בלי שמות, בלי כותרת

עבודת פיסול גדולת מימדים שיצר במיוחד לביתן הלנה רובינשטיין, ומיצב הווידאו שיצג את צרפת בביאנלה האחרונה לאמנות בוונציה יוצגו בתערוכת היחיד הראשונה של אנרי סאלה בארץ

 No Window No Cry, פרט, 2011. תיבת נגינה, שמשת חלון, משקוף עץ. באדיבות גלריה שנטל קרוזל, פריז. © צילום: ג’וליאנה סנטהקרוז

No Window No Cry, פרט, 2011. תיבת נגינה, שמשת חלון, משקוף עץ. באדיבות גלריה שנטל קרוזל, פריז. © צילום: ג’וליאנה סנטהקרוז

 

אנרי סאלה (יליד אלבניה, 1974), אחד האמנים הבינלאומיים הבולטים כיום בעולם, מציג תערוכת יחיד ראשונה בישראל בביתן הלנה רובינשטיין לאמנות בת זמננו, בתל אביב – "אנרי סאלה: בלי שמות, בלי כותרת". את התערוכה, שתציג מבחר עבודות וידאו, פיסול ורישום של סאלה, אצרה נועם סגל והיא תיפתח בעוד שבועיים, שבת 20.12.14.

סאלה, זוכה פרס האמן הצעיר של הביאנלה ה-49 בוונציה, פרס אבסולוט לאמנות לשנת 2011, פרס ז'יל דסאן לשנת 2000, ופרס וינסנט לשנת 2014, הציג בחללי האמנות החשובים בעולם, ביניהם: גלריה סרפנטיין ומוזיאון טייט מודרן בלונדון, המוזיאון הלאומי לאמנות באוסקה, יפן ומרכז פומפידו בפריז.

עבודות הצילום, הפיסול, המיצב והרישום של סאלה מנתחות מצבים פוליטיים דרך המימד האישי והקולקטיבי. בעבודותיו המוקדמות הוא עסק באזורים הפוליטיים של הלשון. בשנים האחרונות סאלה מרבה לעסוק במוזיקלי ובקולי בעבודה עם כלי נגינה שונים, עם נגנים ומלחינים ועם יישומי שֵמע.

עבודותיו של סאלה חוקרות את יחסי הגומלין שבין  סאונד לחלל, ובוחנות את משמעותו של מושג הקרע במובן הקולי, החזותי והחברתי. בביתן הלנה רובינשטיין הוא מתייחס לתנאים האדריכליים של החלל ומקדיש תשומת לב לקשר שבין עבודתו ובין המרחב, תוך שהוא מייצר מקום גמיש המאפשר לבלתי מוגדר ולחדש להופיע. העבודות והקולות העולים מהן מהדהדים באופנים ובמקצבים שונים ומגוונים ברחבי הביתן.

לרגל התערוכה יצר סאלה עבודת פיסול חדשה עצומה בממדיה, המקבלת את פני המבקרים. ביצירה (Holey Wall (Should I Stay or Should I Go מחוררים תווי השיר המפורסם של להקת הקלאש. מיצב הווידאו Ravel Ravel Unravel, שייצג את צרפת בביאנלה לאמנות בוונציה שהתקיימה בשנה שעברה, יוצג גם הוא. "ראוול ראוול אנראוול" מבוסס על הקונצ’רטו לפסנתר ליד שמאל שכתב המלחין הצרפתי מוריס ראוול לפסנתרן פול ויטגנשטיין, שאיבד את ידו הימנית במלחמת העולם הראשונה.

במפלס התחתון של הביתן מוצגות צמד עבודות הווידאו Tlatelolco Clash, שצולמה באתר טלטלולקו, מקסיקו, ו-Le Clash, שצולמה בבורדו, צרפת. הפסקול בעבודות מהדהד את השיר Should I stay or Should I Go  ומותח קו בין האזורים הפרטיים והאוניברסאליים של הזיכרון וההוויה החברתית. בחינת ההדהוד הלשוני והקולי באה לידי ביטוי גם בעבודות הפיסול והדו-מימד ובעבודת הווידאו המפורסמת After Three Minutes.

התערוכה התאפשרה הודות לנדיבותם של ידידי מוזיאון תל-אביב לאמנות בישראל, המכון הצרפתי, קרן משפחת אוסטרובסקי, גלריה מריאן גודמן וגלריה שנטל קרוזל, פריז.

 

מפגש קהל עם האמן אנרי סאלה והאוצרת נועם סגל יתקיים במוצ"ש, 20 בדצמבר 2014 בשעה 20:00 באודיטוריום בבניין ע"ש שמואל והרטה עמיר מוזיאון תל אביב. כניסה: 35 ₪, כרטיסים: 03-6077020

 

 

אנרי סאלה, ארי בנג’מין מאיירס 2012 ,The Breathing Line שלושה הדפסי אופסט בקיפולי קונצרטינה, שלושה מדפי מתכת לפי הזמנה.באדיבות גלריה שנטל קרוזל, פריז; האוזר אנד וירת’; גלריה מריאן גודמן, ניו יורק © צילום: פלוריאן קליינפן

2012 ,The Breathing Line, אנרי סאלה, ארי בנג’מין מאיירס. באדיבות גלריה שנטל קרוזל, פריז; האוזר אנד וירת’; גלריה מריאן גודמן, ניו יורק. © צילום: פלוריאן קליינפן

2013 ,Ravel Ravel הקרנת וידאו HD דו–ערוצי, סאונד: 16 ערוצים, "45'20 מבוסס על הקונצ’רטו ברה מז’ור לפסנתר ליד שמאל מאת מוריס ראוול באדיבות גלריה שנטל קרוזל, פריז; גלריה מריאן גודמן, ניו יורק; האוזר אנד וירת’

2013 ,Ravel Ravel, קרנת וידאו HD, מבוססת על הקונצ’רטו ברה מז’ור לפסנתר ליד שמאל מאת מוריס ראוול
באדיבות גלריה שנטל קרוזל, פריז; גלריה מריאן גודמן, ניו יורק; האוזר אנד וירת’

Another Solo in the Doldrums. תוף סנר (צד) מוּסב, חלקי מגברים, מעמד של תוף סנר, מקלות תיפוף 41×56×75 בקירוב, פסקול, "49'11 באדיבות האמן מראה הצבה, גלריה סרפנטיין, לונדון, 2011 © צילום: סילביאן דֶלוּ

Another Solo in the Doldrums. באדיבות האמן. מראה הצבה, גלריה סרפנטיין, לונדון, 2011. © צילום: סילביאן דֶלוּ

2008, Doldrums (Purchase Not by Moonlight) עשרה תופי סְנֵר (צד) מוּסבּים, חלקי מגברים, מעמדים לתופי סנר, מקלות תיפוף  פסקול, "30'25 באדיבות גלריה מריאן גודמן, ניו יורק מראה הצבה, מוזיאון לאמנות עכשווית, מונטריאול, 2008 © צילום: גי ל’אֵרֵה

(Doldrums (Purchase Not by Moonlight. מראה הצבה, מוזיאון לאמנות עכשווית, מונטריאול, 2008. באדיבות גלריה מריאן גודמן, ניו יורק. © צילום: גי ל’אֵרֵה

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *