השנה הטובה של ניר מאירי

עכשיו הוא עם אגרטלי Babilus בפסטיבל העיצוב של לונדון. ובכלל, תשע"ד הייתה טובה ופורייה לניר מאירי, ולשנה הבאה הוא מתכנן לא פחות, ומבטיח גם הפתעות

אגרטל Babilus. במבוק, סיבית, קוריאן ומיכל זכוכית פנימי. צילומים: שי בן-אפרים

Babilus. במבוק, סיבית וקוריאן. צילומים: שי בן-אפרים

 

 

תשע"ד הייתה טובה לניר מאירי. השבוע הוא המריא לפסטיבל העיצוב של לונדון, שם השתתפו אגרטלי Babilus בתערוכה קבוצתית בגלריה 19 Greek Street. ב"מוזיאון עיצוב בבית האמנים", התערוכה שאצר יובל סער ושנפתחה בשבוע שעבר (כתבתי עליה באקסנט), הוא מציג את Multiplicity – כיסא, שולחן ואובייקט קיר. ואת גוף התאורה 19 Pots אפשר ומומלץ לראות ב"קיפולים" שאצרו כוהנת הטרנדים לי אדלקורט ופיליפ פימאנו במוזיאון העיצוב חולון.

במאי השיק מאירי בשיתוף פעולה עם טולמנ'ס קולקציית רהיטים חדשה; השתתף ב"עיצוב טרי", יריד-האח הצעיר של "צבע טרי"; וחבר למיזם של אור ואודי ארנסט, הזוג שמאחורי המגזין האינטרנטי REDESIGN, כשהוא מציג את סדרת הכלים החדשה BABEL בחנות המקוונת שפתחו. חודש קודם לכן, בשבוע העיצוב של מילנו, הציג את אגרטלי Babilus בגלריית העיצוב המילנזית "נילופר", ולפני קצת למעלה משנה נפתחה תערוכת היחיד הראשונה שלו בגלריה של בית המכירות הפומביות "תירוש".

שבע שנים עברו מאז סיים מאירי את הלימודים במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, שבסופם הצטרף ל-d-VISION, תוכנית ההתמחות היוקרתית הדו-שנתית (שנסגרה בינתיים) של חברת כתר מייסודו של פרופ' עזרי טרזי. מאז הוא עובד באופן עצמאי, מחלק את הזמן בין תל אביב בה הוא גר, לבין כפר ויתקין, שבו נמצאים הסטודיו והסדנה, מעצב פריטים אלגנטיים למרחב הביתי. אלו, אגב, זוכים באופן קבוע לחשיפה במגזינים ואתרי עיצוב בינלאומיים.

מאירי פועל בשני אפיקים: האחד בדגש אמנותי-גלריסטי, האחר באוריינטציה תעשייתית. בראשון אפשר למצוא עבודות וואן-אוף כמו Desert Storm, גופי התאורה שאהיליהם עשויים חול, Marine Light, שאהיליהם עשויים מאצות, או Multiplicity המתעתעת, המוצגת כעת בבית האמנים התל-אביבי. הכיסא, השולחן ואובייקט הקיר שעיצב מאירי לתערוכה, מעץ וממתכת, עטופים ב"עור" המזכיר במראהו סלעי ים מרובי גומות משוננות ודוקרניות בקצותיהן, אך בנגיעה מתגלה כמשטח סיליקוני עדין ונעים למגע. 19Pots לעומת זאת נולדה כשעדיין היה ב"כתר", ובעיצוב הקונספט הראשוני של המנורה השתמש מאירי בכוסיות שתילים, טפטפות וצינורות השקייה. מאז שוכלל הרעיון והפך למנורה של ממש, ובפברואר האחרון אף הציג מאירי את "19 עציצים" בגרסת עציצי חרס בגלריה הלונדונית שבה הוא מציג כעת.

האפיק השני שבו פועל מאירי מתרכז באותם פריטים שהוא מעצב ומייצר כרגע בסדרות קטנות, אך באופן עקרוני ניתן לייצרם בקו ייצור תעשייתי. למשל כלי "בבל" ואגרטלי "בבילוס" בעלי המראה הקראפטי, שעיצובם משלב במבוק, קוריאן וסיבית. "יש כאן אפ-סקיילינג של חומר שנחשב יחסית נחות, עשייה מעניינת עם חומר שהשימוש בו הוא בעיקר מאחורי הקלעים", מתאר מאירי את המהלך שמאחורי עיצובם. או Cubii, שולחן קפה ומחיצה משלושה סוגי עצים, Turaco, כורסת עץ ומתכת עם ריפוד נשלף, ו-2Moons , גופי תאורה לשולחן ולרצפה בעלי גוף מתכת וראשים מתכווננים – שלושתם מהאוסף של טולמנ'ס. "הן הזכירו לי קצת את הירח", מסביר מאירי כיצד קיבלו המנורות את שמן, ומוסיף שברבות מעבודותיו אפשר לזהות את הטבע – הן עולם הצמחים והן זה של בעלי החיים – כמקור השראה. "Dragon Fly", למשל. ה"שפירית" של מאירי עוצבה במקביל ל"שני ירחים", היא נתלית מהתקרה, ומזכירה לו לא רק את החרק העדין, אלא גם ענף עץ עם פריו. הוא היה שמח להזדמנות להציג שפיריות רבות שיעופפו בחלל אחד, וייצרו תחושה של יער עבות, שעל חופת צמרותיו הענפות תלויים הפירות המאירים.

מאירי מקפיד להשתמש בטכנולוגיות מגוונות, בחומרים שונים, שומר על מקסימום גמישות ופתיחות. הפרויקטים, הוא מספר, מתחילים כולם ממנו, ובמציאות הישראלית הוא נאלץ, כמו מעצבים אחרים, לחבוש כובעים רבים. הוא לא רק היזם והמעצב, אלא גם היצרן ולרוב גם זה שדואג לקדם את העבודות בתודעה הציבורית ולשווקן. "אני סטודיו לעיצוב, ולא יצרן. מכיוון שאין ברירה, הסטודיו גם מייצר את הפריטים, אבל בסדרות קטנות. ומכיוון שאני לא רוצה להגביל את עצמי, ולא מעוניין להתמקד בטכנולוגיה אחת בלבד, אין קו ייצור מרכזי שאפשר להתרכז בו, ויכול בין היתר לאפשר להוזיל עלויות".

לא רק שהייצור אינו משימה קלה בארצנו, גם השוק, זה לא סוד, מוגבל למדי. בשנים האחרונות מציג מאירי לא מעט בחו"ל, ושם, הוא מספר, הדברים נראים אחרת. "שם השוק יותר חי את העיצוב הזה. אפילו העובדה הפשוטה שבארץ אין גלריות לעיצוב, והמעטות שהיו, נסגרו. בארץ גם לא קיים המודל שבו אני פועל, בעוד שבחו"ל ככה פועלים מעצבים. הם מעצבים, ויש הרבה יצרנים – חברות שלוקחות את העיצוב, מייצרות אותו, מציגות אותו בתערוכות, ממתגות ומשווקות אותו. כאן, או שאתה מייצר לבד, או שאין לך כלום. אין דרך אחרת. והתוצאה היא שעלויות הייצור מאוד גבוהות, והמחירים בהתאם".

ובכל זאת מאירי שומר על אופטימיות, הוא נטוע כאן, אך פניו פונות גם לחו"ל,  ובכיוון הזה עוד מזומנות הפתעות. אנחנו נהיה כאן כדי לעדכן.

 

אגרטלי Babilus. שדרוג של חומר נחות שנמצא לרוב מאחורי הקלעים

Babilus. שדרוג של חומר נחות שנמצא לרוב מאחורי הקלעים

multiplicity, הכיסא ופינת השולחן. ה"עור" מתעתע. צילום: אסף ורן ארדה

multiplicity. ה"עור" מתעתע. צילום: אסף ורן ארדה

מנורת DRAGONFLY מגוף עץ ואהילי מתכת עגולים. שפירית מעופפת או ענף עם פרי

DRAGONFLY. שפירית מעופפת או ענף עם פרי

DESERT STORM עם אהילי החול. הוצגה בגלריה רוזנה אורלנדי בשבוע העיצוב של מילנו

DESERT STORM עם אהילי החול. הוצגה בגלריה רוזנה אורלנדי בשבוע העיצוב של מילנו

מנורת רצפה 2MOONS, אוסף טולמנ'ס. גרסה אורבנית בהשראת הטבע

2MOONS, אוסף טולמנ'ס. גרסה אורבנית בהשראת הטבע

 

שולחן קטן ומחיצה CUBII, אוסף טולמנ'ס. שלושה סוגי עצים

CUBII, אוסף טולמנ'ס. שלושה סוגי עצים

 

כורסת TURACO (בבד תכלת ובבד ירוק), אוסף טולמנ'ס. הבד נשלף

כורסת TURACO, אוסף טולמנ'ס. הבד נשלף

 

BABEL. סדרת הכלים שעיצב מאירי מוצגת בחנות המקוונת של REDESIGN. צילום: דניאל שכטר

BABEL. סדרת הכלים שעיצב מאירי מוצגת בחנות המקוונת של REDESIGN. צילום: דניאל שכטר

19POTS. גיאומטריה מעציצים

19POTS. גיאומטריה מעציצים

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *