה

בסטודיו של יהלומי. פעמונים בתהליכי עבודה

בסטודיו של יהלומי. פעמונים בתהליכי עבודה

שעון המיתרים, פרט. עוצב בקורס של גלינה ארבלי ואסף ויינברום

שעון המיתרים, פרט. עוצב בקורס של גלינה ארבלי ואסף ויינברום

שעון המיתרים. לכל שעה צליל משלה

שעון המיתרים. לכל שעה צליל משלה

 

 

One Comment:

  1. Pingback: Form Follows Sound | מאחורי הפינות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *