זכה ביפן

מה מייחד את הצעצועים ההודיים, הלהיט העולמי שנכשל בסין, הקשר בין המנגה ללגו, והצעצוע שזיכה את יואב זיו, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, בפרס בביאנלה לעיצוב בעיר קובה ביפן

הזוכה. ערכת ההרכבה מבוססת האטבים המתגלגלים שעיצב יואב זיו

הזוכה. ערכת ההרכבה מבוססת האטבים המתגלגלים שעיצב יואב זיו

 

בסטודיו של יואב זיו אי אפשר לבקר. בעולם הצעצועים, מתברר, הסודיות היא הדיבר הראשון, ואף רמז, טפח, טפחיים, סקיצה או בדל רעיון לא ישוחררו לאוויר העולם ללא הסכמה מגבוה, ובוודאי ובוודאי לא לפני שהצעצוע המוכן יצא לדרכו והגיע ליעדו על מדפי החנויות.

זיו, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, מעצב צעצועים משנת 89'. החברה הראשונה בה עבד עם תום לימודיו בבצלאל הייתה חברה חיפאית, שהקימו מר אייזנברג וחברת אלביט, בניסיון להשתמש בטכנולוגיה צבאית לעיצוב צעצועים. אחרי שלוש שנים החברה התפרקה, אבל זיו כבר נשאב עמוק לתחום המאתגר והחשאי.

היום הוא בן בית בחברות הצעצועים המובילות בעולם, וחלק מהקליקה היצירתית של מעצבי הצעצועים הישראלים. יחסית לעולם, הוא מספר, בישראל יש הרבה ממציאים ומפתחי צעצועים. עד כדי כך שפעם בשנה מגיעים לכאן נציגים של חברות הצעצועים המובילות, לפגוש את הממציאים שלנו. הם עורכים ארוחת ערב, שאליה מוזמן הגרעין הוותיק והמוכר של מעצבים שכבר הוכיחו את עצמם. סוג של מועדון סגור המונה כ-15 חברים.

הוא נוסע הרבה בעולם, מסתובב, מכיר את ההיסטוריה, המוזיאונים ויצרנים הצעצועים לדורותיהם, על גלגוליהם ושינויי הבעלויות שעברו במשך השנים. את הענקיות הגלובליות, ואת תושבי הכפר הקטן זייגפילד על גבול גרמניה-צ'כיה, שתושביו מתפרנסים בכבוד מייצור צעצועי עץ מסורתיים מקומיים.

הוא בקיא בנעשה לא רק בשוקי המערב. הודו, הוא מספר, היא מעצמה מדהימה של צעצועים, שייחודם הוא בכך שהם עשויים לרוב מפסולת, מכמעט כלום. "והכלום הזה עדיין מצליח לייצר הנאה גדולה", הוא אומר. "לצערי, לאט לאט גם בהודו נוטשים את העשייה המקומית לטובת זו הגלובלית, ויש רק לקוות שכאשר הם יתפקחו, זה לא יהיה מאוחר מדי".

לסין, לעומת זאת, הגיעו החברות הגדולות, "ויש להן הצלחות, אבל גם כישלונות. למשל עם הברבי. מכיוון שבסין נמצאים אחדים מהמפעלים, מה שמגיע לסינים הוא מה שמיוצר בשוק המקומי".

יפן, לעומת זאת, מחייך זיו, היא סטדי קייס בפני עצמה. ביפן הצעצועים עדיין משקפים מסורות עתיקות ודמויות מיתולוגיות, ועם זאת הם משפיעים ומצליחים בכל העולם. המנגה, למשל, שינתה אפילו עת האבירים של לגו, שאינם נראים עוד כאבירי ימי-הביניים ולעומת זאת הם מזכירים מאוד את הסמוראים. היפנים גם מומחים בהטמעת מאייפנים אנושיים בחפצים. הדוגמה המוכרת ביותר היא הטמגוצ'י. Tomy, אם לא ידעתם, היא חברה יפנית, שיש לה חברה אחות בקרבת לונדון. אבל את צעצועי הטרנספורמרס – הרובוטריקים ושאר דמויות מחליפות צורה – מייצרים ביפן בלבד. "מצד אחד היפנים שואלים רעיונות מהמערב ומשבחים אותם, ומצד שני הם דבקים ומשמרים את צעצועיהם שלהם".

ואפרופו יפן, לא מזמן שמע זיו מגלית גאון, המנהלת האמנותית של מוזיאון העיצוב חולון, על תחרות עיצוב צעצועים הנערכת כחלק מהביאנלה לעיצוב בעיר KOBE. זיו שלח לתחרות הדמיות ופרוטוטייפ של Roll Peg, מערכת הרכבה מודולרית המבוססת על אטבי כביסה בעלי גלגלים. הוא גם הפציר בסטודנטים שלו עימם הוא שומר על קשר לשלוח הצעות שלהם. לפני שבועיים הוא התבשר כי מתוך 14 ההצעות שזכו בפרס, רק שתיים הן של מעצבים שאינם יפנים. האחת היא שלו, והשנייה היא של נדב גולדברג, שסיים את לימודיו לפני שנתיים, ואת מכונית המירוץ שחלקיה מתפרקים וניתן להרכיבם בשילובי צבע שונים, עיצב במסגרת קורס הצעצועים שמעביר זיו בשנקר בהשראת דגם של בוגאטי משנת 1931.

מה הופך צעצוע לצעצוע טוב, איזה צעצוע הכי יתאים לילדים, אילו צעצועים הכי הצליחו לאורך השנים, הקשר בין צעצועים לתרבות וערכים חברתיים, על המכירות הגדולות ועל שיגעון הכריסטמס תוכלו לקרוא כאן, בכתבה המלאה שהתפרסמה בערוץ העיצוב של Xnet.

 

Roll peg, הפוסטר

Roll peg, הפוסטר

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *