חשיפה לדרום

בסוף השבוע תתקיים זו השנה השנייה סדנת עיצובנגב של קרן מיראז'. על הסדנה, הקרן, הקשר לפרופ' עזרי טרזי, ולמה זה צריך לעניין מעצבים ויזמים בתחילת הדרך

יונתן לזובסקי מציע אלטרנטיבה ל"זרוק-וקנה-חדש" על-ידי הדפסת החלק השבור וחיבורו מחדש לחפץ

יונתן לזובסקי מציע אלטרנטיבה ל"זרוק-וקנה-חדש" על-ידי הדפסת החלק השבור וחיבורו מחדש לחפץ

 

בסוף השבוע הקרוב, 20-21 במרס, תקיים קרן מיראז' לפיתוח הנגב את האירוע-שהופך-למסורת "עיצובנגב": סדנה מרוכזת בת יומיים, שמזמינה מעצבים לחוות את הנגב. "דיזיינתון", מחייך פרופ' עזרי טרזי, האחראי על תוכנן המקצועי של הסדנאות, ומכוון להקתון הפופולרי שצמח בעולם ההיי-טק. "בכל מרתון יצירה כזה אנחנו מפגישים בין טכניקת עבודה מסורתית לבין האפשרויות החדשות של ייצור עצמי – במיוחד ההדפסה התלת מימדית. במפגש הראשון התמקדנו בניפוח זכוכית, והפעם נתמקד בטקסטיל ותפירה, עם דגש על תפירת בדים עבים".

כל אחד מהמעצבים שנבחרו להשתתף בסדנה מבין אלה שהביעו התעניינות, הוזמן להגיע עם הרעיון שלו ולייצר אובייקט משלו במהלך סוף השבוע. בין המעצבים המדריכים יהיה חיים פרנס, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל. המשתתפים ילמדו בין היתר לעצב תיק, כאשר הדגש יושם על יצירת האביזרים הנלווים, שייוצרו בהדפסה תלת מימדית. "בדרך כלל", מסביר טרזי, "מי שתופר תיקים, משתמש באבזמים ובאביזרים שמיוצרים במאס פרודקשן, ומתמקד בעיצוב התיק בלבד. פה יש הזדמנות להתחיל דווקא מהאביזר עצמו, ולעצב אותו בצורה מיוחדת, כך שהתיק יוכל להמשיך ולהתפתח ממנו. אנחנו רואים שחברות גדולות, שיכולות להרשות לעצמן, מעצבות את חלקי התיקים בעצמן, ואז הן יכולות לתת להם את הטאץ' הייחודי שלהן".

"עיצובנגב" מבקשת לענות על צורך בולט בקהילת המעצבים בארץ – הזדמנויות ליצירה ולהתפתחות, והיא עושה את זה תוך חשיפת האפשרויות ליצירה בנגב. הסדנה הנוכחית תתקיים ב"הנקודה ה-12", מתחם האירוח והאמנות במושב שדה צבי. "זה מקום מקסים של אנשים שהיצירה היא בדמם", מספרת לילי שפי מנהלת הפיתוח הכלכלי של הקרן, "אנחנו מזמינים את המעצבים לצאת קצת מהשגרה, לחוות את המקום עם הנוף המיוחד והפסטורלי של צפון הנגב. הם מרגישים את השינוי באווירה, ואנחנו מאפשרים להם דרור רב בחשיבה על המוצרים שהם מעוניינים לעצב". המעצבים שיקחו חלק בסדנה ויגלו עניין בהמשך יצירה באזור, יוכלו להתמודד על מקום בתוכנית היזמות של הקרן, שהיא תוכנית ייעודית למפתחי ומעצבי מוצר, ונותנת הזדמנות ליזמים בעלי רעיונות עסקיים מקוריים להוציאם אל הפועל בנגב.

תוכנית היזמות של קרן מיראז' מורכבת מקורס שנתי שמקבל כ-30 צעירים. המיונים לתוכנית פתוחים ליזמים בתחום פיתוח המוצר בפן העיצובי והטכנולוגי וכן מהנדסים, ומתכנים הרואים עצמם גרים או פועלים בנגב. במהלך המיונים מומחי הקרן בודקים את הרעיון וההיתכנות העסקית שלו, וכן את הפוטנציאל של היזם עצמו ואת כישוריו. היזמים הנבחרים, הינם בעלי רעיונות לפרויקטים עסקיים וכלכליים בשלבי בשלות שונים, כשהמשותף לכולם הוא מיקומם ותרומתם לפיתוח הנגב. התוכנית מלווה את היזמים משלב הרעיון ועד להקמת העסק, כולל סיוע בייצור המוצר, בניית אבטיפוס, ליווי אישי של מנטורים ואנשי מקצוע ומפגשים עם משקיעים פוטנציאליים.

בשנה שעברה ביקשו 85 מעצבים להשתתף ב"עיצובנגב". השנה נרשמו למעלה מ-90 מעצבים. מהם נבחרים 15 מעצבים להשתתף בסדנה, הממומנת כולה על-ידי הקרן. מבין משתתפי הסדנה הקודמת, ארבעה – דוד פינטו, מיה צימרמן, מיכל אביתר וקרן ודניאל סינגר – המשיכו לתוכנית היזמות של הקרן. אגב, לתוכנית היזמות יכולים להתקבל גם מעצבים שלא נרשמו למרתון העיצוב, או כאלה שנרשמו ולא התקבלו.

קרן מיראז' ישראל הינה קרן פילנתרופית ששמה לה למטרה לקדם ולפתח את מרחב הנגב למקום רלוונטי ואטרקטיבי, מסבירה נעמה דהן, מנכ"ל הקרן. מי שייסדו את הקרן ועומדים בראשה הם בני משפחת מיראז' – דייוויד, רעייתו לורה ואמו קתרין – משפחה יהודית ממוצא אירני שהגיעה לארצות הברית בשנות ה-70, התמקמה בדנוור, קולורדו, ועשתה חיל בעסקים. הקרן פועלת בתחומי חיים מגוונים הכוללים פיתוח כלכלי, פיתוח תשתיות, מגורים, בריאות, תעסוקה, קידום מערך החינוך והתרבות, עידוד יזמות ויצירת מערך יחסי ציבור לאזור.

"אנחנו קרן שכל אנשיה הם תושבי הנגב, בעיקר תושבות הנגב, ומאוד אוהבות את הנגב. המטרה שלנו היא לחשוף לכמה שיותר אוכלוסיות בארץ את ההזדמנויות עבורן בהקשר של הנגב. לראות את הנגב הופך יותר רלוונטי להרבה יותר אנשים שהנגב יכול להיות רלוונטי עבורם.

"אחד היתרונות של הנגב הוא בשקט, בהשראה, בכך שהוא מאפשר לחשוב על הדברים מחדש, וזה אחד מהדברים היותר חשובים ליוצרים, אמנים ומעצבים. אנחנו מנסים להציע למעצבים את היכולת להגיע ולהרגיש שיש להם את האפשרות לעשות דברים שהם לא העלו על דעתם שהם יכולים לעשות במקומות אחרים".

"הקרן עושה את הפעילות הזאת מתוך אמונה גדולה שהנגב הוא מרחב ליצירה וחשיבה מחוץ לקופסה, של יצירת יש מאין, ומציע הזדמנויות כלכליות-עסקיות", מסבירה שפי. "אחד הדברים שאנחנו מאוד מעודדים הוא מעצבי מוצר שמתפתחים כיזמים. אנחנו מעודדים שיתופי פעולה, וחושפים את היזמים שלנו להזדמנויות בנגב. למשל הפעילות של עמותת 'לצאת מהקופסה'. קרן ודניאל הצטרפו למחזור הראשון של מעצבי הטרמינל החדש שמושק בימים אלה בירוחם.

"אנחנו אומרים למעצבים וליזמים: בואו תחוו, בואו תראו מה אנחנו יכולים להציע לכם. מראים להם איפה הם יכולים להקים סטודיו, מחברים אותם תעשייה שקיימת בנגב, לעסקים מקומיים, עובדים על תהליך בניית העסק שלהם ותהליך העבודה שלהם. אנחנו מתכנסים מדי יום רביעי במשרדים של קרן מיראז ברמת נגב, שומעים הרצאות, ומקווים שהמעצבים, שמגיעים מכל הארץ, יתאהבו וירצו לבוא. ובחיבור הזה בין מעצבים לבין מהנדסים ואנשי תוכנה כל אחד מביא את הגישה והחשיבה שלא ואת הידע שלו וכולם מתקדמים כקבוצה. יש חשיבה משותפת. תומכת. וקורים דברים מקסימים".

 

 

רינת עלימה עיצבה סירת צעצוע שהילד מרכיב כרצונו באמצעות עכרת אביזרים המיוצרים במדפסת תלת מימד וקלקר

רינת עלימה עיצבה סירת צעצוע שהילד מרכיב כרצונו באמצעות עכרת אביזרים המיוצרים במדפסת תלת מימד וקלקר

בהשראת בועות הסבון יצרה עדי רדעי סיכת דש עדינה בשילוב ניפוח זכוכית והדפסת תלת-מימד

בהשראת בועות הסבון יצרה עדי רדעי סיכת דש עדינה בשילוב ניפוח זכוכית והדפסת תלת-מימד

טליה מוקמל העניקה חיים חדשים לחפצי יומיום על-ידי שימורם במעטפת זכוכית עדינה

טליה מוקמל העניקה חיים חדשים לחפצי יומיום על-ידי שימורם במעטפת זכוכית עדינה

קרן סינגר, נורת אגרטל

קרן סינגר, נורת אגרטל

קרן סינגר העניקה חיים חדשים לנורה השרופה שהופכת לכלי קיבול לצמח כאקט של חיים שלאחר המוות

קרן סינגר העניקה חיים חדשים לנורה השרופה שהופכת לכלי קיבול לצמח כאקט של חיים שלאחר המוות

בתהליך העבודה של ליאור מוניץ הוביל השילוב בין הזכוכית החמה לחומר הפלסטי של מדפסת התלת מימד לשריפת האחרון, והתקבלה צורה המזכירה גוף אורגני, שנבחרה לשמש כארגטל בפרח בודד

בתהליך העבודה של ליאור מוניץ הוביל השילוב בין הזכוכית החמה לחומר הפלסטי של מדפסת התלת מימד לשריפת האחרון, והתקבלה צורה המזכירה גוף אורגני, שנבחרה לשמש כארגטל בפרח בודד

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *