האחים בורולק במוזיאון תל-אביב

הם היו כאן לפני שנה, התרשמו מהחלל והתחילו לעבוד. ב-31 באוקטובר תיפתח במוזיאון תל-אביב "רונאן וארוון בורולק – 17 מחיצות", התערוכה שאצרה מאירה יגיד, ונוצרה במיוחד עבור גלריה 3 באגף החדש

מחיצת זכוכית, 2015, קולאז' צילום © סטודיו בורולק

מחיצת זכוכית, 2015, קולאז'. צילום © סטודיו בורולק

 

המעצבים הצרפתים רונאן (44) וארוון (40) בורולק עובדים יחד למעלה מעשרים שנה. גישתם הפרשנית לעיצוב מסיטה את הדיון ממונחי האסתטיקה או הטכנולוגיה ומעגנת אותו בהקשרים מושגיים. סטרוקטורות אורגניות מהוות נקודת מוצא ליצירת פריטי ריהוט ואלמנטים המשתרגים בחלל, כעין טבע מלאכותי המתלכד ליצירת אדריכלות משוכללת ומעודנת, השוברת היררכיות מורגלות ומתייחדת בכושר ניידוּת. הפרויקטים של רונאן וארוון בורולק חורגים מאופנות של עיצוב אל ניתוח מאקרו-סוציולוגי של סביבות מחיה – חללי מגורים ועבודה – בזיקה ליחסים חברתיים. פריטי הריהוט בתכנונם משמשים כתוחמי חללים, אך בניגוד לקירות הם ניתנים להזזה ולהסטה ומקדמים בכך טיפולוגיות חלליות חדשות וגמישוֹת. התנועה בחללים הבורולקיים מאפשרת אינטימיות במרחבים משותפים.

סרט אנימציה שיצרו האחים בורולק, בשם "איך מגדלים כיסא?", מתעד את תהליך הצמיחה של הכיסא וז'טאל (Vegetal), המוצב בכניסה לבניין החדש של המוזיאון. הצפייה בו מאפשרת לדמיין את מהלך הפיכתם של עצים למבנים: רישומי ענפים עוברים טרנספורמציה ומיתרגמים לרשת, שהופכת למין סל, שאז נהיה כיסא. רונאן וארוון בורולק, רשמים וקולוריסטים, חושבים בדרכי הרישום. כמי שגדלו בחבל ברטן לחוף האוקיינוס האטלנטי, עם מרחביו הפתוחים אל האופק, הם מקפידים לשהות באזור לפרקים, הרחק מהמולת העיר, כדי לפענח את הגיון המבנה הבוטאני, להתבונן בתנועת הצמחים, בטחב המתפתל על הגזעים, בפרטי החיבורים ובסולמות הצבעים המשתנים בטבע. בברטן, מול האינסוף הכחול והירוק של ים ועצים, נולדו גם 17 מחיצות.

פרויקט 17 מחיצות הוא תולדה של שנת מחקר ופיתוח, בשילוב של מלאכות מסורתיות עם טכנולוגיות עכשוויות. שלא כמו בפרויקטים קודמים, שהונעו בהזמנת יזם או יצרן – פרויקט מוזיאלי זה התפתח מעצמו בלי דרישה לתוצר קונקרטי. רישומי אקוורל תורגמו לאלמנטים תעשייתיים מזכוכית, אלומיניום, קראמיקה וטקסטיל, שפני השטח שלהם מחוללים אפקטים של אור וצבע בתנאי התאורה המשתנים של הגלריה, "מחיצות" גנריות כביכול המקרינות מגע אינדיווידואלי. שנים של שכלול מיומנויות מלאכה הכשירו את רונאן וארוון בורולק לנצל ברגישות מְרבית את הפוטנציאל הגלום בטכנולוגיה.

בסטודיו שלהם בפריז, עם צוות של שמונה מעצבים, עובדים האחים בורולק עם חברות עיצוב בינלאומיות מובילות: Alessi, Axor, Cappellini, Established & Sons, Flos, Glas Italia, Hay, Issey Miyake, Kartell, Kvadrat, Ligne Roset, Magis, Mattiazzi, Mutina,Vitra. בשנים האחרונות הוצגו שתי תערוכות מקיפות מעבודתם: במרכז פומפידו במץ (2011), ובמוזיאון לאמנויות דקורטיביות בפריז (2013). ב-2013 גם הציגו בלונדון את המיצב שדה טקסטיל – מבנה בגודל 8×30 מטרים, המאפשר לצפות בעבודות של צייר הרנסנס רפאל תוך כדי שכיבה.

 

ביום שישי, 30 אוקטובר 2015, בשעה 14:00 יעבירו האחים בורולק הרצאה פתוחה לקהל הרחב במוזיאון תל-אביב. מחיר: 30 שקל. הזמנות בקופת המוזיאון, טל': 03-6077020

 

רישום הכנה בתהליך מחקר, 2014, עט לבד על נייר צילום © סטודיו בורולק

רישום הכנה בתהליך מחקר, 2014, עט לבד על נייר. צילום © סטודיו בורולק

עוד רישום הכנה בתהליך מחקר, 2014, עט לבד על נייר צילום © סטודיו בורולק

רישום הכנה בתהליך מחקר, 2014, עט לבד על נייר. צילום © סטודיו בורולק

סדנת העבודה בסטודיו בורולק, פריז, 2015 צילום © סטודיו בורולק

סדנת העבודה בסטודיו בורולק, פריז, 2015. צילום © סטודיו בורולק

עננים מודולריים, 2002, קפליניץ בדומה לערכת בנייה, העננים נשזרים אלה באלה באופן אורגני כמו "צמח גדֵל, המשכפל תדיר את מבנה המִפרקים שלו" ומאפשרים ליצור חלוקות חלל דינמיות ואינטואיטיביות

עבודות קודמות של האחים בורולק. עננים מודולריים, 2002, קפליני. העננים נשזרים אלה באלה באופן אורגני ומאפשרים ליצור חלוקות חלל דינמיות ואינטואיטיביות

אצות, 2004, ויטרה. מערכת המאפשרת למשתמש להתקין מחיצות במערכי צפיפות משתנים, ויחידותיה מִתְרבות באופן כמו-אורגני, ליצירת אדריכלות בדרגה מילימטרית

אצות, 2004, ויטרה. מערכת המאפשרת למשתמש להתקין מחיצות במערכי צפיפות משתנים, ויחידותיה מִתְרבות באופן כמו-אורגני, ליצירת אדריכלות בדרגה מילימטרית

אריחי הצפון, 2006, קוודרט. לוחות טקסטיל בדחיסה תרמית יוצרים מחיצות מתכווננת המותקנת על-ידי המשתמש ואטומות לאור ולקול

אריחי הצפון, 2006, קוודרט. לוחות טקסטיל בדחיסה תרמית יוצרים מחיצות מתכווננת המותקנת על-ידי המשתמש ואטומות לאור ולקול

עננים, 2008, קוודרט. בדומה לאורגניזם חי, המערכת המודולרית יוצרת משטחים מאוזנים וכאוטיים בעת ובעונה אחת, ומציעה אפשרויות אינסופיות המספקות חופש מלא ליצירת עיצובים בהתאמה אישית

עננים, 2008, קוודרט. בדומה לאורגניזם חי, המערכת המודולרית יוצרת משטחים מאוזנים וכאוטיים בעת ובעונה אחת, ומציעה אפשרויות אינסופיות המספקות חופש מלא לעיצוב בהתאמה אישית

נברשת גבריאל, 2013, ארמון ורסאיי, סוורובסקי. העבודה העכשווית הקבועה הראשונה שהותקנה בארמון ורסאיי, והיא תלויה מעל מדרגות גבריאל שבכניסה הראשית לארמון

נברשת גבריאל, 2013, ארמון ורסאיי, סוורובסקי. העבודה העכשווית הקבועה הראשונה שהותקנה בארמון ורסאיי, והיא תלויה מעל מדרגות גבריאל שבכניסה הראשית לארמון

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *