האפס הזוגי והקדוש מארק

מה עשה רון ארד למזרון שנזרק, ואיך יושבים על הזוויות החדות של דניאל ליבסקינד. מורוסו הציגה את אחת הקולקציות הגדולות, המגוונות והמעניינות בסלונה דל מובילה. מילנו 2015

Glide, רון ארד. מחבקת ומנדנדת באותו הזמן. צילומים: Alessandro Paderni

Glide, רון ארד. מחבקת ומנדנדת באותו הזמן. צילומים: Alessandro Paderni

 

"גם ביצוע מרהיב אין בכוחו להציל רעיונות בנאליים", אימצה מורוסו את דבריו של האמן האמריקאי סול לוויט להיות המוטו שילווה את עבודות העיצוב שהציגה השנה. לוויט, בן דור האמנים האמריקאיים המינימליסטיים ומהאמנים הבולטים בזרם הקונספטואלי של שנות ה-60, האדיר את חשיבותו של הרעיון המקורי המוביל לעבודת האמנות, והדגיש את מרכזיותו לעבודה עצמה. "זו הזמנה לפרש את עבודות העיצוב השונות כסדרה של רעיונות, כור היתוך של האיכויות המוחשיות המתקבלות מעבודת היד, מהגימור התעשייתי, מהשימוש בחומרים חדשים ובכאלה המוכרים לאנושות מימים ימימה, ומהחיבור בין כל אלה לרעיונות ולמחשבה שהובילה ליצירתם", התפייטו במורוסו. אז אומנם נתלתה מורוסו באילנות גבוהים, ועם זאת הציגה את אחת הקולקציות הגדולות, המגוונות והמעניינות שנראו השנה בסלונה דל מובילה.

את אולם התצוגה של החברה האיטלקית המשפחתית כבש העניין שמגלה פטריציה מורוסו בשנים האחרונות בסצינת האמנות ובקשר שבין האמנות לעיצוב. תחת הכותרת VIS-À-VIS – פנים אל פנים – הוצגה סדרת רהיטים שעיצב יורג שלמן, גלריסט ומוציא לאור של ספרי אמנות, ואוסף עבודות אמנות שהושאלו מארכיוני Wall Works project – שנרכש לאחרונה, כך מספרים במורוסו, על-ידי ה-Neue Nationalgalerie בברלין – ביניהן עבודות של סינדי שרמן ודונאלד ג'אד, שהשתייכו לזרם הקונספטואלי באמנות. אליהן נוספו עבודות של שרה מוריס ולוויט, חבריהם לאמונה גם אם לא לאוסף.

הרהיטים של שולמן עוצבו מאז 2008, וכעת החליטה מורוסו לכלול אותם באוסף רהיטיה. עיצובם מתכתב עם המינימליזם ועקרונות האמנות הקונספטואלית, כפי שמסביר שלמן עצמו: "הרהיטים שנבחרו לתערוכה זו מדגישים מערכות פורמליסטיות יותר מאשר המצאות אמנותיות, סדרתיות וחזרתיות, השלם וחלקיו, פשטות קיצונית, הימנעות מקישוט וחשיפת תהליך הייצור". המינימליזם והאמנות הקונספטואלית היו אפוא החוט המקשר בין סדרת הרהיטים של שלמן לבית עבודות האמנות, כשלשני אלה התווספו רהיטים אייקוניים של מורוסו, שזכו למעטפת בדי ריפוד חדשניים, והוצבו ליד עבודות האמנות כדי "להדגיש את הקשר הסינרגי בין השניים".

בעוד שבאולם התצוגה בחרה מורוסו להאיר את הקשר בין העיצוב לאמנות, הרי שבביתן בסלונה דל מובילה היא הדגישה את הקשר שבין העיצוב לאדריכלות. "עיצוב פוגש אדריכלות" הייתה כותרת הביתן, שבו הוצגו הוצגו 19 (!) הדגמים החדשים שעיצבו האדריכלים דייוויד אדג'ייה, רון ארד ודניאל ליבסקינד, ופטריסיה אורקיולה, ננדו, מרטינו גמפר, ריצ'רד האטן, UNstudio (בן ואן ברקל), מארק תורפ, אטלייה Oi, סבסטיאן הרקנר, פדריקה קפיטני, שולטן ובייג'ינגס, ומרטין דה קולר. כאן הדגש היה על הגיוון, על השוני ועל "אלמנט ההפתעה שמזמנת חדשנות צורנית".

 

בכל פגישה מקרית יש משהו פטאלי

 

פגישה מקרית בין רון ארד למזרן זוגי שננטש על המדרכה באחת השכונות הצפוניות של תל אביב הציתה את תהליך העבודה על MATRIZIA (משחק מילים בין מזרון – Mattress – לפטריציה). בין הדמיון של ארד לידע המקצועי של אומני הסדנה של מורוסו, זכה המזרון הישן – ממש כאילו היה חפץ מן המוכן – לשינוי פונקציונלי הנשען על הומור דק, מחוזק באיכות פיסולית.

GLIDER השמנמנה והמחבקת היא ספה תיאטרלית שיודעת להתנדנד בתנועה קצבית מערסלת ומרגיעה, וגם היא, כמו רבים מרהיטיו של ארד, על הגבול שבין עיצוב תעשייתי לאמנות. One Skin Chair , הרהיט השלישי שעיצב ארד למורוסו השנה, הוא כיסא שמציג חשיבה מחודשת על Three Skin Chair, כיסא העץ הראשון שעיצב לחברה ב-2004. בעוד שהכיסא המקורי התקבל מחיבור  שלושה אלמנטים של שכבות עץ דקיקות שהוצמדו זו לזו בעבודת לכה אומנותית, מושב הכיסא הנוכחי נשען על רגלי מתכת פיסוליות.

האדריכל דייוויד אדג'אייה תכנן מסביבם של שני עיגולים בסיסיים מבנה גיאומטרי פשוט אך מתוחכם, כשהוא שואב השראה מסגנון הארט-דקו. בסיס המתכת האוורירי והאלגנטי של DOUBLE ZERO תומך במושב ובמסעד הגב, ואלה נראים כאבני חן המשובצות בתכשיט זהב גדל מימדים.

כורסה אחרת שבסיסה עשוי מתכת היא PIPE (בעברית אפשר לקרוא לה בחיבה צינורית). גם היא תיאטרלית ודרמטית, אך על אף גמלוניותה הכבדבדה למראה, הכורסה שעיצב סבסטיאן הרקנר, מצהירים במורוסו, קלת משקל, וצורתה מעוגלת הקווים מזכירה את זו של הרהיטים המנופחים.

לעומתה GEMMA, הכורסה שעיצב של דניאל ליבסקינד, מזמנת מפגש בין הזוויות החדות ומשטחי הפוליגונים הלא סימטריים האופייניים לאדריכלות של ליבסקינד, ובין הספוג הרך שממנו היא מיוצרת. התוצאה היא מפגן ויזואלי מעניין ויוצא דופן. שיתוף הפעולה בין ליבסקינד ומורוסו החל בשנה שעברה, עת תכנן ליבסקינד את השולחנות למיצג סופרים את האורז של האמנית מרינה אברמוביץ'. מאוחר יותר יוצר השולחן ההוא בגרסת בטון במהדורה מוגבלת.

 

קליפת התירס ומה שמתגלה מתחת לגלימה של הקדוש מארק

 

A New Fabric For A New Way Of Sitting מצהירים סטפן שולטן וקרולין בייג'ינגס, צמד המעצבים ההולנדי שבעקבות BLOCKS & GRID שעיצבו לחברת MAHARAM  המשיכו מעיצוב הטקסטיל הדו-מימדי לתכנון OTTOMAN על נפחיה הנדיבים. במרחב שבין ספה, כורסה ומיטת יום, "אוטומן"  עוצבה כך שתתאים בדיוק לקווי המתאר הגיאומטריים של "בלוקס & גריד", והיא לא רק מציעה חופש השתרעות רחב במגוון תנוחות מישיבה ועד כמעט שכיבה, אלא יכולה להושיב אפילו שני אנשים.

שמה של הכורסה ועיצובה מרמזים לקשר האסוציאטיבי לאימפריה העותומנית כמו גם להיסטוריה של ההדומים, שלעתים קרובות הציגו חיבור בין בדים יפהפיים לרהיט הנמוך שמזמין לישיבה לא פורמלית ולאינטראקציה חברתית, מסבירים SCHOLTEN & BAIJINGS. ומתוך ההקפדה על התאמה מושלמת בין עיצוב המושב למאפייניו של הבד, יצרו השניים קונטרסט בין הבד ישר הקווים והזוויות לבין  המושב בעל הצורה האורגנית והקווים העגלגלים והרכים.

St.MARK בעיצוב מרטינו גמפר נראה אולי כעוד כיסא עץ מסורתי כרבים אחרים, אבל מתחת לצבע הוא מציג שילוב חדשני בין שלד אלומיניום למושב עץ. התוצאה – כיסא נערם, קל באופן משמעותי מגרסת העץ המוכרת, המותאם גם לתנאי חוץ ואזורים ציבוריים.

גם עיצובה של TEO, מערכת הישיבה המודולרית שעיצב אטלייה Oi מעורר סקרנות. אל מול האלמנטים ה"קלאסיים" שאיתם היא מתכתבת, בסיסה מיוצר מיציקת אלומיניום – הליך ייצור תעשייתי נפוץ. יחידותיה ניתנות לסידור במגוון אופנים, וחלקו הפנימי של בסיס המתכת, זה שפוגש את המושבים המרופדים, יכול לקבל משטח שיש, הקיים גם כיחידה נפרדת המתפקדת כשולחן נמוך.

וו עץ בצורת X המחבר את שני חלקיה זה לזה, הוא שנתן לכורסה שעיצב ריצ'ארד האטן ההולנדי את שמה – X CHAIR. האיקס הנ"ל, שבגב כורסת היחיד או הכורסה הזוגית, הוא גם מחבר קונסטרוקטיבי וגם אלמנט קישוטי. מידותיה הקטנות יחסית של הכורסה הופכות אותה לאידאלית  לחדרי המתנה, לחללי לובי של מלונות ולאזורי קבלה בחנויות ובמסעדות, מסבירים במורוסו.

IMBA, השז לונג ושולחן הצד הקטן הצמוד אליו שעיצבה פדריקה קפיטני, מרחיבים את אוסף הרהיטים הארוגים של מורוסו, שהחל בקולקציה M'africque  שהושקה לפני שש שנים. הרהיטים נוצרים בשיתוף פעולה בין מעצבים מאירופה לאומנים אפריקאים, בעיקר מדקר, חיבור שמשמר את אומנות האזור המסורתית ומאפשר לקהילת אומניה להתפרנס בכבוד, בעודו מציע למערב רהיטים בגוון אקזוטי מותאמים-במידה לטעמיו.

קליפת פרי התירס היא שהובילה את מרק תורפ לעיצוב הכורסה המרופדת HUSK המיועדת לריהוט המוסדי, שגם לה, אגב, יש גרסה קלועה בשילוב עבודתם של אומני דקאר.

סדרת הפופים BROOK (פלג) של טוקוג'ין יושיוקה מרמזת גם היא על המקום של הטבע כמקור השראה עבורו, אבל לא פחות משהם עשויים להזכיר חלוקי נחל או איים בזרם, נראים הפופים כיהלום מלוטש. במקור עיצב טושיוקה את הפופים עבור חנות הדגל החדשה שפתח איסיי מיאקה בלב לונדון לפני מספר חודשים, כחלק מעיצוב הפנים שהופקד בידיו.

NENDO, חברת העיצוב היפנית שבראשה עומד אוקי סאטו – אחד המוחות היוצרים המבריקים של השנים האחרונות – הציגה את CORNERS – מערכת אחסון שיכולה להתאים לחלל הביתי, לסטודיו, למשרד ואפילו לחנות, ואת FLOAT – כיסא הנתמך בשתי רגליו האחוריות בלבד ומושב העץ שלו נראה כאילו הוא מרחף מעל בסיס המתכת.

פטרישיה אורקיולה עיצבה את BOLD, ספה גדולת מימדים עם דגש על הריפוד והתיפורים, את LILO, כורסה ארגונומית בהשראת העיצוב הסקנדינבי ושנות ה-50, ואת CLARISSA, הכיסא המרופד שנוסף לכורסה הקיימת, גם הוא עם בסיס רגלי עץ. בן ואן ברקל מ-UNSTUDIO, עיצב כיסא ושולחן עבור אזורים ציבוריים כולל בתי ספר. MATCH הוא כיסא ברזל צבוע, שמושבו ומשענת הגב שלו נעטפים בחלקם בעץ לבוד. התוצאה מסוגננת ומעודנת למראה, ועם זאת חזקה ומיועדת לעמוד בשחיקה המאתגרת המצפה לרהיט בהמשך. ומרטין דה קולר עיצב את Woof & Warp, מחיצה קלה וסופגת רעשים הארוגה מחומרים תעשייתיים כפוליאוריתן מחופה פאנלים מתרכובות מבוססות עץ.

 

עוד על המגמות המרכזיות שבלטו השנה בסלונה דה מובילה אפשר לקרוא כאן.

 

 

Glide, גרסת הגרדיאנט בשחור לבן

Glide, גרסת הגרדיאנט בשחור לבן

Matrizia, רון ארד. ממזרן זרוק לספה פיסולית חדשנית

Matrizia, רון ארד. ממזרן זרוק לספה פיסולית חדשנית

Genna, דניאל ליבסקינד. זוויות חדות פוגשות ספוג רך

Genna, דניאל ליבסקינד. זוויות חדות פוגשות ספוג רך

Brook, טוקוג'ין יושיוקה. עוצב במקור לחנות הדגל של איסיי מיאקה בלונדון

Brook, טוקוג'ין יושיוקה. עוצב במקור לחנות הדגל של איסיי מיאקה בלונדון

Ottoman, שולטן ובייג'ינגס. כשקווי הבד ישרי הזווית חוברים לכורסה מעוגלת

Ottoman, שולטן ובייג'ינגס. כשקווי הבד ישרי הזווית חוברים לכורסה מעוגלת

St. Mark (מימין), מרטינו גמפר, ו-Husk, מארק תורפ. כיסא אלומיניום וכורסה בהשראת קליפת תירס

St. Mark (מימין), מרטינו גמפר, ו-Husk, מארק תורפ. כיסא אלומיניום וכורסה בהשראת קליפת תירס

X Chair, ריצ'רד האטן. המחבר הוא האורנמנט

X Chair, ריצ'רד האטן. המחבר הוא האורנמנט

Pipe, סבסטיאן הרקנר. גוצה, תיטרלית ובאופן מתעתע קלת משקל

Pipe, סבסטיאן הרקנר. גוצה, תיטרלית ובאופן מתעתע קלת משקל

Double Zero, דייוויד אדג'אייה. כמו תכשיט

Double Zero, דייוויד אדג'אייה. כמו תכשיט

Bold, פטרישיה אורקיולה. דגש על הטקסטיל והתיפורים

Bold, פטרישיה אורקיולה. דגש על הטקסטיל והתיפורים

Imba, פדריקה קפיטני. שיתוף פעולה עם האורגים האומנים מדקר

Imba, פדריקה קפיטני. שיתוף פעולה עם האורגים האומנים מדקר

Float, Corners, ננדו. יחידות אחסון ומושב שנראה מרחף מעל מסגרת המתכת

Float, Corners, ננדו. יחידות אחסון ומושב שנראה מרחף מעל מסגרת המתכת

 

 Library, 2008

Library, 2008, יורג שלמן. הסדרה המינימליסטית של הגלריסט הברלינאי הוצגה בשואורום של מורוסו בזמן הסלונה דל מובילה ותיכנס לייצור

Storage 6, 2008

Storage 6, 2008

Storage 6+9, 2008

Storage 6+9, 2008

Five Boxes Floor, יורג שלמן. 2011

Five Boxes Floor, 2011

Storage Vertical, 2012

Storage Vertical, 2012

Coatrack, יורג שלמן. 2011

Coatrack, 2011

Seat Frame A2, 2007

Seat Frame A2, 2007

 

 

One Comment:

  1. Pingback: הסיור המודרך. המיטב של הסלונה דל מובילה 2015 | dezignZoom

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *