הילכו שניים יחדיו

צמידים עם קיפולי אוריגמי מעץ, תיקי קלאץ' סרוגים מחוטי מתכת, חרוזי לבה ואבני חוף מוזהבות. האופנה של אוברזון והעיצוב של גלריה TALENTS נפגשים ומתחדשים

יאנה גור, צמיד הפורנירון ותליון האוריגמי של גריבי וקערת הנייר של צפתי. צילום: טינו ואקה

יאנה גור, צמיד הפורנירון ותליון האוריגמי של גריבי וקערת הנייר של צפתי. צילום: טינו ואקה

 

 

בקומת הקרקע בבית האופנה הוותיק של גדעון אוברזון ברחוב גורדון בתל-אביב, הושק אתמול הבוטיק שהתחדש ומציג את שיתוף הפעולה בין גדעון וקארן אוברזון לגל גאון. את החלל האינטימי-אורבני עיצבה האדריכלית דנה אוברזון, אחותה הצעירה של קארן: עמוד תומך במרכז החדר הושאר בטקסטורה הגולמית והמחוספת של יציקת הבטון, הקירות נצבעו בגווני אפור, המתלים ומדפי התצוגה המתכתיים יוצרים הצללה משתנה ודרמטית. קובייה מונוכרומטית שנועדה לאפשר לפריטי הקולקציות – האופנה של אוברזון ועיצוב ישראלי עכשווי מקו האקססוריז של TALENTS – לבלוט.

הדיאלוג בין השניים ניכר מעבר לשהות הפריטים באותו החלל. עבודת היד – הסריגה והרקמה – משותפות לשניהם, וגם הבחירות הצבעוניות. "דיברנו על קונספט שישרת גם את האופנה וגם את פריטי העיצוב", אומרת קארן אוברזון, "והתייחסנו גם לצבעוניות. מכיוון שאנחנו קונים בדים מראש, היינו צריכים לבחור את צבעי הקולקציות בתיאום מבעוד מועד. אבל זו, מטבע הדברים, תשתנה מפעם לפעם".

במהלך חדש, הפריד גאון בין אוסף הדיזיין-ארט – פריטי הריהוט גדולי המימדים שמפתחת הגלריה, המיוצרים בסדרות מוגבלות או כעבודות וואן אוף – לבין פריטי הלבשת הבית, קבוצה דינמית יותר של עבודות קטנות מימדים שיתחלפו ויתעדכנו לעתים קרובות. בעתיד, מסמן גאון מטרה, היה רוצה לראות את פריטי האקססוריז של טאלנטס משתלבים גם בחנויות אופנה בחו"ל.

אל ההיפופוטמים של דור כרמון, הדינוזאורים של דמיטרי צ'חנסקי, הלסתות של יובל שאול, הכיסא והקערה של שמואל בן-שלום, השרפרף של אביעד משאלי, האגרטלים של אופיר צוקר ואילן גריבי וקערות הנייר של אוהד צפתי, נוסף אוסף תכשיטים חדש בעיצוב זיו בן-גל, הילה נבו וגריבי.

 

סריג מפוסל

 

לארץ חזר זיו בן-גל לפני כשנתיים, בתום שהות לימודים ארוכה באקדמיית איינדהובן. במסגרת בית הספר ההולנדי לעיצוב הכיר את רזי הסריגה; התלמד ב-RATTI, יצרנית השאלים, הצעיפים והטקסטילים של דולצ'ה וגבנה, לואי ויטון, ולנטינו, פרגמו וברברי; היה שותף לעיצוב אחת מדוגמאות קולקציית אביב-קיץ 2011 של ולנטינו והתמחה בסטודיו של איריס ון-הרפן, שלעבודותיה מוקדשת התערוכה הבאה במוזיאון העיצוב חולון.

כאן הספיק בן-גל לשמש כיועץ טקסטיל ל"אקווה קריאיישנס", הצטרף למחזור המעצבים הראשון של "טרמינל עיצוב", והיום הוא מחלק את זמנו בין מספר פרויקטים. הקשר עם "טאלנטס" נוצר לפני שנה, וכמו תמיד אצל בן-גל, היה זה תחילתו של תהליך חקירה שהניב מפגשים מפתיעים בין חומרי הגלם שבבסיס פריטי הביכורים – שרשראות, טבעות ותיקי קלאץ' – לבין טכניקת ייצורם.

חוטי כסף וחוטי נחושת – חשופים, מצופים סוגי פלסטיק שונים וזהב, דקים ועבים – נסרגו בעבודת יד במכונת סריגה ידנית לטבעות ולשרשראות מפוסלות, גמישות במידה, המאפשרת לבעליהן להוסיף נגיעה משלהם, אישית וייחודית לטעמם. חומרי יומיום פשוטים המזכירים את חוטי החשמל, ולמולם עורות ומתכות יקרות. גולמיות אורבנית ודיוק מעודן. כסף, זהב, אפור, אדום מט, שחור ולבן.

 

אוריגמי מעץ

 

אילן גריבי משתף פעולה עם טאלנטס מראשית דרכה. אחרי שקיפל נייר, קיפל בטון, קיפל פורצלן (שלושתם בשיתוף עם אופיר צוקר), קיפל נירוסטה, ויצר לאחרונה עבודת מתכת מקופלת שאורכה 50 מטרים, ביקש גריבי לעצמו אתגר חדש: להתכנס לקנה מידה קטן משעבד בו בעבר וללמוד לעצב תכשיטים. הוא נפעם מתכונות הפליז ("אפשר לנסר, לרתך, לקפל, לשייף, להבריש והחומר כמו חדש"), למד מה זה תכשיט, איך הוא יושב על הגוף, על האצבע, על היד, דברים שמעולם לא עניינו אותו כי מעולם לא ענד תכשיטים, הוא מספר, ושכל מי שעוסק בצורפות מכיר מהרגע הראשון.

גריבי רצה לעצב תכשיטים מעץ, נייר ומתכת, ובזכות אביעד משאלי, שמע על הפורנירון: פורניר עץ דק שבדקים, עוביו כשליש המילימטר, והוא מיוצר בטכניקות חדשניות ביפן, כמובן. ביפן, אגב, השתתף בקיץ האחרון גריבי – איש חינוך נלהב לא פחות משהוא חובב אוריגמי מושבע –  בכנס ארגון האוריגמי היפני ובכנס לאוריגמי, מתמטיקה וחינוך, המתקיים אחת לארבע שנים. "זהו כנס בינלאומי שעוסק באוריגמי גם בהקשר של המדעים וגם מכיוון האמנות והעיצוב, ומגיעים אליו מתמטיקאים, מדענים אמנים ומעצבים מכל העולם. מדהים לראות עד כמה אוריגמי מעורב היום בכל כך הרבה תחומים".

באוסף האקססוריז מציג גריבי שלוש סדרות תכשיטים: צמידי פורנירון, טבעות פליז עם שיבוצי אוריגמי במתכת, נייר או עץ, ושרשראות Grid, שתליוני המתכת שלהן מעוצבים כגרידים שונים, שבמרכזם אלמנט אוריגמי מקופל. אלמנט האוריגמי נוצר משטחי הגריד שנגרעו, וכך מוצגים זה בתוך זה דוגמת הקיפול והקיפול שהיא יוצרת.

גריבי גם אחראי לעיצוב אלמנטי הקיר שבבוטיק – אחד מברזל צבוע בתנור, והשני, בדוגמת מעוינים תלת מימדית, מפורניר.

 

לבה על חוט

 

את לימודי עיצוב הפנים ב-HIT סיימה הילה נבו בשנה שעברה, ומאז הצטרפה כיד ימינו של גאון בטאלנטס. לתל-אביב הגיעה מבית לחם הגלילית, מהלך שמצא ביטוי גם בתכשיטיה. סדרת השרשראות "פרא מבוית" מפגישה בין שורשיה הנטועים בטבע, לבין האורבניות של סביבת חייה הנוכחית; בין חוטי עור וטקסטיל וחרוזי לבה מחוספסים, לבין שרשראות כסף, זהב ותליונים מעוגלים, שנוצקו במתכת בתבניתן של אבנים שמצאה על החוף.

 

 

מדפי צינורות יוצרים הצללות משתנות

מדפי צינורות יוצרים הצללות משתנות

קערה של שמואל בן-שלום, אוסובוקו, האגרטל של גל גאון

קערה של שמואל בן-שלום, ו"אוסובוקו", האגרטל של גל גאון

אגרטלי הפורצלן של גריבי וצוקר. ברקע אלמנט קיר של גריבי

אגרטלי הפורצלן של גריבי וצוקר. ברקע אלמנט קיר של גריבי

בטון חשוף במרכז החלל. עבודה של אוהד צפתי על העמוד התומך

בטון חשוף במרכז החלל. עבודה של אוהד צפתי על העמוד התומך

פינה בכניסה. אלמנט הקיר של גריבי, הכדים של גריבי וצוקר, התכשיט של נבו

פינה בכניסה. אלמנט הקיר של גריבי, הכדים של גריבי וצוקר, התכשיט של נבו

סרוגים. תיקי הקלאץ' של זיו בן-גל

סרוגים. תיקי הקלאץ' של זיו בן-גל

סרוגות. טבעות מחוט מתכת מצופה בפוליפרופילן ושרשרת מתכתית מפוסלת

סרוגות. טבעות מחוט מתכת מצופה בפוליפרופילן ושרשרת מתכתית מפוסלת

קיפולי האוריגמי של גריבי, גרסת המתכת. בתמונה: טבעת ותליון. צילום: דני לרנר

קיפולי האוריגמי של גריבי, גרסת המתכת. צילום: דני לרנר

אוריגמי מעץ. צמידי הפורנירון. צילום: דני לרנר

אוריגמי מעץ. צמידי הפורנירון. צילום: דני לרנר

שרשרת זהב עם תליון מצופה זהב מסדרת מבוית. אבני חוף היו למודל היציקה של התליון

פרא מבוית. אבני חוף היו למודל היציקה של התליון

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *