כשהעץ של לה-קורבוזייה מת

כשחלה הפואולוניה שנטע לה-קורבוזייה בבית הוריו על אגם ז'נבה, פנה אוצר וילה לה-לאק, פטריק מוזר, לבית הספר הגבוה לעיצוב בלוזן Ecal, ובעזרתם נחת העץ העקור בידיהם של "קסינה" וחיימה חיון

Villa Le-Lac 20.9.15. עץ הפואולוניה החדש שנשתל במקומו של העץ שנעקר יוחלף בנצר של העץ המקורי, לכשיגדל

Villa Le-Lac 20.9.15. עץ הפואולוניה החדש שנשתל במקומו של העץ שנעקר, יוחלף בנצר של העץ המקורי, לכשיגדל. צילומים באדיבות Patrick Moser

 

לפני ארבע שנים חלה עץ הפואולוניה הענף, העץ שזכה לכינוי "העץ הקדוש של וילה לה-לאק", העץ שנטע לה-קורבוזייה בשנת 1925 בחצר הבית שתכנן על שפתו השוויצרית של אגם ג'נבה עם שותפו למשרד ולדרך בן-דודו פייר ז'אנרה, הבית שבו התגוררו הוריו.

על אף שהוצעו לו עצים חלופיים, לה-קורבוזייה התעקש בזמנו על הפואולוניה, שהגיע למערב מסין, שם הוא מוכר אלפי שנים, ושימש בין היתר לבניית רהיטים וארונות קבורה לקיסרים הסיניים. עץ נשיר עם פריחה מסיבית, הנחשב לאחד העצים מהירי-הגדילה בעולם, ומוכר כחומר גלם קל-משקל ואיכותי במיוחד, אם כי מורכב לעיבוד תעשייתי, המשמש בין היתר לתעשיית הרהיטים האקסקלוסיביים.

כל המאמצים לרפא את העץ רחב הצמרת עלו בתוהו, ולא נותרה ברירה אלא לעקור את הזקן המיתולוגי בן הכמעט 90 שהצל על "החדר הירוק" – אותה פינת מרגוע שחרוטה בזיכרון, עם השולחן הקטן ושני הספסלים התואמים, הצופים אל נופו עוצר הנשימה של האגם הנשקף מבעד לפתח בגדר הבנויה, המקיפה את אגפו הדרומי של בית הבטון צנוע המימדים.

אלמלא הרעיון שהבזיק במוחו של פטריק מוזר, מנהלה האמנותי והאוצר של Villa Le-Lac, אולי לא היינו שומעים על גלגוליו של עץ הפואולוניה המפורסם. במקביל לניסיונותיו לשמר את שושלת העץ המעתיר, ביקש מוזר להשתמש בעץ העקור כחומר גלם ליצירת חפץ שיהיה מעין זיכרון, מחווה לעץ ולמשמעות העמוקה שנשא עבור המאסטר. הוא פנה ל-ECAL, בית הספר הגבוה לאמנות ולעיצוב בלוזן.

מדוע ECAL?

"בהתחלה חשבתי שזו יכולה להיות מחווה נחמדה לעשות מהעץ העקור עפרונות רישום לאדריכלים. פניתי לחברת קרנדש, אבל הם סירבו משום שנכוו בעבר עם יוזמה דומה. 'קרנדש' הפנו אותי לפאבר קסטל בגרמניה. והם אמרו: 'אין בעיה, תשלח את העץ לברזיל לייצור, ואם תזמין מיליון עפרונות, נוכל להתחיל לדבר…

"אז פניתי ל-ECAL. לפני שנתיים הצגנו תערוכת עבודות של הסטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי שלהם. הסטודנטים התבקשו לעצב אובייקטים במיוחד עבור הווילה. בין האובייקטים היו, למשל, ידית מסיליקון, שאינה פוגעת בקיר כשהדלת נפתחת בחוזקה, או מדף שנשען על רהיט באופן שאינו מחייב את עיגונו לקיר, וכך הוא אינו פוגע בקיר. מאז אנחנו בקשרים קרובים עם בית הספר, ולכן פניתי אליהם".

ECAL הם שיצרו את הקשר עם חברת קסינה, בעלת הזכויות על ייצור הרהיטים של לה-קורבוזייה, ז'אנרה ושארלוט פריאן. "קסינה" התגייסה והעבירה את העץ העקור לסדנת הנגרות שלה במדה, ופנתה לחיימה חיון בבקשה לעצב מעץ הפואולוניה סדרת אובייקטים פואטיים-אך-שימושיים לבית.

את הסיפור המלא על וילה לה-לאק, עץ הפואולוניה שלה וסדרת הפריטים שעיצב ממנו חיימה חיון, שמגיע לכאן בסוף השבוע הבא לפתיחת "פנטסטיקו", תערוכתו הנרחבת שתוצג במוזיאון העיצוב חולון, תוכלו לקרוא בכתבה שלי בכלכליסט.

 

 

עץ הפואולוניה שחלה, 23.5.11

עץ הפואולוניה שחלה, 23.5.11

העץ החולה

העץ החולה

תהליך העקירה של העץ. גוזמים את הענפים הקטנים

תהליך העקירה של העץ

תהליך העקירה של העץ. תלויים על חבל - מנסרים את הענפים הגדולים

תהליך העקירה של העץ

מעבירים את הגזע למשאית שתסיע אותו לסדנה של קסינה במדה

מעבירים את הגזע למשאית שתסיע אותו לסדנה של קסינה במדה

הגזע הרחב על המשאית

הגזע הרחב על המשאית

מבט אל העץ המנוסר

מבט אל העץ המנוסר

וילה לה-לאק 2013. בלי העץ המיתולוגי. מבט מהחצר לכיוון האגם

וילה לה-לאק 2013. בלי העץ המיתולוגי

וילה לה-לאק 2013. בלי העץ המיתולוגי

וילה לה-לאק 2013. בלי העץ המיתולוגי

The Birdhouse ,The Bird. שניים משלושת האובייקטים שעיצב חיימה חיון בסדרה מוגבלת מעץ הפואולוניה

The Birdhouse ,The Bird. שניים משלושת האובייקטים שעיצב חיימה חיון בסדרה מוגבלת מעץ הפואולוניה

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *