יורולוצ'ה 2015. הסיור המואר

הרקדניות ועוד פרויקטים חדשניים שבלטו ב-EUROLUCE, תערוכת התאורה המתקיימת מדי שנתיים במסגרת ה-SALONE DEL MOBILE. מילנו 2015

Hydra, קרלוטה דה-בווילאקווה ל"דנסה"

Hydra, קרלוטה דה-בווילאקווה ל"דנסה"

 

כמו המים הזורמים בצינור, "זורם" האור ב-Hydra שעיצבה Carlotta de Bevilacqua ל-Danese. דה-בווילאקווה מצליחה לחבר בין האקדמיה לתעשייה – היא מרצה בכירה בבית הספר הפוליטכני של מילנו ומלמדת במספר בתי ספר גבוהים נוספים לעיצוב באיטליה, והיא גם סגנית נשיא "ארטמידה", והאחראית על רכישת מותג התאורה האיטלקי "דנסה" לפני 16 שנים, וגם זו שהחזירה אותו למרכז הבמה, ואף פיתחה עבורו שלוחה מצליחה שפועלת מהונג קונג.

"הידרה" היא מערכת תאורה מבוססת סיבים אופטיים שאורכה של כל אחת מיחידותיה הוא חמישה מטרים. כבל התאורה הגמיש מאפשר לפסל בה צורות מוארות שונות, ואף לחבר שתי יחידות או יותר זו לזו, וליצור עבודת תאורה הגובלת במיצב אמנות. Atelier OI עיצבו ל"דנסה" את הרקדניות – Les Danseuses. החברה הציגה מגוון גופי תאורה ופריטים בעיצוב אריק לוי, מרטי גישה, קרלו ראטי, מטאלי קרסה, אנזו מארי, ברונו מונארי ועוד.

אלגוריתם, מתפייטים ב-Vibia, היא כמו להקת ציפורים או טיפות גשם שקפאו באוויר, ומחברת בין יופי וגיאומטריה למערכת תאורה. המטרה, מספר Toan Nguyen – המעצב יליד צרפת שבמשך עשר שנים עבד בשיתוף פעולה עם אנטוניו צ'יטריו לפני שפתח סטודיו עצמאי – הייתה לייצר מערכת תאורה פתוחה באופן כזה שיאפשר לכל אחד להתאים אותה לחלל שלו. אלגוריתם" מורכבת מכדורי תאורה מזכוכית עם נורות לד שחוזק אורן נשלט בעזרת דימר. הכדורים ניתנים לתלייה בגבהים משתנים, וכך מתאפשרות אינסוף קומפוזיציות – הן במספר הכדורים והן בגובהי התלייה שלהם. המערכת מעוגנת לתקרה באלמנט רשת צינורי שגם לו אפקטים משלו.

 

Algorithm, גוף התאורה של Toan Nguyen ל"ויביה"

Algorithm, גוף התאורה של Toan Nguyen ל"ויביה"

 

אריק לוי עיצב השנה לחברת התאורה הספרדית שמרכזה בברצלונה את Curtain – מערכת מחיצות מאירות. גם כאן יש מגוון אפשרויות, ביניהן בחירה במסילת תאורה עליונה, תחתונה או שתיהן ביחד, באורך ורוחב כל יריעת תאורה, ואופן תלייתה – כאלמנט המאיר מהגובה – למשל מעל שולחן אוכל, או כמחיצה.

 

Curtain, אריק לוי ל"ויביה". תאורה עליונה ותחתונה

Curtain, אריק לוי ל"ויביה". תאורה עליונה ותחתונה

Curtain. תאורה תחתונה כגוף תאורה הנתלה מהתקרה מעל שולחן אוכל (משמאל) ושימוש כמחיצה מוארת (מימין)

Curtain. תאורה תחתונה (משמאל) ושימוש כמחיצה מוארת (מימין)

 

את Pin המינימליסטית עיצב Ichiro Iwasaki ל"ויביה" כשהוא משלב מאפיינים קלאסיים ועכשווים, ולכן מנורות הרצפה והשולחן שבסדרה יכולות לכן להשתלב בנוחות גם במשרדים שעיצובם יותר מסורתי, וגם בכאלה שעיצובם עדכני.

 

Pin, איקירו איווסאקי ל"ויביה"

Pin, איקירו איווסאקי ל"ויביה"

Pin. מנורת השולחן

Pin. מנורת השולחן

 

Mesh מורכבת מרשת מתכת הנתלית מהתקרה ופרוסה בחלל כאובייקט פיסולי עדין, שבנקודות המפגש של קוריו נקבעו נורות לד כפתוריות לבנות אור. ההשראה לפרישת הנורות על שלד גוף התאורה מבית Luceplan, מספר Francisco Gomez Paz, הייתה סידורם של זרעי החמנייה בפרח הצהוב, דוגמת נוצות הטווס וצורתו המורכבת של הכרוב. על אף הנפח אליו היא נפרשת בחלל "מש" היא קלת משקל, כרשת היא מאפשרת שקיפות, שתורמת לתחושת הקלילות, ואפשר לשלוט בתאורת קבוצות מנורותיה.

 

Mesh, פרנסיסקו גומז פז ל"לוצ'פלאן"

Mesh, פרנסיסקו גומז פז ל"לוצ'פלאן"

Mesh, אפשר לשלוט בתאורת קבוצות מנורותיה

Mesh, אפשר לשלוט בתאורת קבוצות מנורותיה

 

בהשראת עששיות עתיקות מהמזרח, כלובים ושפיצים של אופניים עיצבו Vicente Garcia Jimenez ו- Cinzia Cumini  ל-Foscarini את Spokes – גוף תאורה מתכתי קל-משקל ואוורירי, המצליח בעזרת מגרעות להסתיר את חוט החשמל ואת נורת הלד.

 

Spokes, ויצ'נטה גרסיה חימנז וסינזיה קומיני ל"פוסקריני

Spokes, ויצ'נטה גרסיה חימנז וסינזיה קומיני ל"פוסקריני

Spokes

Spokes

 

אינגו מאורר מספר שכאשר הציג את EL.E.DEE לפני 14 שנים, הייתה מנורת השולחן גוף התאורה הראשון שעשה שימוש בטכנולוגיית הלד. בהשראת המנורה האיקונית מ-2001 הציג מאורר ביורולוצ'ה את OH•LED•ONE. הפעם המנורה המתכווננת אינה מתבססת על נורות לד אלא על שני מודולים של OLED בייצור LG Chem, שהותקנו לדף פלסטיק שקוף. "התוצאה היא מנורת שולחן לא שגרתית, שמספקת איכות אור טובה לאלה שיש להם תשוקה אמיתית לחדשנות".

 

Oh Led One, אינגו מאורר

Oh Led One, אינגו מאורר

 

Bocci הקנדית, שבראשה עומד המעצב עומר ארבל המשמש כמנהלה האמנותי, חוגגת עשור להקמתה. מאז שנוסדה בוונקובר, התרחבה "בוקי" לשלוחה ברלינאית, והתמקמה בבניין היסטורי בן שש קומות בשרלוטנבורג, שישכן סדנה לניפוח זכוכית, חלל תערוכות, משרדים ומחסן.

ביורולוצ'ה הציגה בוקי את 16, "עץ" התאורה המודולרי המתאים לפנים ולחוץ, לתלייה מהתקרה, עיגון על קיר או כמנורת רצפה. "ענפי העץ" המורכבים מיחידות-יחידות מסתירים בתוכם את החיווט ומאפשרים ליצור אינסוף קונפיגורציות. הנורות עשויות משלוש שכבות של זכוכית יצוקה – אחת מעל השנייה – כשבמרכזן נורית הלד.

הדגמים הראשונים של 73 נחשפו אומנם לראשונה כבר בינואר השנה ב-Maison & Objet, אבל במילנו הוצג גוף התאורה המוגמר במלוא הדרו. אהילי הזכוכית של 73 נוצקים בתבניות בד רכות, והתוצאה כל פעם מחדש ייחודית וחד-פעמית.

 

16, עומר ארבל ל"בוקי". צילום: Gwenael Lewis

16, עומר ארבל ל"בוקי". צילום: Gwenael Lewis

16

16

73, עומר ארבל ל"בוקי". צילום: Eleanor Smith

73, עומר ארבל ל"בוקי". צילום: leanor Smith

 

מורכבת על פרופילי אלומיניום, מערכת קיבוע מגנטית, ומודולים של הדור החדש של הלדים, Moonlight של Flos בעיצוב Frank Sinnaeve and Stephan Gunst היא מערכת תאורה המורכבת על תקרה או קירות מגבס. פסי התאורה הצרים משתלבים באופן מושלם בחלל ומדגישים את התכנון האדריכלי.

 

Moonline, פרנק סינווה וספן גונסט ל-Flos. הגירסה הסגולה

Moonline, פרנק סינווה וספן גונסט ל-Flos. הגירסה הסגולה

Moonline, לבן חם

Moonline, לבן חם

 

שתי חברות התאורה הצ'כיות Lasvit ו-Brokis משלבות את המסורת רבת השנים של אומנות ייצור הזכוכית הבוהמיינית עם עיצוב גופי תאורה. במרכז הביתן שלה הציגה "לאסוויט" את Supernova בעיצוב  פטרה קראוסובה. מארטן באאס משלב את טכניקת ה- Clay שפיתח עם בית הייצור ההולנדי ואן-הרדר (שותפו לשעבר) עם ניפוח הזכוכית הקלאסי. סדרת גופי התאורה Das Pop Light מבוססים על צורות מוכרות אך אלו קיבלו טוויסט קומי. Bonbon המעודנת בעיצוב Maria Culenova Hostinova מזכירה עטיפת סוכריה, ו-Polygon של Jan Plechac & Henry Wielgus מציעה משחק טכנולוגי מעניין בין שני "מראות" תאורה – ביום האור מפוזר בעדינות על ידי אהיל המט, בעוד שבלילה הוא נחשף במלוא הדרו ופרטיו. בהשראת באר המים עיצבו סטפן נוסקו וקתרינה בליקובה מ-MEJD Studio את Well. סיבוב ידית המנורה מוריד את הנורה ומשנה את האור בהדרגה משקוף לכחול מט.

 

Bonbon, מריה קולנובה הוסטינובה ל"לאסוויט"

Bonbon, מריה קולנובה הוסטינובה ל"לאסוויט"

Das Pop Light, מרטן באאס ל"לאסוויט"

Das Pop Light, מרטן באאס ל"לאסוויט"

Polygon, יאן פלצ'ק והנרי ווילגוסט ל"לאסוויט"

Polygon, יאן פלצ'ק והנרי ווילגוסט ל"לאסוויט"

Well, סטודיו MEJD ל"לאסוויט"

Well, סטודיו MEJD ל"לאסוויט"

 

Brokis השיקה את Lightline, את Flutes ומנורת קיר מסדרת Mona – כולן בעיצוב לוסי קולדובה. גופי תאורה אהובים אחרים זכו לרענון בגוונים. Muffins, למשל, שעיצבו קולדובה ודן יפת ל"בורקיס" לפני מספר שנים, מיוצרות מעכשיו גם בגרסה לבנה ובאגוז אמריקאי.

 

Lightline, לוסי קולדובה ל"ברוקיס"

Lightline, לוסי קולדובה ל"ברוקיס"

Muffins, לוסי קולדובה ודן יפת ל"ברוקיס". הגרסה הלבנה

Muffins, לוסי קולדובה ודן יפת ל"ברוקיס". הגרסה הלבנה

הביתן של "ברוקיס" ביורולוצ'ה 2015

הביתן של "ברוקיס" ביורולוצ'ה 2015

 

Artemide הציגה אף היא מבחר גדול של גופי תאורה חדשים, ביניהם של נאוטו פוקסאווה, דייויד צ'יפרפילד, אריק לוי, רוס לאבגרוב, קרלוטה דה-בווילאקווה וארנסטו ג'יסמונדי, מייסד סטודיו ארטמידה בשנות ה-60, שעדיין מכהן כנשיא החברה.

אבל גולת הכותרת היו שני המיצבים שהציגה "ארטמידה" באולמות התצוגה שלה ב-Via Manzoni וב-Corso Monforte. הראשון,  Free Pixel, הוא פרי תכנונו של המהנדס והאדריכל קרלו ראטי העומד בראש מעבדת SENSEable City Lab של MIT. השני –  Spectral Light בעיצוב האדריכל Philippe Rahm – הורכב מגוף התאורה החדש שהציגה החברה בביתן שלה ביורולוצ'ה.

במיצב של ראטי – שהשתתף לא מזמן בכנס 'מזון למחשבה' שהתקיים במוזיאון העיצוב חולון – יד רובוטית, כמו זו שמשמשת בדרך כלל בתעשייה, תוכננה להעתיק דימויים גרפיים מבוססי פיקסלים ללוח תאורה המבוסס נורות לד. המיצב של רם עוסק בהפרדת גלי האור ושליטה בכל אחד מהם כדי למזער את אלה הגורמים נזקים ולהעצים את השפעתם המבורכת של אחרים. עוד על הפרויקטים של ראטי ורם אפשר לקרוא כאן ולראות כאן וכאן. ואם כבר, אז כדאי להמיץ בסרטון של פרויקט התאורה של ז'אן נובל לשאטו לה דומיניק.

 

Free Pixel, קרלו ראטי ל"ארטמידה"

Free Pixel, קרלו ראטי ל"ארטמידה"

Spectral Light, פיליפ רם ל"ארטמידה"

Spectral Light, פיליפ רם ל"ארטמידה"

Spectral Light

Spectral Light

 

 

 

One Comment:

  1. Pingback: Candy Crush. הסוכריות של האחים קמפנה | dezignZoom

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.