חיי מדף

תוכלו למצוא כאן את איורי ההיפסטרים הנפלאים של עמית שמעוני, את המדבקות המתוקות של Hollamama, ובלילה הלבן תושק קולקציית הביכורים של גידו קלינגל. כל מה שרציתם לדעת על "מדפים"

עמית שמעוני, הילארי קלינטון

עמית שמעוני, הילארי קלינטון. גם אותה תוכלו למצוא ב"מדפים"

 

24 שנים היה דב רטן מעצב בכיר בחברת סימנס. את בצלאל סיים ב-1984, ממשלת מערב גרמניה הציעה לו מלגה ועבודה, ומה שהתחיל כהרפתקה התפתח לקריירה שבמהלכה הסתובב רטן בעולם כשהוא מעצב מכשור רפואי, מחשבים ניידים ושאר מוצרים טכנולוגיים.

לפני שש שנים חזר לארץ. בין היתר השתלב כמרצה בכיר במחלקה לעיצוב תעשייתי מכליל במכללת הדסה, ודרך המפגש עם סטודנטים ובוגרים נחשף לקשיים העומדים בפני מעצבים בראשית דרכם, ולעתים גם בהמשך, למצוא חללים בהם יוכלו להציג את עבודותיהם, להתמודד עם הנוהג של מרבית החנויות במקומותינו לקבל את העבודות בקונסיגנציה, הסדר שמאפשר להציג אותן ללא תמורה ואז להחזיר אותן בחזרה למעצבים – ובכלל להקים עסק כלכלי עם כל מורכבות התמחור והעלויות.

זו לא הפעם הראשונה שרטן ובת זוגו מישל הולץ מבקשים לעזור בקידום המעצבים המקומיים. כשפתחו את דירתם הקודמת באחד מאירועי "בתים מבפנים", הוציא רטן קול קורא שפנה למעצבים והזמין אותם להציג את עבודותיהם בשלושת הימים בהם היה הבית פתוח למאות מבקרים.

הולץ נולדה וגדלה בשווייץ, ושם גם התמחתה בתורת הצבע. כשהגיעה לארץ, לפני 25 שנים, למדה עיצוב פנים אצל ברברה ברזין, ומאז היא עוסקת בעיצוב פנים ובייעוץ לחברות, ליזמים ולאנשים פרטיים.

בחו"ל נחשפו השניים לקונספט השכרת שטחי תצוגה בתחומים אחרים, ומכאן נולדה "מדפים" – חנות שנותנת הזדמנות למעצבים ואמנים מקצועיים וחובבים להציג את עבודותיהם, כשהעיקרון הוא שהמעצבים משלמים על שטח התצוגה – מדף אחד או יותר לבחירתם – ומקבלים את רוב סכום המכירה של עבודותיהם.

רטן והולץ ביקשו לתכנן חנות ייחודית גם מבחינת עיצובה וגם מבחינת תפקודה. "בעצם מה שרצינו זו חנות מכונה. חנות דינמית שתאפשר שינוי ותנועה, חלל שימקסם את שטח התצוגה ויציע גמישות מירבית – שהמדפים יוכלו להתכוונן בהתאם לגודל המוצרים, שניתן יהיה להוריד ולהוסיף מדפים לפי הצורך.

"כשחשבנו מי יכול לתכנן את הקונספט, החלטנו לקחת גורם שלישי. הבנו שאם אנחנו חושבים מכונה, זה אומר מוצר, ואם מוצר – אז הכיוון הוא עיצוב תעשייתי ולא עיצוב פנים. לכן היה ברור שלא הולכים על אדריכל או מעצב פנים אלא על מעצב תעשייתי עם הבנה בעיצוב חלל. וכך בחרנו את דור כרמון. אני מכיר את דור כבר כמה שנים, ועוקב אחרי ההתפתחות שלו, והרגשנו שהוא יכול להתאים למה שאנחנו מחפשים. העבודה עם דור הייתה מאוד מעניינת, כי כולנו מעצבים, ולכולנו היה מה להגיד, וזה היה שילוב טוב של יכולות, ניסיון, ויצירתיות, ומאוד נהננו מהתהליך. ללוגו ולמיתוג אחראי אורן פייט, שהוא מעצב גרפי אוטודידקט, והוא גם הארט דירקטור של המדפים, וגם יועץ שלנו שהפך להיות חבר".

אז מדפים אינה חנות סטנדרטית, ועל אף שיש לה מאפיינים גלריאניים, היא אינה גלריה. "אנחנו הולכים על הגבול הדק שבין גלריה לחנות. יש לנו יצירות אמנות שמחירן אלפי שקלים, וגלויות או סיכות או מגנטים ב-15 שקלים. אנחנו מנסים לשמור על האיזון". בהמשך מתוכננת "מדפים" להיות סוג של נקודת מפגש – מקום שיכנס התרחשויות שונות הקשורות לעולם העיצוב והאמנויות. מעבר להזדמנות לחשיפה, מספרים הולץ ורטאן, נהנים היוצרים מקשריהם ומפעילותם. ובנוסף לאלה, אפשר לקיים במקום אירועים, השקות ספרים, תערוכות פופ-אפ, שיתופי פעולה עם חנויות אחרות וגלריות. הכל פתוח.

"עם הניסיון הרב שיש לנו, מישל ואני נותנים גם שירותי ליווי וייעוץ למעצבים צעירים או לאנשים שרוצים לפתח מוצר ולא יודעים איך – איך להקים את הסטודיו הקטן שלהם, איך לייצר את המוצר שעליו חשבו, איך לחשב עלויות, איך לתמחר. וגם במקרים שבהם מציעים לנו מוצר שאינו עולה בקנה אחד עם החזון שלנו כרגע, תמיד יוצאים עם עצה טובה, מתוך רצון כן לעזור להבין איך ומה ניתן לעשות נכון יותר ממה שנעשה כרגע".

מכיוון שכעת מתגוררים רטן והולץ ביפו, הבחירה בשוק הפשפשים הייתה כמעט ברורה מאליה. "קרוב לבית", הם מחייכים. "השילוב בין ישן וחדש ביפו מאוד נעים לנו. משהו מאוד אותנטי, מצד אחד מאוד ותיק, ומצד שני מאוד מתפתח וחדיש. האיזור הופך להיות מתחם עיצוב, בעיקר של מעצבים צעירים. יש פה המון סטודיות מסביב, עוברים, יושבים, מפטפטים, דנים בכל מיני שאלות. נוצר פה, ביפו, שיח, ואנחנו חושבים שזה מאוד מאוד טוב ומאוד מאוד מפרה".

בין היוצרים שמציגים ב"מדפים" אפשר למצוא את עמית שמעוני, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, שהרחיב את פרויקט הגמר המרהיב שלו מהשנה שעברה, שבמסגרתו הציג איורים של מנהיגי ארצנו כהיפסטרים. Hollamama, המותג שהקימה יעל עוז-כרמון בוגרת HIT ובת זוגו של דור כרמון עם לידת בתם הראשונה, מציגה מדבקות גדולות ומאוד מתוקות. ובלילה הלבן, בחמישי הבא,  25.6.15, תשיק מדפים את קולקציית הביכורים של גידו קלינגל.

קלינגר, "אמן, מעצב, מייקר" כהגדרתו, למד אדריכלות באוניברסיטת אריאל, פרש בשנה השלישית לטובת עיסוק ברסטורציה וכיום עובד בסטודיו לעיצוב תעשייתי המתמקד בהנגשת תכנים.

בדרך ירד עם מספר יוצרים לערד.  "זו הייתה הזדמנות לנסות לעשות פרויקט יזמות בערד. זה היה קצת אחרי המחאה, ואמרנו יאללה, עוזבים את המרכז, יוצאים לפריפריה, ונראה אם נוכל להתארגן ולקדם פרויקטים שבמרכז, בגלל העלויות והאינטנסיביות של השגרה, קשה לממש".

שם, בערד, מול המדבר, שכר סטודיו עם חברתו לחיים עדי דורון, ושם התחילו לפתח את גופי התאורה שהוא מציג היום לראשונה. "זה חלום מאוד גדול להרים קולקציה משלי של גופי תאורה. היה לי רעיון לעשות גופי תאורה מעץ, ולשם כך הייתי צריך ללמוד בין היתר טכניקות חריטה. הקולקציה משלבת אלמנטים מעולמות הארכיטקטורה, הרסטורציה, עיצוב המוצר ועבודת העץ. יש כאן, למשל, טכניקות של גילדינג – ציפוי בעלי כסף וזהב – שמגיעות מאיטליה, ופחות נוטים להשתמש בהן בעיצוב עכשווי. וזה מה שאני ניסיתי לעשות – לשלב את הטכניקה הקלאסית בעיצוב מוצר חדש".

ההשראה לגופי התאורה של קלינגל הם בלוני ההליום והברכות שהם נושאים לעתים קרובות. "גופי התאורה הם אינטרפרטציה חדשה למשחק האינטראקטיבי שהבלונים מזמנים – למשיכה, למתיחה, לתנועה הוורטיקלית של הגוף כלפי מעלה והכוח המופעל עליה כדי להשאיר אותו למטה. יש לנו כרגע 20 דגמים בקולקציה. הבסיס הוא עץ, ואיתו משתלבים כסף וקונסטרוקציה קלה של מתכת, שבאה לידי ביטוי בשרשראות עדינות ששאובות מעולם התכשיטנות, ומאפשרות לשלוט על כיוון האור, אווירת התאורה והאפקט הדרמטי שלה".

 

 

עמית שמעוני. הרצל

הרצל על-פי עמית שמעוני

עמית שמעוני, בן גוריון

עמית שמעוני, בן גוריון

עמית שמעוני, המלכה אליזבת

עמית שמעוני, המלכה אליזבת

עמית שמעוני, אנג'לה מרקל

עמית שמעוני, אנג'לה מרקל

 

Hollamama. ג'ונגל, מדבקה 50 X 50 ס"מ

Hollamama, ג'ונגל. מדבקה 50 X 50 ס"מ

 

Hollamama. יער, מדבקה 50 X 50 ס"מ

Hollamama, יער. מדבקה 50 X 50 ס"מ

 

Hollamama. חווה, מדבקה 50 X 50 ס"מ

Hollamama, חווה. מדבקה 50 X 50 ס"מ

 

פרשנות עכשווית לבלון ההליום. גופי התאורה החדשים של קלינגל

פרשנות עכשווית לבלון ההליום. גופי התאורה החדשים של קלינגל. צילומים: מאיה חבקין

עיצוב עכשווי עם טכניקות קלאסיות של עבודה בעץ

עיצוב עכשווי עם טכניקות קלאסיות של עבודה בעץ

גופי התאורה של קלינגל

קולקציית הביכורים של  קלינגל תושק בלילה הלבן

שרשראות כמנגנוני תנועה ואזכור לעולם הצורפות

שרשראות כמנגנוני תנועה ואזכור לעולם הצורפות

הכל זז, משתנה, דינמי. דב רטאן ליד השולחן המרכזי ב"מדפים"

הכל זז, משתנה, דינמי. דב רטן ליד השולחן המרכזי ב"מדפים". צילום: מוטי פנחסי

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *