הממגנטת

בגיל 30 הספיקה איריס ואן הרפן לכבוש את מסלול תצוגות ההוט-קוטור בפריז ולעצב את השמלה עוצרת הנשימה של ביורק באלבומה "ביופיליה". עכשיו מגיעות הקולקציות שלה למוזיאון העיצוב חולון

 

כשהקימה איריס ואן הרפן את בית האופנה שלה, שנה אחרי שסיימה את לימודיה במכון לאמנויות ArtEZ שבארנהם, הולנד, הייתה בת 23, וכשהתקבלה כחבר אורח ללשכה הפריזאית היוקרתית של איגוד האופנה העילית (שמאשרת ומסדרת את תצוגות האופנה העילית המתקיימות בפריז מדי ינואר ויולי) הייתה רק בת 27(!). את ההתמחות עשתה בין היתר אצל אלכסנדר מקווין, וחוקי האופנה המקובלים, היא מצהירה, לא חלים עליה. "עבורי אופנה היא כלי ביטוי אמנותי שקרוב מאוד אלי ואל הגוף שלי. אני רואה בו ביטוי לזהות משולב עם תשוקה, מצבי רוח והקשר תרבותי. דרך העבודה שלי אני רוצה להראות שאופנה יכולה בהחלט להציג ערך מוסף לעולם, להיות אל-זמנית, וחשובה בהרבה מעבר להיותה מוצר צריכה".

על הגבול שבין Craftsmenship – אותה שליטה מושלמת במלאכות-היד המסורתיות – סקרנות בלתי נדלית לחומרים ולשימוש בהם בהקשרים חדשים ויוצאי דופן, ועניין בטכנולוגיות חדשניות – האופנה של ואן הרפן פורצת דרך, וזיכתה אותה בשלל פרסים, סופרלטיבים, כתבות במגזינים הבינלאומיים והזמנות לתערוכות. שקפים, עורות בחיתוכי לייזר, מתכות וצלעות של מטריות ילדים הופכים בידיה האמונות למבנים פיסוליים אוונגרדיים מרהיבים.

היא אוהבת שיתופי פעולה ועובדת עם יוצרים מתחומים שונים, אף הם לרוב פורצי גבולות בעשייתם: את ביורק (שעבורה עיצבה ואן הרפן את השמלה המצולמת בקליפ של Moon ועל עטיפת האלבום  "ביופיליה"), ליידי גאגא, ביונסה, השחקנית טילדה סווינטון ואייקון האופנה דפני גינס כולם מכירים, אבל גם שמם של אדריכלים כפיליפ ביסלי, ג'וליה קורנר, דניאל וידריג או נרי אוקסמן, הישראלית שעושה חיל ב-MIT, הולך לפניהם כחדשניים בתחומם, וכמותם חברות כמו MGX by Materialise, החברה הבלגית החלוצה בתחום הדפסות התלת-מימד או מותג הנעליים ההולנדי United Nude, שיסד האדריכל רם ד. קולהאס, אחיינו של האדריכל הבינלאומי רם קולהאס.

Chemical Crows, הקולקציה ראשונה של ואן הרפן, שהוצגה בשבוע האופנה של אמסטרדם 2008, עוצבה בהשראת האלכימיה וניסיונותיה להפוך מתכות פשוטות לזהב. אחדים מדגמיה נתפרו – בעבודת יד, כמובן – מ-700 צלעות של מטריות ילדים. Mummification מ-2009 הציעה פרשנות תלת מימדית בת זמננו לדוגמאות הגיאומטריות והגרפיות של המומיות המצריות. Crystallization, הקולקציה האחרונה שהשיקה ואן הרפן באמסטרדם ב-2010, היא פרי שיתוף פעולה עם האדריכל בנתם קרואוול, מי שתכנן את האגף החדש והמדובר של מוזיאון סטדליק באמסטרדם. ואן הרפן חיפשה דרך ליצור תחושה של מים ניתזים וב"קריסטליזיישן" הציגה לראשונה דגמים שיוצרו בהדפסת תלת-מימד בשיתוף פעולה עם חברת ההדפסה התלת-מימדית הבלגית MGX by Materialise, מהלך שהזניק אותה בין לילה ממעצבת המוכרת ליודעי חן לאחת המעצבות המסקרנות והידועות בעולם.

Escapism, קולקציית ההוט-קוטור הראשונה שהציגה ואן הרפן בפריז, הולידה את השמלה הראשונה שלבשה ביורק, ו-Capriole, מיולי 2011 – הופעת הבכורה של ואן-הרפן כחברה באיגוד ההוט-קוטור הפריזאי – הציגה אחדים מדגמיה האיקוניים-זה-מקרוב לצד מערכות לבוש חדשות שדרכן ביקשה לעורר בצופים "את התחושות הקיצוניות המציפות את העומדים בפני צניחה חופשית שנייה לפני הקפיצה מהמטוס ולאחריה". אחת המפורסמת שבהן, שזכתה לכינוי "שמלת הנחשים", עשויה מסרטים שנגזרו מדפי אקריליק. אגב, ואן הרפן עצמה חובבת צניחה חופשית, והיא צונחת, היא אומרת, בעיקר כאשר היא מרגישה צורך ל"עשות ריסטרט לגוף ולנפש".

Wilderness Embodied, הקולקציה שהציגה ואן-הרפן ביולי שעבר, עוצבה סביב עוצמתם של כוחות הטבע כמוטיב מרכזי. הפעם  שיתפה ואן-הרפן פעולה עם המעצב ההולנדי הצעיר יולן ואן דר וויל. ואן דר וויל עצמו זכה בפרסים ובשבחים על Gravity, סדרת אובייקטים שעיצב כחלק ממחקר פרויקט הגמר שלו באקדמיית ריטפלד, שעסק בכוח המגנטי. ביחד עיצבו השניים שמלות שצורתן נקבעה על-ידי הדחייה והמשיכה של הכוחות המגנטיים.

במקביל לפריטי ההוט-קוטור מעצבת ואן הרפן גם קולקציות פרט-א-פורטה. לפני שהציגה את Magnetic Motion, בספטמבר השנה, ביקרה במאיץ החלקיקים במרכז המחקר Cern בשווייץ. גם הפעם המגנטיות הייתה התמה המרכזית, וגם הפעם שיתפה ואן-הרפן פעולה עם ואן דר וויל ועם האדריכל, שהוא גם אמן מדיה דיגיטלית, פיליפ ביסלי. בגדי הקולקציה יוצרו בין היתר בטכנולוגיית הזרקת פלסטיק, חיתוכי לייזר והדפסה תלת-מימדית. ואן דר וויל גם היה שותף לעיצוב הנעליים שליוו את הקולקציה.

בעקבות רכישתם של פטנטים הקשורים במחקר הגנים האנושיים בידי חברות פרטיות, בחרה ואן הרפן להציף את השאלה האם אנחנו עדיין הבעלים הבלעדיים של גופנו? Biopiracy עוסקת באיום על החופש שלנו במקום האינטימי ביותר – הגוף שלנו. הקולקציה משלבת פריטים מוכנים ללבישה ופריטי הוט-קוטור. חלקם עוצבו בשיתוף האמן לורנס מאלסטף, שעבודותיו עוסקות בקשר שבין הביולוגיה לפיזיקליות, ואחרים, כשמלה קינטית ש"רוקדת" על הגוף שיוצרה בהדפסת תלת-מימד, היא פרי שיתוף פעולה עם האדריכלית ג'וליה קורנר. בתצוגת האופנה של הקולקציה תלתה ואן הרפן דוגמניות באוויר כשהן "לכודות" בוואקום בין שתי יריעות פלסטיק.

כשנוגעים בהם, מפיקים הבגדים של Embossed Sounds צליל. סרטי עור, מבני סיליקון בהדפסת תלת מימד, משי, חוטי ניילון, סיבי מיקרופייבר, פלקסיגלס ופוליאסטר יפני הם חלק מהחומרים שמהם הם עשויים. חלק מהדגמים ניתן לקנות באתר של ואן הרפן. שמלה וג'קט Synth עולים 3,990 אירו כל אחד. מחירה של חצאית Liquid הוא 1,290 אירו וחצאית Cage עולה 2,990 אירו. מחירה של Fractal, שמלת סריג ארוכה מוויסקוזה וכותנה (קולקציית Phy-Tha-Go-Ras) הוא 1,200 אירו, וחצאית מאותה סדרה עולה 490 אירו. כל הבגדים מיוצרים בעבודת יד באטלייה של ואן הרפן.

על קולקציות הפרט-א-פורטה אמרה ואן הרפן בראיון לאריאלה בנקיר בעיתון "הארץ": "אני מנסה להראות את החזון שלי באופנה, מה זה בעיני קוטור ומה זה פרט-א-פורטה. החלוקה היום לשתי הקבוצות היא חד משמעית, אבל אני חושבת שיש כל כך הרבה מקום באמצע לשילובים בין הדברים. בפרט-א-פורטה חצי מהבגדים נזרקים בסוף העונה וזו לא שיטה טובה לדעתי, ואין זמן לפתח ולתכנן, ובקוטור לעומת זאת יש זמן לפתח ולתכנן אבל אף אחד לא מצפה ממך למכור את הבגדים. אני מנסה למצוא דרך ביניים ואני כבר עושה זאת עם כמה חנויות; אני מציגה בהן פריטים מקוריים ואנשים יכולים להזמין את הבגד במידות שלהם ואני אייצר אותו במיוחד, והמחירים דומים יותר למחירי חנות מאשר למחירי קוטור. אבל אני מייצרת אך ורק מה שאנשים מזמינים. לא אכין בגדים שייזרקו לפח, אין בזה טעם".

ב-22 בנובמבר, בסמוך לאירועי שבוע האופנה חולון (HOF), תיפתח במוזיאון העיצוב חולון תערוכת היחיד של ואן הרפן "קוטור חדש". את התערוכה אצרו מארק וילסון וסו-אן ואן דר זיפ עבור מוזיאון כרונינגר, ויוצגו בה תשע מתוך 13 הקולקציות שיצרה ואן הרפן משנת 2007 ועד היום. יהיה מעניין, זה בטוח.

 

 

שמלה מעשרות משולשי שקפים חלביים תפורים לבסיס עור שחור Iris van Herpen.Capriole .July 2011.Photo  BART OOMES

Iris van Herpen, Capriole .July 2011, Photo: BART OOMES

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *