האדמה הטובה

עדיטל אלה הייתה צריכה להקים חברה בע"מ ולהתמסר לתהליך מחקר בן שנתיים. את תוצריו הטבעיים המיוצרים בתהליך תעשייתי השיקה במתחם ונטורה למברטה. מילנו 2015

הקערות של Criaterra. גם בייצור תעשייתי כל קערה ייחודית ושונה מעט מחברתה

הקערות של Criaterra. גם בייצור תעשייתי כל קערה ייחודית ושונה מעט מחברתה

 

ספל הצ'אי האמיתי הראשון ששתתה בהודו, הוא שהוביל את עדיטל אלה במסעה עם Terra – רהיטים טבעיים, המיוצרים מאדמה ופסולת אורגנית. כמו ספל הצ'אי, העשוי חמר מקומי המתייבש בשמש, גם הרהיטים של אלה מיוצרים מחומרים טבעיים לחלוטין, ניתן לייצר אותם בכל מקום בעולם מהאדמה והפסולת החקלאית המקומיות, תהליך ייצורם אינו צורך אנרגיה, אינו גורם לזיהום, והם ניתנים למחזור מלא.

בראשית הדרך חקרה אלה טכניקות בנייה עתיקות באדמה ובבוץ. הצעד הבא היה שילוב בין אותן טכניקות לבין טכניקות ייצור בנות זמננו. עתה היו בידיה מספר תערובות של סוגי אדמה שונים ושאריות חקלאיות שונות, שהניבו רהיטים בגוונים שונים. בתהליך ייצור ידני שבמרכזו כבישה קרה עיצבה אלה את שני מוצרי האדמה הראשונים: שרפרפים ומנורות.

בשלב הזה עמד בפני אלה – בוגרת תואר שני באיינדהובן, מרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי במכון האקדמי טכנולוגי חולון HIT, חברה ב-TED ובעליו של סטודיו S-Sense לעיצוב בר-קיימא – האתגר לפתח שיטה תעשייתית לייצור הרהיטים. שנתיים ארך פיתוח השיטה החדשנית, ובשבוע העיצוב של מילנו, במתחם ונטורה למברטה, היא השיקה את אוסף הבוטיק הראשון של תוצריה.

לשם כך הקימה אלה חברה בע"מ (Criaterra Innovation Ltd) ומותג בוטיק Criaterra Earth Pieces, "שמייצר כרגע מוצרים בסדרות קטנות. האני מאמין של המחקר – יצירת מוצר סביבתי לחלוטין שמגיע מהאדמה וחוזר לאדמה – נשמר לגמרי. השינוי שעליו עבדנו היה איך לעבור מייצור שאורך מספר ימים בשיטה המסורתית, לייצור תעשייתי שיארך מספר דקות.

"נכון להיום יש לנו את כל הידע, אבל אנחנו עדיין נמצאים במקום של ייצור בוטיק, שמציג את הפוטנציאל של החומר ושל הטכנולוגיה ומהווה הוכחת היתכנות של התהליך התעשייתי. אבל כדי להגדיל את הייצור ולפנות לקהל יותר רחב נדרשת השקעה גדולה".

שלושה אובייקטים הציגה עדיטל אלה במילנו: שולחנות קפה, קערות ואריחים. שולחנות הקפה מיוצרים משלוש תערובות שונות, וצורתם שאובה מתהליך הייצור, שבו כאשר מתייבשת האדמה היא מתכווצת, נסדקת ומתפצלת לרגבים מצולעים כאשר הקצוות של כל אחד מהרגבים מתקפלים מעט כלפי מעלה. צורתו של רגב מצולע אחד הייתה ההשראה לצורת השולחן.

הקערות, שהוצגו ממש עכשיו בתערוכה ביו-דיזיין בגלריה המחקרית של HIT, נוצרו בתהליך שפיתחה אלה המחקה את תהליך ההתייבשות של האדמה ובמהלכו ניתן לייצר ממנה קליפות תלת מימדיות. "אני מותחת בד, כמו שמותחים לבד לייצור כובעים כדי לקבל צורה תלת מימדית, ואל הבד המתוח אני מייבשת את האדמה. מתוך כוחות ההתכווצות שלה בתהליך ההתייבשות, מעוותת האדמה את הבד, ותוך כדי כך היא למעשה זו שאחראית לצורתו של המוצר הסופי". הבד המכווץ והמוקשה נסרך בסורק תלת-מימדי, והופך לתבנית היציקה של הקערות הבאות בטכנולוגיה שפיתחה אלה.

סדרת האריחים שעיצבה אלה מבוססת על משושה תלת מימדי שאינו שווה צלעות, ומאפשר להרכיב ממנו בחישוב מתימטי משטח חיפוי רציף.

 

מאה אחוז חומר טבעי. מבט-על אל אחת הקערות

מאה אחוז חומר טבעי

Criaterra. קערה ממבט צד

.

הקערה ובסיס הפליז

הקערה ובסיס הפליז

שולחן הצד. צורתו היא כצורת רגב אדמה בתהליך ההתייבשות. (ראו את הסרטון למטה)

שולחן הצד. צורתו היא כצורת רגב אדמה בתהליך ההתייבשות. (ראו את הסרטון למטה)

Terra, השרפרפים

Terra, השרפרפים

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *