כסף קטן

The Magic Coin Pouch של paperwallet משגע את קיקסטארטר. מה כל כך מיוחד בארנק המטבעות שהפך לאחד הקמפיינים המצליחים ביותר בפלטפורמת שיתוף ההמונים, ומי עומד מאחוריו

The Magic Coin Pouch. צילומים: ענר גלם

The Magic Coin Pouch. צילומים: ענר גלם

 

Time For Change מכריזה כותרת קמפיין הקיקסטארטר החדש של paperwallet – משחקת על כפל המשמעות של המילה Change. הגיע הזמן לשינוי. הגיע זמנו של הכסף הקטן. ונראה שהעולם אכן צמא לחידוש (גם) בזירה הזעירה והלכאורה שולית הזו, המתרכזת באופן שבו אנחנו נושאים את העודף שלנו, המטבעות. עובדה: קמפיין ארנק הכסף הקטן, The Magic Coin Pouch, סחף אחריו 4,843 תומכים נלהבים (נכון לעכשיו 4.6.16), גייס, נכון להיום, 120,621 דולר (פי 12 מהסכום המבוקש – 10,000 דולר – ועדיין נותרו שישה ימים  לסיומו), ונחשב לאחד המובילים מבין כ-5,000 הקמפיינים הנוכחיים של קיקסטארטר .

פאוץ' המטבעות הפלאי הוא הקמפיין השני של paperwallet. הראשון – שהושק ב-2014 ועסק גם הוא בהמצאה מחדש של הארנק – הציע ארנקי טייבק דקיקים, שנכנסים בקלות לכיס ומשמשים מצע לעבודות הדפס של אמנים, וגייס למעלה מ-83 אלף דולר, יותר מפי שישה מהסכום המבוקש.

מאחורי הקמפיינים ומותג האקססרוריז paperwallet עומד אלעד בורקו. בורקו נולד בישראל, וכשהיה בן שלוש עברה משפחתו לניו-יורק. הוא גדל בלונג איילנד, הבכור בין ארבעה בנים. אמו אמנית חובבת, אביו איש עסקים. "בבית היו לנו אובניים ותנור שריפה לקרמיקה, וגדלנו לתוך העולם הזה של אמנות ויצירה. מכל ארבעת האחים אני בורכתי הכי פחות בכישרון אמנותי, אבל מאוד אהבתי את העיסוק בחומר, ובתור ילד הייתי מאוד סקרן, מפרק ובונה, וממציא דברים".

כשהגיע הרגע, בחר ברקו ללמוד מנהל עסקים עם התמחות ביזמות בברוך קולג' בסיטי יוניברסיטי בניו יורק. עם סיום לימודיו התחיל – בזמנו החופשי – להקים את "פייפרוולט", "עסק שמשלב בין העולמות שאני אוהב: עסקים ויזמות, ועיצוב". במקביל עבד בקרן השקעות, מטעמה נשלח לכנס מקצועי שהתקיים בישראל. "וממש התלהבתי. ראיתי שהרבה דברים קורים פה בעולם היזמות".

לפני שש שנים עלה בורקו לארץ, בחר לגור ביפו, ונרשם ללימודי תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת תל-אביב, במסלול לטכנולוגיה יזמות וחדשנות "בעיקר כדי להתחבר לעוד אנשים בקהילה פה, ליצור נטוורקינג ולשפר את העברית". אחריו הגיע אחיו רועי, והם עובדים ביחד, במשרדי החברה באיזור התעשייה הרצליה פיתוח. אלעד מנהל ומפתח את מוצרי פייפרוולט, רועי הוא איש הטכנולוגיה של החברה (CTO), וענר גלם – בוגרת המחלקה לצילום בבצלאל, שלמדה עיצוב חווית משתמש בשנקר, סיימה תואר שני במנהל עסקים עם התמחות באסטרטגיה ויזמות במכללה למנהל, וצילמה וגם כתבה על חנויות קטנות ומדליקות לטיים אאוט – היא המנהלת האמנותית.

נכון להיום יש לפייפרוולט עשרה מוצרים ומאות עיצובים, רובם שיתופי פעולה עם אמנים מרחבי העולם. יש להם ארנקים עם הדפסים של איי ווי ויי, ברנדון מונרו מארצות-הבית, רומן קלונק מגרמניה, אזומי מיצובישי מיפן, ELNA הירושלמי, פילפלד, ברוקן פינגאז, שין למד, Gelada.

הם מעצבים בארץ, מייצרים בסין ובדרום אמריקה, מוכרים בעולם הרבה יותר מאשר כאן, דרך האתר אבל נמצאים גם בחנויות מוזיאונים, ובחנויות סקייטרים הם מאוד פופולריים. אצלנו אפשר למצוא אותם ב"אסופה" ובחנות של רוני קנטור. הם גם מייצרים מהדורות בהזמנה מיוחדת עבור חברות מסדר הגודל של Cartoon Network ,Shutterstock ו-Verizon.

 

איך הגעתם לארנק המטבעות הפלאי?

 

"ראינו שכל-כך הרבה חברות בעולם מנסות להמציא את הארנק מחדש ולעשות אותו דק, קל ונוח. והבחנו שהמשותף לכל הארנקים האלה הוא שלא היה בהם מקום לכסף קטן, כי כסף קטן בארנק זה לא דק ולא נוח, והוא הורס את כל התכנון. מכאן הבנו שכסף קטן זה כאב גדול. ברוב המקומות בעולם כסף קטן הוא חלק מהחיים היומיומיים, ואי אפשר להתחמק ממנו. בסופו של דבר מישהו ייתן לך עודף. ולרוב האנשים יש את ההרגשה הזו של 'אוי, כסף קטן'. אבל יש לכסף הזה ערך, ויש מקומות שיש לו הרבה ערך. בארץ כשיש עשרה שקלים, עדיין אפשר לקנות שתייה ובמקומות מסוימים גם פלאפל. באירופה יש את ה-2 יורוז, שאפשר לקנות איתם בירה בפאב. תארי לך שיש לך חמישה מטבעות עלייך, זה כבר כסף אמיתי. ובדרך כלל אנשים, כשיש להם חמש עשיריות או שנקל, דוחפים אותם למגירה ברגע שהם מגיעים הביתה, שוכחים, וחוזר חלילה. ואז הם אוגרים את כל הכסף הקטן הזה במקום להשתמש בו.

"כך הגענו להחלטה ללכת על זה. למצוא לכסף הקטן פתרון כזה שיחזיר לו את הערך האמיתי שלו. היום כשאנחנו מקבלים מטבע, בראש, ברמה הפסיכולוגית, אנחנו חושבים שהוא שווה פחות ממה שהוא שווה. והמוצר שלנו עושה את כל העיסוק עם כסף קטן קל ונוח וגם כיף, אז הוא נותן ערך לא רק למוצר ולמשתמש, אלא גם למטבעות עצמם, כי פתאום מתחילים להשתמש בהם".

"רצינו למצוא פתרון שיחזיק את כל הכסף שאני צריך עליי בכל יום, שיהיה קל ונוח לשימוש גם כשבתוכו מטבעות שהם עבים, כבדים ולא נוחים, שיתאים למטבעות של רוב מדינות העולם, וגם שייכנס לכיס הקטן של הג'ינס. זה היה ממש אתגר".

הם מדדו כיסים של הרבה מאוד חברות ג'ינסים, בחנו פתרונות אחרים כדי ללמוד מטעויותיהם, בחנו חומרים רבים, עשו אינסוף טסטים, אבות טיפוס וסמפלים, שברו את הראש איך לסגור את הארנק בלי לסרבל ולהוסיף עובי, ולבסוף הגיעו לארנק הטייבק עם התפר האלכסוני שיוצר שני תאים – מהאחד נכנס ויוצא הכסף, ובשני הוא יושב בבטחה כשהארנק מקופל.

"שנה עבדנו על הפאוץ', שיפרנו אותו עוד קצת ועוד קצת, ויצאנו לקיקסטארטר בלי לדעת מה הולך לקרות. והקהל בקיקסטארטר פשוט התנפל על המוצר הזה. ב-12 השעות הראשונות כבר הגענו ליעד". זוכרים את היעד? 10,000 דולר. ביום שני, 30 במאי, סכום הגיוס היה גבוה פי תשעה מהסכום הזה. שלשום הוא כבר עמד על  113,804 דולר, (שהם 4,577 תומכים נלהבים),  אתמול הוא טיפס ל- 118,995 דולר (ו-4780 תומכים). מסקרן לראות על איזה סכום ייסגר הקמפיין בעוד שישה ימים.

עדכון: עם סגירת הקמפיין, ב-10.6.16, רכשו את פאוץ' המטבעות הפלאי 6,897 תומכים, והסכום שגויס הוא 166,910 דולר. 

 

ארנק המטבעות הפלאי. נכנס בכיס הקטן של הג'ינס

ארנק המטבעות הפלאי. נכנס לכיס הקטן של הג'ינס

Elena resko, Iconic Kyoto

Elena resko, Iconic Kyoto. הארנקים של הקמפיין הראשון של paperwallet

Wild Forest, Roman klonek back. הצד החיצוני של הארנק

Wild Forest, Roman klonek back. הצד החיצוני של הארנק

Wild Forest, Roman klonek. הצד הפנימי של הארנק

Wild Forest, Roman klonek. הצד הפנימי של הארנק\

Ai Weiwei, Seeds

Seeds. גרעיני החמניות מפורצלן שהוצגו בטייט מודרן התגלגלו להדפס על ארנק. את הארנקים חילק איי וייויי למבקרים בתערוכתו באי אלקטרז

Art And Politics, Ai Weiwei

Art And Politics, Ai Weiwei

Dots, Azumi Mitsuboshi

Dots, Azumi Mitsuboshi

The Hole, Brendan Monroe

The Hole, Brendan Monroe

The Hole, Brendan Monroe. הצד הפנימי של הארנק

The Hole, Brendan Monroe. הצד הפנימי של הארנק

Lighthouse, Gelada

Lighthouse, Gelada

Fly Gelada, Gelada

Fly Gelada, Gelada

 

 

 

One Comment:

  1. רעיון ירוק להפליא 🙂
    הלוואי שימכירו ליצור בכיוון הזה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *