הדרך לברלין עוברת במילנו

איך התגלגלה איה זהבי לוונטורה למברטה, שם הציגה את פרויקט הגמר שלה במחלקה לעיצוב תעשייתי ב-HIT, מה יצא לה מזה, ומה היא עושה עכשיו בברלין. מילנו 2016, הישראלים

איה זהבי, סדרת כלי Royal Foil, ונטורה למברטה

Royal Foil

 

עוד לילה במשמרת בהוסטל הירקון 48. איה זהבי העבירה את הזמן על המחשב, חולמת להציג במילנו את פרויקט הגמר שלה מהקיץ האחרון במחלקה לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי חולון. גוגל עבד שעות נוספות, רוב המסגרות שעלו בחיפוש דרשו תשלום גבוה עבור ההשתתפות, ופתאום גילתה זהבי את הקול הקורא של Organization in Design. משרד יחסי הציבור ההולנדי הוא גם משרד ההפקות שהגה, יזם ואוצר את מתחם ונטורה למברטה, ובין היתר הוא מארגן תערוכות משלו באחד ממבני המתחם ש"נוסד" לפני שש שנים. בימים רגילים שכונת למברטה, המרוחקת קמעה ממרכז העיר, היא איזור משרדים ותעשייה. בימי הסלונה דל מובילה היא מארחת בתי ספר לעיצוב ומאות מעצבים, בעיקר צעירים, מרחבי העולם.

"בהרבה מקומות היה צריך לשלם כסף רק כדי שהמארגנים יסתכלו על ההצעה, והקול הקורא של אורגניזיישן אין דיזיין ביקש לשלוח את החומר במייל והבטיח לחזור אם הוא יהיה רלוונטי", מספרת זהבי. "חשבתי שאין פה מה להפסיד, ושלחתי. רק אחרי שחזרו אלי והודיעו שהעבודה התקבלה, הבנתי למי ולמה בעצם שלחתי את החומרים. התערוכה מיועדת לבוגרים טריים ומעצבים בתחילת דרכם, בשלב שעדיין הם אינם יכולים להשקיע סכומי כסף גדולים, וההולנדים מספקים את התשתית הבסיסית – המקום – ואומרים לך בואי, תציגי".

HIT התגייסו לעזור, ואפשרו לזהבי לצרף את עבודתה למכולה שיצאה למילנו עם עבודות מרצי המכון וסטודנטים נבחרים, שהציגו שתי תערוכות בזונה טורטונה.

Royal Foil, פרויקט הגמר של זהבי, מציג סדרת כלי "כסף". "נייר כסף", מספרת זהבי, "הוא השם העממי בישראל לרדיד אלומיניום, אבל למעשה זהו לא נייר ולא כסף, אלא רדיד אלומיניום, שמתחיל את דרכו במפעל כבלוק גדול וכבד של אלומיניום, ועובר תהליך ארוך ומורכב של רידוד.

"בפרויקט שלי בחרתי לראות את נייר הכסף כחומר גלם. הוצאתי אותו מהמטבח והבאתי אותו איתי לסדנה, שם העברתי אותו תהליך הפוך ממה שהוא עובר במפעל, שבסופו מרדיד עדין ושברירי נוצר חומר גלם מוצק בעל נפח וכוח מבני.

"הנראות המתכתית הכאילו-עתיקה, והצורות הכמו-חרוטות בשילוב המושג נייר כסף הובילו אותי למחשבה על כלי כסף. כלי כסף מסמלים יוקרה ומעמד, בניגוד לנייר כסף המייצג בעיקר את הזול והחד פעמי.

באמצעות הטכנולוגיה שפיתחתה, מספרת זהבי, היא העבירה את נייר הכסף מהלך בו הוא מקבל את הבמה להיות אובייקט נחשק ויוקרתי, הנעשה במלאכת יד עם תשומת לב ויראת כבוד, ממש כמו כלי כסף אמיתיים הנעשים על-ידי בעל מלאכה מיומן. אגב את כלי רויאל פויל אפשר יהיה לראות מסוף השבוע הקרוב בשבוע העיצוב בירושלים.

איך היה?

"זו הייתה חוויה מעניינת ומלמדת. זה בעיקר היה לפגוש אנשים ומעצבים צעירים מאירופה ומכל מיני מקומות, וקצת לחלוק חוויות. וגם לפגוש פה ושם בעלי חנויות.

"זו חוויה שעלתה הרבה כסף והייתה כרוכה בהתארגנות והרבה מאמץ, אבל היא הייתה שווה את זה, כי למדתי המון. זה היה שיעור ראשון בהכל: להכין תיק עתונות, להביא את המוצרים לרמת גימור הרבה יותר גבוהה, למצוא פתרון לשילוח, לדבר עם אנשים, להתראיין לעתונאים שמצאו את הפרויקט מעניין.

"המקום היה טוב, המסגרת הייתה טובה, אם כי התחושה הכללית באיזור שלנו הייתה שהגיעו יותר מקומיים ופחות אנשי עיתונות. כל התגובות היו מאוד טובות, וזה נתן המון הצדקה למה שאני עושה, שזה היה מאוד כיף.

"אחת הסיבות שהחלטתי ללכת על התערוכה היא שאני ובת הזוג שלי, מור בראלי, עברנו לברלין ישר אחרי התערוכה, ורצינו להגיע עם איזשהו בסיס, אפילו אם זה ברמה של להכיר אנשים שפה בתעשייה, והדבר הזה בהחלט קרה. ולגבי התהודה – יש עוד עבודה לפנינו, אבל אני מרגישה שמכאן יש לנו הרבה יותר מאיפה להמשיך. אחד הדברים הכי טובים שקרו בתערוכה הוא שפגשנו מעצבים ישראלים שחיים בברלין או בגרמניה.

זהבי ובראלי נפגשו בלימודים בחולון, שתיהן מעצבות והן עובדות ביחד. "לאורך כל הדרך למור היה חלק בפרויקט. אנחנו מאוד עובדות ביחד. מור הרבה יותר אשת ידיים ממני. אני קצת יותר רעיונית, והיא זו שיודעת להביא את הדברים לידי ביצוע בצורה טובה, אז אנחנו קצת משלימות זו את זו".

 

איה זהבי, Royal Foil, פמוט 2

.

איה זהבי, Royal Foil, פמוט, פרט

.

איה זהבי, Royal Foil, פמוט 1

.

איה זהבי, Royal Foil, רגל פמוט, פרט

.

איה זהבי, Royal Foil, בסיס, פרט

.

איה זהבי, Royal Foil, כפי שהוצג בקיץ בתערוכת הגמר

.

 

 

 

אולי יעניין אתכם גם...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *