הסיור המודרך

שולחן הצד המועתק ביותר, הכיסא המהפכני, והקשר לאצולה האנגלית. הסיפורים שמאחורי החברות הגדולות והרהיטים הבולטים. המיטב של הסלונה דל מובילה (וקצת מחוצה לו). מילנו 2015

 Réaction Poétique Collection. תגובה ללה-קורבוזייה. צילום: יח"צ

Réaction Poétique Collection. חיימה חיון מגיב ללה-קורבוזייה. "קסינה". צילום: יח"צ

 

האיטלקים משדרים אופטימיות. 310,840 האנשים שביקרו השנה בסלונה דל מובילה מוכיחים שעל אף הביקורות שנשמעות לפרקים מצד דמויות מפתח בעולם העיצוב, סלון הרהיטים של מילנו הוא עדיין אירוע העיצוב הגדול והמרכזי בעולם.

השנה חזרו החברות הגדולות להציג במתחם הסלון בגני התערוכה רו, כשהן חוגגות את הנאראטיב שמלווה את העיצוב האיטלקי המודרני מאז סיומה של מלחמת העולם השנייה: מצד אחד דחיפה תמידית של טכנולוגיות הייצור עד לקצה וחתירה לחדשנות בחומר, בצורה ובתהליכי הייצור, ומצד שני גאווה ושימור של הייצור המסורתי, ה-KNOW HOW, אותו ידע מקצועי שעובר מדור לדור ומאומן לשוליה, אותה מומחיות הנרכשת בשנים רבות של עבודה בסדנה ומתפתחת לטביעת היד הייחודית של רב-האומן.

בין החברות האיטלקיות בלטה ה"חזרה לשורשים", ובשפת העיצוב האיטלקי: שובם של המאסטרים. אותם מעצבי עבר, שחלקם כבר אינם בחיים, אך עבודותיהם האיקוניות מיוצרות מחדש, לעתים במהדורות מיוחדות או מוגבלות, תוך מיתוגן כקלאסיקה יוקרתית.

רבות מהחברות הציגו רהיטים המיועדים הן לחללי המגורים והן לחללי העבודה, וכאלה שיכולים להתאים גם לפנים הבית וגם כרהיטי גן. לא מעט מהדגמים הקיימים קיבלו גרסאות חדשות וקטנות יותר שמתאימות גם לדירות מגורים צנועות מימדים. החיקויים – נקודה כואבת – עולים לשולחן ומתייחסים אליהם בגלוי, ובמקביל יש ניסיון להדגיש את איכויותיו וערכו של האובייקט המקורי אל מול ההעתק.

 

Dadà, קזוהידה טקהאמה ל"אוסף סימון". בחזרה למקור. צילום: יח"צ

Dadà, קזוהידה טקהאמה לאוסף "סימון" של "קסינה".  בחזרה למקור. צילום: יח"צ

Lady של מרקו זנוסו צורפה לאוסף המאסטרים של "קסינה". צילום: יח"צ

Lady של מרקו זנוסו צורפה לאוסף המאסטרים של "קסינה". צילום: יח"צ

 

CASSINA ציינה השנה 50 למותו של לה-קורבוזייה (על זה בפוסט נפרד) והתרפקה על תור הזהב של העיצוב האיטלקי. כך הוצגה גירסה מעודכנת של ספת MARALUNGA בת ה-40 של ויקו מג'יסטרטי, וכיסא CAB של מריו בליני, שנמכר במעלה מחצי מיליון יחידות מאז עוצב ב-77' – ואף  נחשב לאחד הדגמים המועתקים של החברה – התרחב למשפחת רהיטים. בליני, שהשנה מלאו לו  80, הוסיף לכיסא כורסה מחויטת ומיטה מפנקת.

לאוסף המאסטרים של קסינה, המציג מהדורות מחודשות של אובייקטים איקוניים של גדולי מעצבי המאה ה-20, צורף השנה מרקו זנוסו (1916-2001) – אדריכל, מרצה, מעורכי דומוס וממובילי התנועה המודרנית בעיצוב האיטלקי. כורסת LADY של זנוסו הוצגה לראשונה בטריאנלה התשיעית של מילנו בשנת 1951 וזכתה בפרס מדליית הזהב. באותה שנה נחשבה הכורסה לאבן דרך בתולדות הריהוט המודרני בעקבות חידוש משמעותי שהציגה בתהליך ייצורה, שאף הביא לשינוי בתפיסת הייצור התעשייתי בתחום הריהוט: לראשונה, כך מספרים בקסינה, יוצר כל אחד מחלקיה של ליידי בנפרד, ורק בסוף תהליך הייצור חוברו חלקיה אלה לאלה. בצעד מהפכני נוסף, שאל זנוסו, שהושפע מתעשיית הרכב, את הקפיצים וספוג הריפוד האיכותי של מושבי המכונית והשתמש בהם בייצור הכורסה. היום בד הריפוד של "ראף סימונס" הוא שמקשר את "ליידי" לכאן ולעכשיו.

עוד פרויקט היסטורי שזכה לשחזור מדוקדק הוא יחידת המדפים שעיצב האדריכל היפני Kazuhide Takahama עבור המותג SIMON. לפני שנתיים רכשה קסינה את החברה שיסדו בשנות ה-60 Dino Gavina ו-Maria Simoncini, ובעזרת ארכיוני החברה ומחקר פילולוגי הנעזר במעצבים ובאקדמיות, היא ממשיכה לפתח את מוצריה.

DADA הוא רהיט אחסון מודלרי וורסליטי המאפשר את סידור יחידותיו בקומבינציות רבות. כבר כשהוצג לראשונה ב-1965 הוא התקבל באהדה רבה, אבל רק ארבע שנים מאוחר יותר סיימה החברה להתאים אותו לייצור תעשייתי. בעקבות המחקר הנוכחי שערכה קסינה בשיתוף ההיסטוריונית אלנה בריגי הוחזרו לדאדא פרטים אסתטיים שהיו חלק מעיצובו המקורי, כפי שצולם על-ידי קזוהידה בביתו ביפן, שעל חלקם ויתרה החברה בתהליך הפיתוח לייצור הסדרתי. לאלה נוספו אלמנטים פונקציונליים כמו מערכת תמיכה חדשה שמבטיחה את יציבותו. דאדא אומנם מיוצר בייצור תעשייתי אבל הוא עדיין נעשה בהקפדה על איכות גבוה של נגרות עץ אומנותית. הוא משווק באלון גושני ואגוז אמריקאי בגווניהם הטבעיים, ובגימור ירוק מרווה, אדום ארגמן וכחול.

חיימה חיון מגיב לצורות האורגניות של אחדות מעבודות האדריכלות שתכנן לה קורבוזייה כמו גם לעבודת האומנות שהושקעה בייצור הרהיטים שתכנן ל-ESPRIT NOUVEAU, פרויקט המגורים הארכיטיפי שהציע בשנת 1925.  Réaction Poétique Collection כשמו כן הוא – אוסף תגובה פואטי ובו כלי הגשה, מגש ושולחן צד קטן עשויים מלאכת מחשבת של עבודת עץ. חיון ביקש לעצב אובייקטים שימושיים, מבלי לוותר על נגיעות פיסוליות ומשחק בין הצורה האור והצל. פריטי הסדרה מיוצרים מעץ מילה בגימור שחור השומר על שקיפות חלקית.

 

William, הספה של דמיאן וילאמסון, ו-Genni, הכורסה של גבריאלה מוצ'י משנת 1935 ל"זנוטה". צילום: יח"צ

William, הספה של דמיאן וילאמסון, ו-Genni, הכורסה וההדום של גבריאלה מוצ'י משנת 1935 ל"זנוטה". צילום: יח"צ

כורסאות Throw-Away של ווילי לנדלס, ERVOMUTO, שולחן הצד של קסטיליוני, ו-Raperonzolo, המראות החדשות של Atelier OI. צילום: יח"צ

כורסאות Throw-Away של ווילי לנדלס, Ervomuto, השולחן של קסטיליוני, ו-Raperonzolo, המראות החדשות של Atelier OI. צילום: יח"צ

Sacco, גאטי, פאוליני ותיאודורו. גדלים חדשים והדפסים דיגיטליים. צילום: יח"צ

Sacco, גאטי, פאוליני ותיאודורו. גדלים חדשים והדפסים דיגיטליים. צילום: יח"צ

 

עבודות עיצוב של ZANOTTA, החברה המשפחתית המנוהלת על-ידי אלאונורה ופרנצ'סקה זנוטה, בנותיו של אורליוו זנוטה מייסדה ב-1954, נמצאות באוספיהם של מוזיאונים כדוגמת המומה, המטרופוליטן, מרכז פומפידו, מוזיאון העיצוב בלונדון והטריאנלה של מילנו.

לא מעט מפריטי קולקציית 2015 הם כאלה שזכו לריענון. למשל הכורסה GILDA שעוצבה בשנתה הראשונה של החברה ויוצרה מחדש כהומאז' למעצב האיטלקי קרלו מולינו, או GENNI בעיצוב Gabriele Mucchi משנת 1935 (!), וגם SERVOMUTO, שולחן הצד של אקילה קסטיליוני מ-1974. הפוף SACCO שעיצבו Gatti, Paolini, Teodoro בשנת 1968, מיוצר עתה בשלושה גדלים ובדוגמאות חדשות שנהנות מיתרונות ההדפסה הדיגיטלית. ל-THROW AWAY, הספה והכורסה של Willie Landels  – מלאו 50, ולכבוד חגיגת היובל  עודכנו מימדיהן והפרופורציות ביניהם, צפיפות ספוג המושב גדלה ונוספו להן כריות גב – הכל כדי לספק נוחות מירבית.

מאז עוצבה ב-2010 קולקציית המושבים WILLIAM בעיצוב Damian Williamson נחשבת לאחת מרבי המכר של זנוטה. השנה נוספות לה שש יחידות חדשות המאפשרות מגוון אופני ישיבה והוספה של שולחן מדפים מאלון גושני או אגוז.

 

Bong, גרסת הלבה מהר הגעש אתנה. עיצוב: ג'וליו קפליני. צילום: יח"צ

Bong, גרסת הלבה מהר הגעש אתנה. עיצוב: ג'וליו קפליני. צילום: יח"צ

 Embroidery Armchair, יונאס לינדסטן ל"קפליני". רקום. צילום: יח"צ

Embroidery Armchair, יונאס לינדסטן ל"קפליני". רקום. צילום: יח"צ

 

 

מאז עיצב ג'וליו קפליני את שולחן הצד העגלגל ב-2004, היה SPHERICAL TABLE לאחד הפריטים היותר מועתקים של CAPPELLINI. השנה זכה שולחן הצד העשוי פיברגלס לגרסה חדשה המיוצרת מאבקת לבה מהר אתנה – פתרון ייחודי במראהו ואולי אף מורכב יותר להעתקה.

בין הרהיטים היותר מעניינים שהציגה קפליני היו קולקציית פנדה בעיצוב פאולה נבונה והכיסא הרקום של יוהן לינדסט  (Lindsten) השוודי. הכיסא, המשלב אמנות, עיצוב, צילום וקראפט היסטורי, מבוסס על כיסא שהציג לינדסטן בעבר בגלריה פסקל.

 

Gilda B (מימין) ו-Ella. ג'קופו פוגיני ל"אדרה". פוליקרבונט במגע יד

Gilda B (מימין) ו-Ella. ג'קופו פוגיני ל"אדרה". פוליקרבונט במגע יד. צילום: יח"צ

 

בהמשך ל-GILDA B מהשנה שעברה, השיקה השנה EDRA את ELLA בעיצוב האמן Jacopo Foggini. העבודות של פוגיני מציגות וירטואוזיות בטיפול בפוליקרבונט, ובאמת מושביהם של כל אחד משני הכיסאות נוצקים מפוליקרבונט באקסטרוזה, בתהליך שיש בו חלק גם לעבודת היד, ולכן כל אחד מהם שונה מעט מחברו, וחוסר השלמות הוא שנותן לכל כיסא וכיסא את ייחודיותו.

GILDA B מוקדש ל- Gilda Bojardi, דמות מפתח בעיצוב האיטלקי והעורכת האחראית של מגזין העיצוב INTERNI, המשתפת פעולה עם פוגיני בפרויקטים שהוא מעצב לאורך שנים. לאלה, לעומתו, יש משענות תמיכה לידיים. לשני הכיסאות רגלי עץ בהשראת עיצובי שנות ה-50, והם משלבים שקיפות משתנה עם צבעוניות – הראשון בגווני וויסקי וטבק, השני בירוקים-כחולים עזים.

 

Crystal Palace,  אלסנדרו מנדיני ל"קרטל". שיתוף פעולה ראשון בגיל 84. צילום: יח"צ

Crystal Palace, אלסנדרו מנדיני ל"קרטל". שיתוף פעולה ראשון בגיל 84. צילום: יח"צ

Roy, מחווה של מנדיני לרוי ליכטנשטיין. צילום: יח"צ

Roy, מחווה של מנדיני לרוי ליכטנשטיין. צילום: יח"צ

Piuma chair, פיירו ליסוני ל"קרטל". מהפכני. צילום: יח"צ

Piuma chair, פיירו ליסוני ל"קרטל". מהפכני. צילום: יח"צ

Multiplo, השולחנות של אנטוניו צ'יטריו. מיקס אנד מאטץ'. צילום: יח"צ

Multiplo, השולחנות של אנטוניו צ'יטריו. מיקס אנד מאטץ'. צילום: יח"צ

Madame Pucchi. שיתוף פעולה בין פיליפ סטארק, בית האופנה האיטלקי אמיליו פוצ'י וקרטל. צילום: יח"צ

Madame Pucchi. שיתוף פעולה בין פיליפ סטארק, בית האופנה האיטלקי אמיליו פוצ'י וקרטל. צילום: יח"צ

 

גם ב-KARTELL מציגים בחזית את המאסטרים. השואו רום של החברה חגג את שיתוף הפעולה עם ממפיס ופרויקט KARTELL GOES SOTTSASS; שיתוף פעולה ראשון עם אלסנדרו מנדיני בן ה-84 הוליד את CRYSTAL PALACE ואת ROY – שעוני קיר ושרפרפים בצבעים זרחניים. האחרונים, מעוטרים בדוגמאות בהשראת מוטיביים אתניים, הם הומאז' לאמן רוי ליכטנשטיין; ומריו בליני הציג שולחן קפה שקוף בדוגמת פוליגונים בשם BRAQUE.

שיתוף פעולה בין קרטל למותג האופנה האיטלקי הוותיק אמיליו פוצ'י הניב את סדרת כיסאות מאדאם – העולם של אמיליו פוצ'י. מאז עוצב לראשונה ב-2004 על ידי פיליפ סטארק משמש כיסא מדמואזל כגברת, שאותה מלבישה החברה בשינויי אדרת. בהשראת הפרויקט ערי העולם של בית האופנה האיטלקי, קיבלו כיסאות מדמואזל של סטארק את הדפסי שדרות מונטיין בפריז, פיאצה די ספנגה ברומא, גורדי השחקים של ניו-יורק ומחוזות שנחאי.

סטארק גם הוסיף את שולחן SIR GIO לקולקציית הדודים והדודות, אורקיולה הציגה את DEWEY BOOKSHELF, המעצב EUGENI QUITLLET עיצב את DREAM’AIR המאתגר, לוויאני יצר את מנורת הרצפה KABUKI, דגמים נוספים לסדרת Fl/y ומנורות BATTERY שלו קיבלו צבעים חדשים.

אנטוני צ'יטריו עיצב את MULTIPLO, סדרת שולחנות המורכבת ממיקס של משטחים ובסיסים במגוון סגנונות מהמינימליסטי לדקורטיבי, מהפופ לאלגנטי, מהבית הבורגני לשולחן הבר ולריהוט המוסדי. כך ניתן לקבל מגוון שילובים שיכולים להניב שולחנות שונים. קרטל בחרה להתחיל בארבעה שולחנות ראשונים שמפגינים את הרבגוניות שהפרויקט יכול לאפשר.

PIUMA, מספרים בקרטל, הוא אחד הפרויקטים היותר מהפכניים שאיתם התמודדה החברה. הכיסא שעיצב פיירו ליסוני עשוי מתרכובת תרמופלסטית מחוזקת בסיסים מסוגים רבים ביניהם סיבי פחמן, וכוללת חומרים מתחומי תעשייה שונים, ביניהם תעשיית הרכב והאווירונאוטיקה. כוחה הוא ביכולתה להעניק לכיסא חוזק מבני במשקל קל ביותר. כך עוביו של המושב שני מילימטרים בלבד, ומשקל הכיסא שני קילוגרמים ומאתיים גרם בלבד. זו הפעם הראשון, מסבירים בקרטל בגאווה,  שבה חומר הכולל סיבי פחמן מוזרק לתבנית כדי ליצור מוצר מסוגנן ומושך למראה. בשל חומריו וחוזקו, פיומה מתאים לא רק לשימוש בתוך הבית אלא גם כרהיט חוץ.

 

Polder Compact, הלה יונחריוס ל"ויטרה". רועננה. צילום: יח"צ

Polder Compact, הלה יונחריוס ל"ויטרה". רועננה. צילום: יח"צ

Mariposa של ברבר ואוסגרבי קיבלה כורסה לאוהבים וספה לדירות קטנות. צילום: יח"צ

Mariposa של ברבר ואוסגרבי קיבלה כורסה לאוהבים וספה לדירות קטנות. צילום: יח"צ

 

השנה הציגה VITRA את שיתוף הפעולה שלה עם חברת G-STAR שבעקבותיו ייצרה החברה מהדורה מחודשת ומוגבלת של רהיטי המשרד בעיצוב ז'אן פרובה (ועל כך בהמשך בפוסט נפרד).

POLDER, הספה האהובה של הלה יונחריוס, זכתה – עשר שנים לאחר שהושקה – לריענון: בדי הריפוד שלה עוצבו מחדש במיוחד לוויטרה על-ידי המעצבת ההולנדית, ונוספו לה אלמנטים שונים ביניהם משענות צד שמאפשרות לאחסן ספרים ומגזינים ויכולות להפוך למגש או לשולחן-צד קטן.

ספת MERIPOSA שפיתחו ברבר ואוסגרבי הבריטים בשנה שעברה, קיבלה גרסת שני מושבים לדירות קטנות, וכורסה נדיבת מימדים – LOVE SEAT – שבה יכול יחיד להתרחב בכיף ושניים להתגפף.

 

Minah. דוריאנה ומסימיליאנו פוקסס ל"מריטליה". צילום: יח"צ

Minah. דוריאנה ומסימיליאנו פוקסס ל"מריטליה". צילום: יח"צ

Minah Pouf. דוריאנה ומסימיליאנו פוקסס. צילום: יח"צ

Minah Pouf. דוריאנה ומסימיליאנו פוקסס. צילום: יח"צ

 

MERITALIA הציגה שולחנות (OPERA) וספה (FREUD) בעיצוב מריו בליני, את כיסא 618 של קרלו סקרפה, שולחן קפה ושולחן צד (CALMA) של ארי קנרווה, ואת MINAH, ספה עם הדומים בעיצוב דוריאנה ומסימיליאנו פוקסס, האדריכלים שתכננו את מתחם גני התערוכה הנוכחי של מילנו שבו מתקיים הסלונה דל מובילה.

 

Hard & Soft Slim. הספה שעיצבה נבונה ל"בקסטר" צמצמה היקפים לטובת הדירות הקטנות. צילום: יח"צ

Hard & Soft Slim. הספה שעיצבה נבונה ל"בקסטר" צמצמה היקפים לטובת הדירות הקטנות. צילום: יח"צ

בריסל וגודאר, "בקסטר". הכורסאות של פאולה (מימין) נבונה ומטיאו תון עם אנטוניו רודריגז. צילומים: יח"צ

בריסל וגודאר, "בקסטר". הכורסאות של פאולה (מימין) נבונה ומטיאו תון עם אנטוניו רודריגז. צילומים: יח"צ

Panama Bold. המרבץ של נבונה ל"בקסטר". צבעים מעושנים. צילום: יח"צ

Panama Bold. המרבץ של נבונה ל"בקסטר". צבעים מעושנים. צילום: יח"צ

Gibellina Nuda & Vestita, אנטוניו שיורינו ל"בקסטר". כיסא פיסולי ממוטות מתכת. צילום: יח"צ

Gibellina Nuda & Vestita, אנטוניו שיורינו ל"בקסטר". כיסא פיסולי ממוטות מתכת. צילום: יח"צ

 

השנה חגגה BAXTER עשרים וחמש שנים להיווסדה, והקולקציה שהציגה מתאפיינת בגוונים מעושנים (כחולים-ירוקים ורודים-סגולים) רכים וחמימים. הרהיטים מיוצרים אומנם בטכנולוגיה גבוהה אבל עם דגש על מגע-היד של אומנים מנוסים בעיקר בכל הקשור לטיפול המורכב והחדשני בעור.

פאולה נבונה, המנהלת האמנותית של בקסטר, הציגה בין היתר את כורסת בריסל (BRUXELLES), את מרבץ פנמה (PANAMA BOLD) וספת הארד & סופט בעיצובה הוצרה בהיקפיה וקיבלה גירסה צנומה מעט יותר בשם HARD & SOFT SLIM. כורסת גודאר (GODARD) שעיצבו מטיאו תון ואנטוניו רודריגז שינתה גוון וקיבלה רגלי עץ שהידקקו וגבהו א-לה שנות ה-50, ושיתוף פעולה חדש עם אנטונינו שיורינו (SciorIno) – אומן ומעצב המתמחה בעבודות פיסוליות ממוטות ברזל, הציג שני כיסאות: GIBELLINA NUDA  ו-GIBELLINA VESTITA.

Nina, דייוויד לופז ל"ליווינג דיווני". כמו תכשיט. צילום: יח"צ

Nina, דייוויד לופז ל"ליווינג דיווני". כמו תכשיט. צילום: יח"צ

 

מבין הרהיטים החדשים שהציגה LIVING DIVANI, המיוחדים ביותר, בין היתר בעקבות ההתכתבות שלהם עם ההיסטוריה של המודרניזם, הם שרפרפי NINA. בסיס השרפרפים, המותאמים לבית ולחוץ, עשוי מוטות ברזל, ומזכיר מאוד תכשיטי צורפות עכשווית שעוצבו מתוך אותה השפעה. המעצב הספרדי הצעיר David Lopez Quincoces הצליח ליצור רהיט מינימליסטי עם נוכחות דקורטיבית.

 

 

Charles Chair, מרסל וונדרס ל"מוי". בהשראת מונדריאן. צילום: יח"צ

Charles Chair, מרסל וונדרס ל"מוי". בהשראת מונדריאן. צילום: יח"צ

Monster Chairs, המהדורה המיוחדת. מרסל וונדרס ל"מוי". צילום: יח"צ

Monster Chairs, המהדורה המיוחדת. מרסל וונדרס ל"מוי". צילום: יח"צ

Shift, יונס פורסמן. כשהכיסא המתקפל נפתח, הסריג השטוח הופך למעטפת תומכת. צילום: יח"צ

Shift, יונס פורסמן. כשהכיסא המתקפל נפתח, הסריג השטוח הופך למעטפת תומכת. צילום: יח"צ

 

אפרופו כיסאות עם שלד מוטות מתכת דקים ומבט אל המאסטרים הציג מרסל וונדרס את CHARLES CHAIR. המסגרת עדינה ועשויה מפלדת אל-חלד, הריפוד – עור או בד, וההשראה של הדגם הספיצי הזה (שמספרו 14) היא קומפוזיציה באדום, צהוב וכחול של האמן פיט מונדריאן וכיסא אדום כחול של האדריכל והמעצב חריט ריטפלד – שניהם חברי דה-סטיל, התנועה ההולנדית שדגלה בעקרונות המודרניזם של הסגנון הבינלאומי בשנות ה-20 של המאה הקודמת.

לאחר כמה שנים של שותפות עם B&B ITALIA, רכשו בתחילת השנה מייסדי MOOOI ההולנדית קספרס וויסרס (המנכ"ל) ומרסל וונדרס (המנהל האמנותי) את מניות החברה והחזירו לעצמם את הבעלות המלאה על מוי. בשבוע העיצוב של מילנו הם השיקו מותג שטיחים חדש (שאספר עליו בהרחבה בפוסט נפרד) ובשבוע שעבר, לקראת שבוע העיצוב של ניו-יורק, פתחו חנות דגל במנהטן.

בין רהיטי 2015 הציג וונדרס גם מהדורה מיוחדת של MONSTER CHAIR וגירסה כתומה של הכיסא האקספרסיבי DIVINA MELANGE. ברטיאן פוט עיצב כיסא וכיסא-בר מסיבי פחמן (שגם להם שלד מוטות מתכת), ויונס פורסמן הוסיף את SHIFT, כיסא וכורסה מתקפלים עם בסיס מרופד ומשענת גב סרוגה. כשהכיסא נפתח – הסריג מקבל נפח ויוצר משענת גב אלסטית מזמינה, וכשהוא מקופל – חוזרת המעטפת להיות בד שטוח, פתרון אטרקטיבי לאחסון במיוחד בדירות קטנות.

 

 

Melt, סטודיו פרונט ל"טום דיקסון". כמו כדור זכוכית לוהט. צילום: יח"צ

Melt, סטודיו פרונט ל"טום דיקסון". כמו כדור זכוכית לוהט. צילום: יח"צ

Wingback, טום דיקסון. בהשראת כורסאות המאה ה-17. צילום: יח"צ

Wingback, טום דיקסון. בהשראת כורסאות המאה ה-17. צילום: יח"צ

 

בהשראת רהיטי הג'נטרי, אצולת החצר האנגלית, מהמאות 18-17, הציג TOM DIXON כיסא, כורסה והדום שרגליהם מעץ אלון מלא או מברזל מצופה נחושת, תוספת לספת WINGBACK גבוהת המשענת שהציג לראשונה ב-2008. "ווינגבק", הוא אומר על רהיטי הסדרה, "הם פסלים פונקציונליים המתאימים לא רק לסלון אל גם למועדוני חברים או לחללי לובי של בתי מלון ודומיהם".

בקולקציה החדשה של דיקסון, שהוצגה במתחם דיזיינג'נקשן, אפשר למצוא גם את MELT בעיצוב סטודיו FRONT – כדור תאורה מעוות שנוצר בטכנולוגיה המשלבת ואקום, ונראה ככדור זכוכית שנמס. כשהאור כבוי, מתקבל אפקט מראה, וכשהמנורה דולקת, האור המשתקף דרך המשטחים הלא סימטריים מפיק אפקט דרמטי המזכיר את זוהרו של כדור זכוכית לוהט.

 

Thea, לינה אוברגון וקרולינה גלן ל"MDF איטליה". ספה עם אקססוריז

Thea, לינה אוברגון וקרולינה גלן ל"MDF איטליה". ספה עם אקססוריז

Thea blanket, פרט

Thea blanket, פרט

Flow chairs & Rock Table, שולחן הבטון הדקיק של ז'אן מארי מסו, והמהדורה המיוחדת של ספריית Random. צילום: יח"צ

Flow chairs & Rock Table, שולחן הבטון הדקיק של ז'אן מארי מסו, והמהדורה המיוחדת של ספריית Random. צילום: יח"צ

 

לרגל חגיגת העשור להשקתה, הוציאה MDF ITALIA מהדורה מוגבלת של 100 ספריות RANDOM 10th. הסדרה הייחודית מיוצרת בטכנולוגיה חדשנית מתרכובת סיבי פחמן ומורכבת בעבודת יד, מה שהופך כל אחת מהספריות לאובייקט יקר-ערך המתאפיין באיכות יחידנית.

משטחו של ROCK TABLE, שולחן הבטון זוכה הפרסים של ז'אן מארי מסו דקיק, במיוחד לאור העובדה שהשולחן עשוי מבטון. העובי הדק מתאפשר בזכות החומר המחוזק בסיבים שנוצר אף הוא, מדווחת החברה, בטכנולוגיה חדשנית. "רוק טייבל" קיים בגימור בטון טבעי או לבן.

לינה אוברגון וקרולינה גלן עיצבו ל- MDF ITALIA את THEA, ספה בעלת שש יחידות שמאפשרות מגוון קומבינציות מפופים ושז לוג ועד עד ספה פינתית. תיאה מצוידת בשישה תוספים, אקססוריז שמרחיבים עוד יותר את גיווניה: כריות ראש, כריות גב, כריות ריבועיות, מגש אלומיניום ושתי שמיכות.

Self Made, מטאלי קרסה ל"קמפג'י". אתם מחליטים איך תיראה הספה שלכם. צילום:  Ezio Prandin

Self Made, מטאלי קרסה ל"קמפג'י". אתם מחליטים איך תיראה הספה שלכם. צילום: Ezio Prandin

Self Made, מטלי קראסה ל"קמפג'י". צילום: Ezio Prandin

Self Made, מטלי קראסה ל"קמפג'י". צילום: Ezio Prandin

Foresta, סקורה אדצ'י ל"קמפג'י". אוהל מתקפל שהוא מושב ומיטה עם מנורה.צילום: Ezio Prandin

Foresta, סקורה אדצ'י ל"קמפג'י". אוהל מתקפל שהוא מושב ומיטה עם מנורה.צילום: Ezio Prandin

Gilbert & George, דניס סנטקיארה ל"קמפג'י". פוף רב תכליתי. צילום: Ezio Prandin

Gilbert & George, דניס סנטקיארה ל"קמפג'י". פוף רב תכליתי. צילום: Ezio Prandin

 

CAMPEGGI הציגה רהיטים מודולריים קלי משקל עם מגוון אפשרויות שימוש שמתאימות את הרהיט לצרכים שלנו ולא ההיפך.

SELF MADE נולדה מהרצון למנוע מהספה להשתלט על חלל המגורים שלנו. מטלי קראסה הצרפתייה איוורה טיפולוגיה משנת 98' ועיצבה ספה שמציעה גמישות מקסימלית לפי הצורך, והכפפת העיצוב לצרכים המשתנים של משתמשיו. הספה בנויה ממספר יחידות, כל אחת מהן עטופה בסרט כתום שמשמש כאלמנט דקורטיבי אך יש לו פונקציה ברורה – ידית אחיזה. ניתן לערום את היחידות זו על זו לאחסון נוח, להשתמש בחלקן או בכולן, ולסדר אותן במספר קונפיגורציות.

FORESTA נראה כמו אוהל משחק קטן, אבל הרהיט בעיצוב Sakura Adachi מתגלה כרב שימושי: ניתן להפריד את הבד ממסגרת העץ שלו ולקפלו למשטח דו מימדי; הבד האלסטי מאפשר להתיישב עליו וכשזה קורה הוא מקבל נפח והופך למעטפת כיסא; וכאשר פותחים את הרוכסן, מתגלה בפנים מיטה מוגנת עם מנורת לד מובנית, שמספקת מקלט ופרטיות מחוץ לבית.

GILBERT & GEORGE של דניס סנטקיארה הוא פוף גדול המורכב משתי יחידות המשתלבות בסימטריה הפוכה וקיבל את שמו כמחווה מחויכת לצמד האמנים הפועלים באנגליה. בשעת רצון יכולות שתי היחידות להפוך למושב ולהדום, למושב ולשולחן צד, או לשני מושבים שיודעים להתנדנד.

 

 

Sam Son, קונסטנטין קרצ'יץ' למג'יס. בהשראת סרטים מצוירים. צילום: יח"צ

Sam Son, קונסטנטין קרצ'יץ' למג'יס. בהשראת סרטים מצוירים. צילום: יח"צ

Mila, כיסא הפלסטיק הראשון שלחיימה חיון (משמאל) ו-Cyborg של מרסל וונדרס עם מושב קלוע. מג'יס 2015. צילום: יח"צ

Mila, כיסא הפלסטיק הראשון שלחיימה חיון (משמאל) ו-Cyborg של מרסל וונדרס עם מושב קלוע. מג'יס 2015. צילום: יח"צ

 

MILA הוא הכיסא הראשון שחיימה חיון, העובד בדרך כלל עם חומרים טבעיים – עץ, מתכת, קרמיקה –  יוצר בפלסטיק. עם התנועה העשירה והצורות המתבססות על המודרניזם הקטלני, מילה באמת לא נראה במבט ראשון ככיסא פלסטיק אלא ככיסא קרמיקה, וצורתו יוצאת הדופן, מסבירים במג'יס,  מייחדת אותו בשוק הכיסאות הרווי.

כיסא מפתיע אחר הוא CYBORG שעיצב ל-MAGIS מרסל וונדרס. בסיס הכיסא מיוצר מפוליקרבונט, אבל חומרי המושב משתפנים מפעם לפעם. השנה הציג וונדרס מושב קנה קלוע.

SAM SON של קונסטנטין גרציץ' מזכירה שרירים מנופחים, ואולי לכן שמה הוא שמשון. כורסת הפלסטיק עוצבה בהשראת גיבורי הסרטים המצוירים, נשענת על ארבע רגליים רזות מפלסטיק קשיח, ומושבה האלסטי תלוי בינן לבין המשענת הבומבסטית המזכירה פרסה מנופחת או מצופי בריכות ענקיים. שמשון מיועדת לבית, אבל בהחלט מתאימה גם לתנאי חוץ.

 

Split, אריק לוי ל"טון". העבר והעתיד נפגשים

Split, אריק לוי ל"טון". העבר והעתיד נפגשים

Splir chair, אופציית הגוונים הגרדיאנטיים

Splir chair, אופציית הגוונים הגרדיאנטיים

 

את המפעל הרהיטים שלו הקים מיכאל טונט – האיש המציא וייצר את כיסא טונט – כיסא העץ שנכבש וכופף בתבנית בעזרת אדים ונחשב לכיסא הראשון שיוצר בייצור תעשייתי המוני – בשנת 1861 ב-Bystřice pod Hostýnem שבצ'כיה. מפעל הרהיטים נחשב לאחד העתיקים בעולם, ואחרי גלגולים רבים היום הוא בבעלות החברה הצ'כית TON.

החידוש שהציגה TON בסלונה דל מובילה הוא משפחת כיסאות SPLIT ושולחנות BLOOM שעיצב אריק לוי. המשותף לכיסא, כיסא הבר והכורסה (בעלת הגרסה המרופדת) הוא התפצלות רגלי הבסיס – העשויות עץ מלא ומיוצרות בכיפוף ידני, תומכות במושב וממשיכות ותומכות גם במשענת הגב. כנ"ל לגבי רגלי השולחנות.

 

Boxinbox, פיליפ סטארק ל"גלאסאיטליה". משחקים של שקיפות. צילום: יח"צ

Boxinbox, פיליפ סטארק ל"גלאסאיטליה". משחקים של שקיפות. צילום: יח"צ

Boxinbox. בסיס נירוסטה בגימור מראה וקופסאות עץ. צילום: יח"צ

Boxinbox. בסיס נירוסטה בגימור מראה וקופסאות עץ. צילום: יח"צ

Shimmer, השולחנות והמדפסים של אורקיולה. זווית האור משנה את הגוון

Shimmer, השולחנות והמדפסים של אורקיולה. זווית האור משנה את הגוון

Shimmer, המדפים. צילום: יח"צ

Shimmer, המדפים. צילום: יח"צ

Shimmer, המראות. הגוון משתנה עם זווית המבטונקודות זעירות מוסיפות דקורציה עדינהץ צילום: יח"צ

Shimmer, המראות. הגוון משתנה עם זווית המבטונקודות זעירות מוסיפות דקורציה עדינהץ צילום: יח"צ

 

בתערוכת היחיד של ננדו nendo works 2014-2015 שהתקיימה במסגרת אירועי ה-Fuori Salone (מחוץ לסלון) הנערכים ברחבי העיר מילנו, אפשר היה לראות כמה שיתופי פעולה מרהיבים בין המעצב היפני ל-Glass Italia. בסלונה דל מובילה היה הביתן של החברה האיטלקית עמוס מבקרים, והבולטים בין הפרויקטים החדשים שהוצגו היו SHIMMER של פטריסיה אורקיולה ו-BOXINBOX של פיליפ סטארק.

"קופסה בתוך קופסה" היא סדרת ארוניות אחסון ושולחנות נמוכים פתוחים, המיוצרת מזכוכית חזקה אך קלת-משקל שעובייה חמישה מילימטרים בגימור למינציה. בסיס היחידות עשוי נירוסטה בגימור מראה, הקופסאות החיצוניות שקופות, הפנימיות צבעוניות, ובתוכן אפשר לשב גם קופסאות עץ. כך נוצרים שילובים של חומריות, שקיפויות וצבעוניות.

הסדרה המבהיקה של אורקיולה יוצרה בטכנולוגיה חדשנית ובציפוי למינציה רב-גוני באופן מדורג. כך גם השולחנות הנמוכים וגם המדפים משנים את תדיר את האפקט הצבעוני שלהם בהתאם לזווית המבט ולכיוון האור. לחלקם עיטור גיאומטרי של נקודות זעירות.

Ellipse, השולחן של סטודיו פרונט ל"פורו". אמנות של שיווי משקל. צילום: יח"צ

Ellipse, השולחן של סטודיו פרונט ל"פורו". אמנות של שיווי משקל. צילום: יח"צ

 

בהשראת חדרי הפלאות, הציגה PORRO בשואו רום שלה בוויה דוריני סדרת קופסאות אחסון מעשה יד-אומן (שלה אייחד בהמשך פוסט נפרד). בסלונה דל-מובילה הציגה פורו בין היתר את ELLIPSE TABLE של סטודיו המעצבות השבדיות FRONT. כמו רבים ממשטחי השולחנות החדשים, גם משטחו של השולחן האליפטי דק ביותר וקל-משקל, והמפגש בינו לבין הבסיס האליפטי, מניב שולחן פיסולי ונועז בניסיונו לזכות בתמיכה יציבה על אף הקווים המעוגלים של חלקיו.

 

Luna, שולחן השיש שעיצבה זאהה חדיד ל-Citco מגוש שיש אחד

Luna, שולחן השיש שעיצבה זאהה חדיד ל-Citco מגוש שיש אחד

Tau, סדרת אגרטלי השיש של זאהה חדיד ל-Citco. טכנולוגיית קצה. צילום: יח"צ

Tau, סדרת אגרטלי השיש של זאהה חדיד ל-Citco. טכנולוגיית קצה. צילום: יח"צ

 

זו השנה השלישית שזאהה חדיד מעצבת קולקציה לחברת השיש מוורונה, CITCO. הפריטים מיוצרים בסדרות מגובלות מגושי שיש מונוליטיים המטופלים בטכנולוגיות קצה ללא חימום. השנה הציגה חדיד סדרת שולחנות (QUAD) ואגרטלים (TAU) בעלי קפלים וקימורים מעוגלי קווים המפתיעים בהתחשב בעובדה שמדובר בשיש, ומפגינים שליטה מרשימה הן בעיצוב הדיגיטלי והן בייצור. לצדם הוצג השולחן LUNA, שעיצבה חדיד בשנה שעברה, ויוצר משיש שונה.

 

ומורוסו? מורוסו הציגה השנה אוסף שובה לב ואפשר לקרוא עליו כאן.

 

 

 

One Comment:

  1. Pingback: האפס הזוגי והקדוש מארק. מורוסו 2015 | dezignZoom

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *