כבר נושרים העלים

הקעריות שעיצבו לפני ארבע שנים כתבנית נגטיב של ירקות מיקמו את הסטודיו הווינאי מישר'טרקסלר בשורה הראשונה של מעצבים צעירים ומבטיחים. מאז הם הספיקו הרבה, ועכשיו תור צלחות העלים

Reversed Volumes - Leaves. נושאות את חותם העלים שבדמותם נוצרו

Reversed Volumes – Leaves. נושאות את חותם העלים שבדמותם נוצרו. צילום: PCM / Jara Varala

 

 

יש בהן משהו כל כך ריאליסטי ומפתיע, עד שלא בטוח שההקשר הראשון שעליו חושבים כשרואים אותן הוא צלחת. אבל העלים מעוגלי קו המתאר האלה הם Leaves – Revesed Volumes, הצלחות החדשות שעיצב הסטודיו הווינאי mischer'traxler. הן עשויות מרזין – סוג של שרף – בטוח לשימוש ולמגע עם אוכל, ואופן יציקתן משאיר את חותם העלים שבדמותן נוצרו – עלי דיפנבכיה, פיקוס אלסטיקה ומונסטרה – כעדות המסגירה במבט את מקורה.

צלחות העלים הן פרק נוסף בסדרת הכלים Revesed Volumes שעיצבו קתרינה מישר ותומס טרקסלר בתחילת דרכו של הסטודיו ב-2010 ל"פודמרקטו", אז מיזם רענן שהציג בשבועות העיצוב של מילנו ולונדון שילוב מסקרן של סדנת בישול, חנות פופ-אפ ומעצבים צעירים ומבטיחים. קעריות האוכל הראשונות, שנוצרו כתבנית נגטיב של ארטישוק, כרובית, חציל לימון ושאר פירות וירקות, הפכו לעבודה איקונית ומוכרת-היטב, אבל רק שלוש שנים מאוחר יותר הסתיים פיתוחן למוצר. בשנה שעברה הן הושקו, כמו קערות העלים, ב-PCM, מותג עיצוב ספרדי בן שלוש, שהקימה האדריכלית פלומה קנינזארס. PCM, אגב, מתרכז בפריטי עיצוב פשוטים-אך-חכמים פרי עבודתם של מעצבים צעירים ברוכי כישרון המיוצרים לרוב במהדורות מוגבלות. בין היתר אפשר למצוא באוסף המותג אגרטלים יפהפיים של מיכל פרגו, בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, שלומדת בימים אלה בתוכנית לתואר שני של הרויאל קולג' הלונדוני.

רק בשבועות האחרונים השתתפו מישר וטרקסלר כמעט במקביל בתערוכות במוזיאון לאמנות דקורטיבית בברלין, במוזיאון פילדלפיה לאמנויות, בשבוע העיצוב של וינה, ב-Mak – מוזיאון העיצוב הווינאי, ובמוזיאון הטריאנלה במילנו. ביוני הציגו עם גלריה ויקטור האנט ביריד העיצוב דיזיין-מיאמי באזל, והעבירו סדנה בבואבושה, הטירה הצרפתית שמארחת מדי קיץ סדנאות מעצבים מרחבי העולם בחסות חברת העיצוב ויטרה.

הם נפגשו במהלך לימודיהם לתואר השני באקדמיית איינדהובן, ולאחר מספר שיתופי פעולה הקימו, ב-2009, את הסטודיו. בין עבודת היד לטכנולוגיה מתקדמת, בין עיצוב אמנותי לסדרתי, ובין עשייה מחקרית למסחרית, המשותף לעבודותיהם – מוצרים ורהיטים או מיצבים ועבודות דיזיין ארט – הוא נקודת המוצא הקונספטואלית. עבודתם ביקורתית, ותמיד מביאה בחשבון את זווית הקיימות.

בשטיח Day-by-day  שעיצבו השנה ל-Nodus האיטלקית, מייצגת הדוגמה את מספר ימי העבודה שהושקעו באריגת כל שטיח ושטיח. השטיח, שנארג בעבודת יד, מבקש לתת ביטוי לשעות הרבות המוקדשות ליצירתו – עמלה של יד-אדם הנחבא מן העין. כך הופך כל שטיח למעין "יומן עבודה" ומהווה תיעוד של זמן ייצורו.

אחד הפרויקטים היותר מוכרים של מישר-טרקסלר הוא Relumine. במעבר מנורות הליבון לנורות חסכוניות עיצבו מישר-טרקסלר לתערוכה בגלריה קלאוס אנגלהורן סדרה מוגבלת של גופי תאורה ממנורות ישנות שפורקו לחלקיהן והורכבו מחדש, כשלקרביהן הוכנסה טכנולוגיית תאורה חדשה יותר, המאפשרת להן להאיר בנורות פלואורסצנט.

פרויקט מרהיב אחר הוא Gradient Mashrabiya שעוצב בהזמנת "קרוואן", גלריה לעיצוב עכשווי שהוקמה לפני ארבע שנים על-ידי האדריכלים פסקאלה וואקים וניקולאס בלוואנס-לקומט ובסיסה בביירות. כשהם נעזרים בחרש-עץ לבנוני, תכננו מישר-טרקסלר שולחן צד המורכב מ-650 חלקי עץ מגולפים, היוצרים מארג דקורטיבי יפהפה.

החודש התבשרו מישר-טרקסלר כי זכו בפרס Young Talent Award שהושק השנה במילנו מטעם     Be Open, ארגון שמבקש להעלות את המודעות הציבורית לתרומתו החשובה של העיצוב לחיינו דרך קידום מעצבים צעירים וחינוך לעיצוב. הפרס – 24 אלף אירו – הוא מלגה שנועדה לשחרר מעצבים צעירים מדאגות פרנסה למשך שנה שלימה כדי שיתפנו לפתח את גוף עבודתם. חבר השופטים כלל בין היתר את שי אלקלעי מסטודיו Raw Edges, ג'יי אוסגרבי מBarber & Osgerby- וג'וליו קפליני.

 

 

Reversed Volumes. קעריות כנגטיב לירקות ופירות

Reversed Volumes. קעריות כנגטיב לירקות ופירות

Reversed Volumes. שלוש שנות פיתוח עד שיוצרו ב-PCM

Reversed Volumes. שלוש שנות פיתוח עד שיוצרו ב-PCM

 

Day By Day, השטיח שעיצבו מישר'טרקסלר ל-Nodus. הדוגמה מייצגת את זמן העבודה

Day By Day, השטיח שעיצבו מישר'טרקסלר ל-Nodus. הדוגמה מייצגת את זמן העבודה. צילום באדיבות Nodus

Relumine. חלקי מנורות ישנות שחוברו מחדש עם נורות חסכוניות

Relumine. חלקי מנורות ישנות שחוברו מחדש עם נורות חסכוניות

Gradient Mashrabiya. למעלה מ-650 חלקי עץ מגולפים יוצרים את השולחן

Gradient Mashrabiya. למעלה מ-650 חלקי עץ מגולפים יוצרים את השולחן

Gradient Mashrabiya בחלל גלריה קרוון בשבוע העיצוב של מילנו 2012

Gradient Mashrabiya. הוצג בחלל גלריה קרוון בשבוע העיצוב של מילנו 2012

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *