הצינור

הוא ויתר על לימודי פיזיקה לטובת עיצוב תעשייתי, ובפרויקט הגמר שלו גילה איך אפשר לחבר צינור לצינור עם צינור. עמרי פישר, מצטיין הדיקן של HIT. בוגרים 2016

סמל הדג האיקוני של עמרי פישר מדגים איך ניתן לחבר צינור לצינור באמצעות צינור

סמל הדג האיקוני של עמרי פישר מדגים איך ניתן לחבר צינור לצינור באמצעות צינור

 

במרכז פרויקט הגמר של עמרי פישר, מצטיין הדיקן של מחזור 2016 במכון הטכנולוגי חולון, עומד עיקרון מכני פשוט (לכאורה) אך מבריק: איך לחבר צינור אל צינור עם צינור.

העיסוק של פישר בצינורות החל במסגרת קורס סטודיו שנה ד', שהעבירו נעמה שטיינבוק ואסף ויינברום בסימסטר א'. בקורס הזה, מספר פישר, לומדים "מה אוהב צינור ומה פחות, מה הוא יודע לעשות, ובאיזה אופן מעצבים יכולים להתערב בקיומו".

במהלך אחד התרגילים גילה פישר שאם הוא מניח שלושה חלקי צינורות זה על זה, ונותן מכה במרכז, הצינור האמצעי מתעוות. "וממש ממש אהבתי את מה שנוצר שם. עיוות תלת מימדי מאוד מעניין". ברגע ההוא התנתק  מהתרגיל, ונשאב לסדרת ניסויי לחיצה צינוריים בחומרים ובפרופורציות שונים. מאז, הוא מגלה, אין יום שהוא לא עושה איזושהי בדיקה חדשה. גם עכשיו, אחרי שהפרויקט הוגש, הביקורת הסתיימה והציון ניתן. "כל הזמן זה בראש, וכל פעם שזה קורה, בעיניי זה עדיין כמו קסם".

לשיעור הבא הגיע פישר כשבאמתחתו 30 בדיקות מורפולוגיות חדשות ושונות. "זה מה שגיליתי", הוא אמר, "ולדעתי יש כאן תגלית של ממש. אני רואה בה אפשרות ליצור קונסטרוקציות או להמשיך בכיוון של ריהוט. והפידבק היה מאוד מאמין גם בתוצרים שהבאתי באותו רגע וגם באופק של התרגיל. גם כלפי המחבר וגם כלפי היישומים שרציתי לייצר איתו".

אחרי מספר שיעורים, ניסיונות רבים בקנה מידה קטן, ושבועיים מילואים, חזר פישר עם רעיון חדש: לנסות ולייצר את המחבר שגילה בקנה מידה גדול יותר. כך נולד השרפרף שיוצג ב"מחברים", תערוכת המחווה לעמי דרך שתיפתח מחר בערב בגלריה ויטרינה במכון, והשתתף ב"כן ו…" התערוכה של המכון שהושקה בטריאנלה של מילנו בשבוע העיצוב האחרון.

עתה היה לפישר ברור שאת ההיקסמות הזו מהמחבר שיצר הוא ממשיך לפתח בפרויקט הגמר. ואם אצל שטיינבוק וויינברום הוא התרכז בפיתוח עיקרון המחבר למוצר "הכי מגניב, הכי יפה והכי מושלם שאליו אני יכול להגיע על-ידי לחיצה אחת", הרי שבקורס הבא, סמינר פרויקט הגמר שמנחות גלינה ארבל וטל צור, הוא התרכז באפיונים התעשייתיים שלו – פישוט תהליך העשייה שלו והשלכותיו על הקונסטרוקציה השלמה.

בהמשך פיתוח פרויקט הגמר, בהנחיית אילון ערמון, ביקש פישר "למתוח" את יכולות המחבר. הוא עיצב שלושה רהיטים – ספרייה (בשם יעקב), גוף תאורה (ששמו אלה) ופרגוד, שכל אחד מהם בוחן יישום אחר של המחבר הלחוץ: כמסמר, כמסילה וכציר סיבוב.

למה יעקב? למה אלה?

"אני בן להורים ממש מדליקים", הוא מתחיל להסביר. "בהתחלה בהתחלה, התחלתי ללמוד פיזיקה באוניברסיטת תל אביב עם אחי התאום. העולם של המכניקה – הפרטים הטכניים, הדברים שאמורים לעבוד – מבחינתי תמיד היה מלהיב. וזה תמיד היה עבורי האתגר. כמעט בכל אחד מהפרויקטים שלי במהלך הלימודים יש שאלה של זכות קיום, של איפה אפשר לחדש במה שכולם מכירים, בעצם לספר איזשהו סיפור".

עזבת לימודי פיזיקה? למה?

"התחלתי בתור עתודאי, ואני זוכר שהאותיות הלטיניות עניינו אותי יותר מהמתימטיקה. אז החלטתי להפסיק, התגייסתי, עבדתי אחרי השחרור שלוש שנים בהיי-טרק כדי לממן את הלימודים האלה, כי ידעתי שזו הוצאה גדולה. ואחרי תקופה בהיי-טק אמרתי תודה רבה, והלכתי להגשים את הפנטזיה ללמוד עיצוב תעשייתי".

כמו בכל דבר שהוא עושה, פישר היה יסודי. חמש שנים לפני שהתחיל את הלימודים ב-HIT, הגיע לתערוכות הגמר והימים הפתוחים של כל האקדמיות לעיצוב, ובחן אותן בדקדקנות.

רגע, ולמה קראת לספרייה יעקב, ולמנורה אלה?

"כי כאמור אני הבן של יעקב ואלה, שהם הורים ממש ממש מגניבים, וזו המתנה שלי בשבילם, על שסבלו את התואר".

 

הספרייה. בוחנת את השימוש במחבר כמסמר

הספרייה. בוחנת את השימוש במחבר כמסמר

הפרגוד. בוחן את השימוש במחבר כציר סיבוב

הפרגוד. בוחן את השימוש במחבר כציר סיבוב

גוף תאורה אלה, פרט. בוחן את השימוש במחבר כמסילה

גוף תאורה אלה, פרט. בוחן את השימוש במחבר כמסילה

השרפרף. הוצג במילנו, יוצג בתערוכה "מחברים"

השרפרף. עכשיו אפשר לראות אותו ב"מחברים", באפריל הוא הוצג במילנו

 

 

 

8 Comments:

  1. יניב איתם

    שאפו
    לבחור אכן מח יצירתי ביותר וכישרון כביר

  2. גאון!
    איך לא חשבו על זה קודם?
    אז זה פטנט או עכשיו כולנו יכולים להשתמש בזה?

  3. הוכחה נוספת לכך שסוד הגאונות, בפשטות…..(טוב, בעצם, הסוד טמון גם בהרבה עבודה וכישרון…. )

  4. פישר יא גאון מוכשר אין עלייך! טוס למעלה!

  5. וואו איך הגעת לזה???

  6. פשוט וגאוני.
    אי אפשר להפסיק להסתכל על הוידיאו

  7. פשוט כמה שזה גאוני . אחד החכמים שראיתי בזמן האחרון . תנסה לבדוק לגבי הגשה של זכויות יוצרים /פטנט .

  8. בהחלט בגניב. השאלה האם זה לא רעיון שכבר הומצא במקום אחר שאותו אנו לא יודעים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *