דלפט מסאלה

על אף השוני הגדול בין שתי התרבויות, נפגשו הכחול ההולנדי והאינדיגו מהודו בקולקציית הבדים והכריות שעיצבה קרן שני בפרויקט הגמר שלה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. בוגרים 2014

דלפט מסאלה, פרט. מוטיבים צמחיים וגיאומטריים

דלפט מסאלה. צילום: אחיקם בן יוסף

 

 

קרן שני נולדה וגדלה בדלפט, העיר ההולנדית בה צמחה במאה ה-17 תעשיית כלי הפורצלן האירופית המזוהה עם תמונות הנוף המקומי הכחולות שצוירו בהשראת כלי החרסינה הסיניים. כלי הפורצלן הכחולים-לבנים הם מנופי ילדותה האהובים, ועד היום עבורה הם סמל לבית, מספרת שני שעלתה לארץ, לכפר סבא, בגיל שמונה.

בארץ עסק אביה שנים רבות בייבוא רהיטים ופריטים דקורטיביים לבית – בעיקר ריהוט עתיק וטקסטיל מהודו, וכך גדלה מוקפת בצבעים ובריחות של תת היבשת האסייתית.

על אף השוני הגדול בין שתי התרבויות, נפגשו הכחול ההולנדי והאינדיגו מהודו בקולקציית הבדים שעיצבה בפרויקט הגמר שלה "דלפט מסאלה" (מנחים: רועי שכנאי ואלה אמיתי-סדובסקי). כשהיא מזגזגת בין הפלטה הצבעונית האסייתית לזו הכחולה-לבנה האירופית, עיצבה שני סדרת בדים – בדי כותנה ופשתן – וכריות מעוטרים במוטיבים צמחיים ובמוטיבים גיאוטריים מופשטים.

חלקם של הבדים צויר במכחול על הבד עצמו. בעיצובם של אחרים השתמשה שני בטכניקות הדפסה מגוונות. אחת מהן היא הדפס רשת המדמה את הבלוק-פרינט, דפוס החותמת האופייני לרג'סטן. עיצוב הכריות נשען לא מעט על עבודות יד – אם בגימורי הקווילט, בתיפורי היד או ברקמה הידנית. באחד הדגמים שילבה שני שתי ציפיות, כשבעליונה מביניהן גרעה חור עגול. את הציפית הזו ניתן להחליף בקלות, וכך למעשה מתקבלת כרית שונה במראה בכל פעם שהציפית מוחלפת.

 

 

 

בדים וכריות מהקולקציה של שני. הכחול-לבן ההולנדי והאינדיגו נפגשים

הכחול-לבן ההולנדי והאינדיגו מהודו נפגשים

דלפט מסאלה. כרית אחת, שתי ציפיות (בעליונה הבהירה נגרע פתח עגול ומתחתיו מציצה הציפית התחתונה בוורוד פוקסיה) וגימורי רקמה בעבודת יד

כרית אחת, שתי ציפיות וגימורים בעבודת יד

בדים וכריות עם מוטיבים צמחיים וגיאומטריים, בכחול לבן ובגווני אדוםב וורוד עזים, עם נגיעות צהובות ותכולות

בין הפלטה האסייתית לכחול-לבן ההולנדי

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *