החלום הוא צייר גדול

איוריה הנפלאים של לנה גוברמן מזכירים תפאורות תיאטרון ישנות ומזמינים להצצה ל"ספר החלומות שלי" שכתבה שרית אליהו, פסיכותרפיסטית ומטפלת בדרמה. החלום כתיאטרון הנפש

לנה גוברמן, חלום בפסיכואנליזה

.

 

הם כל כך שונים זה מזה, ועם זאת שניהם מאוירים נפלא ומזמינים, כל אחד בדרכו, את החולמים להתקרב אל חלומותיהם דרך יומן חלומות. מרבד קרפדות שכתבה אור ארנסט ואייר אורי טור, ו"ספר החלומות שלי" שכתבה שרית אליהו ואיירה לנה גוברמן. שני ספרי חלומות שיצאו לאחרונה לאור, הראשון בעזרת קמפיין הדסטארט, והשני בהוצאת עם עובד.

שרית אליהו, מטפלת בדרמה ופסיכותרפיסטית, חקרה את נושא החלומות במשך שנים. "אני עובדת שנים רבות עם ילדים ונוער בסיכון, ובמהלך השנים, וההתפתחות שלי במסגרת העבודה וההורות לשלושה ילדים, הנושא של קשר והתקשרות ראשונית במשפחה סיקרן אותי וניסיתי למצוא דרכים נוספות לחיבור וקשר.

"כחולמת חלומות וכמתעדת אותם עבור ילדיי הפרטיים וכמי שמקשיבה לחלומות במסגרת עבודתי, חשבתי שיהיה זה רעיון טוב להסתכל על החלום כמכנה משותף בין מבוגרים לילדים וכמקום של יחסים. החלום מהווה מקום של עניין, סקרנות ושיח עבור שני הצדדים, והופך למקום שיכול לחבר ביניהם.

"התחלתי לשחק עם הרעיון של החלום כיצירה מתוך הבנה שהפורמט הנכון לבטא רעיון זה, הוא לא 'רק ספר רגיל' אלא יומן חלומות שמשלב מחשבות, שאלות וטקסטים על חלומות עם דמיון ויצירה. מן ההתחלה היה לי ברור שעליו להיות ספר שאפשר לכתוב בו, ליצור ולשחק. ספר מתנה, כשהמתנה היא החוויה שנוצרת באינטראקציה עם הספר.

המסתורין שמאחורי החלומות העסיק את האדם מאז ומעולם, מזכירה אליהו. שאלות כמו "מה זה חלום? מאילו חומרים הוא מורכב? האם יש משמעות לחלום או שהוא רק 'אירוע' הנובע כתוצאה של פעילות מוחית נוירולוגית בשינה? האם החלום מלמד אותנו משהו על עצמנו ועל חיינו?" עלו שוב ושוב, ובכל אחת מתרבויות העולם זכו לפרשנות שביקשה לתת לחלום פשר ומשמעות. אלא שגם עכשיו, בזמננו, היא מחדדת, רב הנסתר על הגלוי, וישנן דרכים רבות ושונות להסתכל על החלום.

"בעת העתיקה רבים האמינו שהחלומות מגיעים מבחוץ, המחשבה ביוון וברומי שהשדים והרוחות באים בשעת לילה לאדם והם שחקנים, נמצאים סמוך למיטתו של האדם ולוחשים לו בחלום…

"יש המתייחסים אל החלום כדרכה של הנפש לאסוף רשמים שנשמטו ממנה, היות שאנחנו מוצפים בגירויים בחיינו, ולא יכולים להתייחס לכל דבר. לפי גישה זו החלום משמש כ'מיכל' לאחסון חוויות וזיכרונות.

"אני רואה את החלומות שלנו כיצירה האישית שלנו. העפעפיים נסגרים ואז מתחילה הקרנה פרטית על המסך, שידור ישיר מהלא מודע. כמו תמונה המוקרנת על מסך הקולנוע, החלומות שלנו צבועים בצבעים, קולות, מראות וסיפורים, הייחודיים לכל אחד ואחת מאיתנו.

"שלא כמו יצירות אחרות, של פיסול, ציירות, או קדרות, הגלויות לעין, וכולם יכולים לראות לשמוע ולחוות אותן, 'יצירות החלומות' שלנו נותרות חבויות בתוכנו לנצח עד שהן מתפוגגות. אלא אם אנחנו בוחרים להוציא אותן לאור, ו'להראות' אותם לאחרים, כשאנחנו מדברים עליהם, מציירים אותם ומתעדים אותם והופכים אותם למשהו מוחשי שניתן לשתף".

כשיצאה לדרך, היה לאליהו ברור שהספר "ייראה שונה", ו"שבכריכה שלו יהיו עיניים שנפקחות ונעצמות". היא התחילה ללקט סיפורים על חלומות בתרבויות השונות, וישבה בגני ילדים ושוחחה עם הקטנים על חלומות. "חלומות שמאוחר יותר הם ביקשו לשתף, והיה מאוד מעניין לשמוע אותם מספרים ומפליגים בדמיונם ומפתחים את הסיפור".

ואז החל החיפוש אחר מאייר. אליהו חלמה על מאייר או מאיירת שיהיו אמנים רב-תחומים, יוצרים ועם הבנה בטקסטיל, "שהרי הספר הוא מאוד חושי". יום אחד, בחנות ספרים אחת, הבחינה בליטוגרפיה מתוך הספר ׳רח ירמיהו׳ של ליבי דאון ולנה גוברמן. "כל העמוד היה תפור, ובאותו רגע ידעתי – זו היא".

העבודה על הספר, מספרות אליהו וגוברמן, נעשתה בשיתוף מלא. גוברמן איירה במקביל לכתיבתה של אליהו. "לעתים הטקסט נכתב לפני האיור", היא מספרת, "ולעתים לאחר שהאיור כבר הושלם. הייתה לנו רשימת נושאים אשר שיקפו התייחסויות שונות לעולם החלום, והאתגר הגדול היה ויזואליזציה של רעיון כה חמקמק, חופשי וחסר גבולות.

"רצינו ליצור הצצה לעולם החלומות, ולאפשר לקוראים להוסיף לעולם הזה את החוויות האישיות שלהם על-ידי כתיבה, ציור ושחזור החלומות שלהם. דיברנו הרבה על החלום כתאטרון הנפש, זה היה הרפרנס הראשון שלי ליצירת עולם ויזואלי הבנוי משכבות הצפות אחת מעל השנייה בחלל גדוש פרטים, בדומה לתפאורות תיאטרון ישנות. החלטתי לאפיין דמויות שילוו את הפרקים, למרות שהן לא מופיעות בטקסט – פרט לדמות אחת מתוך המיתולוגיה היפנית. הדמות הראשית בהצגת החלום שיצרתי הוא ילד (ילדה בגרסה הראשונה); שאר הדמויות: חלום טוב, חלום רע (מפלצת), באקו (שואב החלומות הרעים היפני) ודג מעופף המשמש לגיבור הראשי מעבר לעולם החלום. כולן נראות כעוטות תחפושות, ואולי זה הילד עצמו מתחפש לדמויות השונות בהצגה שלו".

את הספר, חותמת גוברמן, היא דמיינה כמיקרוקוסמוס, "עולם פנטסטי ללא חוקים, בו מאחורי כל עמוד מצפה הפתעה. כל חולם וחולמת באשר הם מוזמנים לצלול לתוכו ולהפוך אותו לשלהם".

 

לנה גוברמן, יצורים

.

לנה גוברמן, כפולה עם אריה

.

לנה גוברמן, עינים פלוס, תמונה ראשית

.

לנה גוברמן, הכריכה

ספר החלומות שלי, הכריכה. צילום: זיו רפאל

צב על צוללת. הנהג הוא כלב

.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *