המכונית הגנוזה של סטארק, למשל

חמושה במזכרות שעיצב אנטוניו אריקו עם לאורה פולינורו, אלסי מתכוננת לאקספו שיפתח במאי במילנו, ובמוזיאון העיצוב חולון היא תאפשר הצצה נדירה למוצרים של מעצבי-העל שלא זכו להגיע לפס הייצור

מיניאטורה עם מגש על ראשה ובו לימונים, סברסים וענבים

ROSALIA LA PIU BELLA CHE CI SIA. איש תחת גפנו, לימונו וצברו – הגירסה הסיציליאנית

 

לכבוד אקספו 2015, התערוכה העולמית שתתקיים השנה במילנו מהאחד במאי, ותוקדש לחקלאות, מזון וקיימות לנוכח אתגר הזנת העולם במציאות של משאבים הולכים ומתדלדלים, החליטו באלסי  לצקת חיים בקונספט שמלווה את החברה כבר מספר שנים: מזכרות איטלקיות.

כך נולד SOUVENIR D'ITALIE, אוסף פיגורינות מצודדות ומחויכות מקרמיקה, שמבקשות להזכיר למבקרים באקספו, ולאיטלופילים בכלל, את הטעמים והריחות האיטלקיים גם לכשישובו לארצותיהם. הפיגורינות עוצבו על-ידי אנטוניו אריקו בשיתוף פעולה עם לאורה פולינורו, ודמויותיו הראשונות הושקו השבוע ב-MAISON & OBJET. אריקו זכור בין היתר בזכות WATERING KETTLE CANS (שעיצוב לגראג' דיזיין),  TASTE OF WOOD (פדיליונה איטליה), STILLL ALIVE  (סלטי), וקנקן המים WATER PITCHER BLOCK. פולינרו עמדה בעבר בראש מרכז הלימוד של אלסי, והייתה מעורבת בלידתן של כמה מקולקציות הדגל האיקוניות שלה כמו Family Follow Fiction. לפני 15 שנים יצאה לעצמאות, ובין היתר היא מעבירה סדנאות למיקוד וקידום מעצבים וקונספטי עיצוב. היא עדיין עומדת בקשרי עבודה הדוקים עם החברה האיטלקית, ובשיתוף פעולה איתה היא בוחרת לייצר קומץ נבחר מהרעיונות העולים בסדנאות תחת הלוגו LPWK.

בשנה שעברה הזמינה פולינורו את אריקו לעצב במסגרת אחת הסדנאות מזכרות איטלקיות קטנות מתוך התייחסות למסורות ארץ המגף ומאכליה. בהשראת מזכרות הפורצלן האיטלקיות המסורתיות, עיצב אריקו שלוש דמויות קרמיקה בצביעת יד, כשהוא יוצק לדימוייהן אלמנטים מעולם הקריקטורות כגון דיספרופורציה ואפיוני אופי, ומוטיבים אופייניים לתרבות האיזור ולמטבח המקומי. כל אחת מהדמויות מייצגת איזור אחר באיטליה: CALABRISELLA –  את קלבריה הדרומית ובמיוחד את ונטו. ROSALIA LA PIU BELLA CHE CI SIA – את סיציליה, VENICE – את ונציה.

אריקו יגיע למוזיאון העיצוב חולון כאחד מאורחי "מזון למחשבה", כנס פורום העיצוב איטליה-ישראל שיתקיים במוזיאון במסגרת שבוע העיצוב חולון. בין המשתתפים:  רון ארד, בריג'יט לוהמן – ממייסדי designboom והעורכת הראשית של בלוג העיצוב הבינלאומי, שף קרלו קראקו, משופטי הריאליטי האיטלקי "מסטר שף" והאדריכל קרלו ראטי העומד בראש מעבדת Seneable City Lab ב-MIT. הכנס יתקיים ביום ד', 25.3.15 בין 09:00 – 16:00. הכניסה ללא תשלום אך מותנית בהרשמה מראש. הזמנת כרטיסים בטלפון: 03-5021552. במקביל לכנס תיערך תערוכה קטנה מעבודותיו בספריית החומרים שבמדיטק.

ואפרופו "אלסי", אחת משלוש התערוכות החדשות שייפתחו לקראת שבוע העיצוב ולציון מלאת חמש שנים למוזיאון היא רעיון מגירה / אלסי, תערוכה מקורית שאוצרת פרנצ'סקה אפיאני, אוצרת מוזיאון "אלסי". "רעיון מגירה" תציג מעל ל-50 דגמים שמעולם לא הגיעו לקו הייצור, מתוך אוסף המוזיאון, הממוקם במפעלי החברה ומונה 25,000 אובייקטים ו-19,000 עיצובים שונים. מוזיאון אלסי הוא מוזיאון מחקרי, ואינו פתוח למבקרים, כך שמדובר בהזדמנות נדירה להיחשף לתהליכים ולפרספקטיבות השונות בעולם העיצוב. התערוכה מתקיימת תודות לסיוע של חברת אלסי וחברת טולמנ'ס.

וכדי שלא תישארו במתח, נספר ששתי התערוכות האחרות הן "שרפרפים" של יעקב קאופמן ו"מתבנים לשבר" – הצגת תהליך פיתוח מלא ושלם של המלחייה, השרשרת וקערת הפירות של סטודיו קאהן – שלושה חפצים מוכרים בשדה העיצוב הישראלי שנמצאים באוסף מוזיאון העיצוב  חולון.

וכך כותב המוזיאון: "היכולת לזהות את הרגעים בהם נבחרת סקיצה אחת לפיתוח או ככיוון להתקדמות, היא אחד מהמפתחות החשובים לשיח המחקרי בתחום העיצוב. שלוש התערוכות החדשות יעסקו, כל אחת בדרכה, בתהליך העריכה שעובר חפץ כשהוא עושה את דרכו מהסקיצה הראשונית ועד לתצורתו הסופית.

"רעיון מגירה" היא הזדמנות יוצאת דופן להצצה אל מאחורי הקלעים של החברה. יוצגו בה מעל ל-50 דגמים, שתהליך הפיתוח שלהם נעצר לפני שהגיעו לקו הגמר. מדובר בדגמים של המעצבים והאדריכלים הטובים והמפורסמים בעולם, ביניהם: זאהה חדיד, פטרישיה אורקיולה, האחים בורולק ואטורה סוטסאס. לצד כל דגם יוצגו סקיצות והדמיות מתוך שלבי הפיתוח וטקסט המתאר את תהליך העבודה, משלב הפנייה או היזמות ועד לרגע בו מחליטים החברה או המעצב, לעצור את תהליך הפיתוח ולהקפיא את הרעיון. נקודת המבט הייחודית של התערוכה חושפת את המנגנון הפנימי שבלב אחד ממותגי העיצוב המובילים בעולם.

אחד הדגמים שיוצגו הוא של מכוניות הצעצוע שעיצב פיליפ סטארק ב-1991. סטארק הציע לאלסי פרויקט ניסויי ושאפתני, שנוצר בהשראת המנהג לייצר מודלים של מכוניות חדשות כצעצועים או כפריטי אספנים. אך בניגוד לדגמים מסוג זה, המבוססים על מכוניות קיימות, נקודת המוצא של סטארק הייתה תהליך חדשני לעיצוב דגם בקנה מידה קטן, שאפשר לו חופש צורני רב בתהליך העיצוב – בניגוד לצורות החוזרות ונשנות שמייצרת תעשיית המכוניות, שהשקעתה הכספית העצומה במכוניות חדשות אינה מאפשרת לה לקחת סיכונים בשם החדשנות. סטארק התכוון למצוא חברת מכוניות שתוכל לייצר מכונית של ממש בהתבסס על הדגם. מכיוון שאף חברה לא נענתה לאתגר, הפרויקט נגנז.

במסדרון ההיקפי אפשר יהיה לעקוב אחר ציר זמן היסטורי שמדגיש נקודות ציון חשובות בהתפתחות חברת אלסי, ובמסגרתו יוצגו אובייקטים המשקפים את אבני הדרך שעברה החברה עד למעמדה האיקוני היום.

 

ונציה. מיניאטורה עם שמלת נשף כחולה, מסיכה על עיניה, סירה ודגים בשערה

Venice. שמלת נשף, מסיכה, סירה ודגים. ונציה בעיניהם של אריקו ופולינורו

CALABRISELLA. מיניאטורה בלבן אדום עם פלפלון צ'ילי על ראשה

CALABRISELLA. הדרום המפולפל

SOUVENIR D'ITALIE. סקיצה של איטליה כמגף כשבעל איזור המיניאטורה שלו

SOUVENIR D'ITALIE, סקיצה

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *