כל הייצורים, קטנים כגדולים

אחרי מילנו, את המנורות ובגדי הכיסאות של סטודיו Bernotat & Co אפשר לראות ב"קיפולים", התערוכה שאצרו לי אדלקורט ופיליפ פימאנו במוזיאון העיצוב חולון

Radiolaria, מיוצרות בהדפסת תלת מימד. צילום: Marleen Sleeuwits

Radiolaria, מיוצרות בהדפסת תלת מימד. צילום: Marleen Sleeuwits

 

בשבוע העיצוב האחרון של מילנו הציג סטודיו BERNOTAT & CO את Radiolaria, סדרת גופי תאורה המזכירים יצורי מים אקזוטיים. באור הם נראים כמבני רשת עדינים המשלבים בין האסתטיקה של הטבע לזו של חישובים מתמטיים, אבל כאשר האורות כבים ומשתררת עלטה, נגלית מלוא ההפתעה, עת אורם הלומיניסנסי זוהר בירוק מהפנט בחשיכה.

אהילי מנורות "רדיולריה" מיוצרים בסריגה תלת מימדית מאותו חומר המשמש כרשת המוסתרת-לרוב בצדם הפנימי של תיקים ותרמילים. לטקסטיל המוכר הוסיפו חברי הסטודיו את החומר הלומיניסנסי, והאהיל מולבש על בסיס מפורצלן. איוריהם של ייצורי מים זעירים הניתנים לצפייה רק מבעד לעדשת המיקרוסקופ, שצוירו בידי הזואולוג הגרמני בן המאה שעברה ארנסט הקל, היו ההשראה לעיצוב. שניים מתוך 11 הדגמים מוצגים בתערוכה "קיפולים" שאצרו לי אדלקורט ופיליפ פימאנו במוזיאון העיצוב חולון.

את הסטודיו פתחה אנקה ברנוטאט (Bernotat) באמסטרדם בשנת 2007. בוגרת לימודי עיצוב תעשייתי בוופרטל, עבדה ברנוטאט במשרדים של נורמן פוסטר וג'ספר מוריסון בלונדון, לימדה באקדמיה ההולנדית לעיצוב באיינדהובן והיא מכהנת כפרופסור בבית הספר לאמנות פולגונג באסן. יאן יעקוב בורסטלאפ (Borstlap), בוגר לימודי עיצוב תעשייתי בדלפט עם ניסיון כמעצב גרפי ומעצב תערוכות, הצטרף אליה לפני שלוש שנים.

השילוב בין ברנוטאט ובורסטלאפ הוכיח את עצמו עם הצגת פרויקט Chair Wear במתחם ונטורה למברטה בשבוע העיצוב של מילנו 2012. למה לקנות כיסא חדש אם אפשר להלביש את הכיסא שכבר יש לנו, שאלו השניים, ועיצבו מערכת לבוש לכיסאות: בגדים שמעניקים לכיסאות הישנים והמרוטים או החדשים והסתמיים מראה חגיגי ופואטי משהו, ומהווים מעטפת ריפוד שמוסיפה להם יותר מקורטוב של  נוחות.

בעיצוב חלק מהמעטפות עשו המעצבים  ברנוטאט ובורסטלאפ שימוש חדש בבדים מוכרים, ובחלקן יצרו – בשיתוף פעולה עם מוזיאון הטקסטיל ההולנדי "אודקס" – יריעות טקסטיל חדשניות כמו Knit-Net שעוצבה בהשראת עטיפת הגנה של פירות יקרי-ערך. בקנה מידה גדול פי כמה, ובטכנולוגיית סריגה תלת מימדית שפותחה במיוחד עבורה, משמשת "ניט-נט" ככרית והופכת כל כיסא קשיח למושב נוחות.

מעטפת אחרת, Gros Foulard, נסרגת כצינור ארך-מידות, שלתוכו משחילים גלילי ספוג. כשהיא מולבשת על כורסה (במקרה הזה כורסת במבוק פשוטה) היא מכסה אותה כליל ומתקבל יצור חדש, חביב וגמלוני, שממש מזמין להתכרבלות. עד כמה הוא מזמין להתכרבלות אפשר לראות מקרוב, כי גם גרוס פולאר נבחר להשתתף ב"קיפולים" .

Chair Wear זכתה לחשיפה בינלאומית ולאהדה רבה, שבעקבותיה פותחו כמה מאבות הטיפוס של דגמי "אוסף האוט-קוטור" הראשון לסדרת דגמים מסחרית (אוסף הפרט-א-פורטה), אותה ניתן להזמין (בין היתר) דרך אתר הסטודיו.

 

> פורסם בגרסה שונה ב-REDESIGN בתאריך 1.7.2014

 

Radiolaria, מאירות בחושך. צילום: Rogier Chang

Radiolaria, מאירות בחושך. צילום: Rogier Chang

Wear Chair, אוסף האוט- קוטור 2012. צילום: Marleen Sleeuwits

Chair Wear, אוסף האוט-קוטור 2012. צילום: Marleen Sleeuwits

Gros-Foulard ו-Knit-Net, צילום: Rogier Chang

Gros-Foulard ו-Knit-Net צילום: Rogier Chang

 

Pique-Pocket. צילום:  Rogier Chang

Pique-Pocket. צילום: Rogier Chang

Hoodini, קפוצ'ון בשעת רצון. צילום: Rogier Chang

Hoodini. צילום: Rogier Chang

Pique-Pocket ו-Hoodini. צילום: Marleen Sleeuwits

Pique-Pocket ו-Hoodini. צילום: Marleen Sleeuwits

Chair Wear, אוסף הפרה-א-פורטה. צילום: Marleen Sleeuwits

Chair Wear, אוסף הפרט-א-פורטה. צילום: Marleen Sleeuwits

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.