בחיים יש הפתעות

מאז שהוא מעצב רהיטים לסדרה שמפיק סרז' בנסימון לענקית העיצוב הצרפתית "לה רדוט", דן יפת גילה שהוא מוכר (כמעט) בכל בית שני בצרפת

הקולקציה הראשונה של דן יפת לבנסימון ו"לה רדוט"

הקולקציה הראשונה של דן יפת ל-Gelerie S. Bensiomon  ו-La Redoute

 

 

עד לא מזמן היה דן יפת מוכר כמעצב שעבודותיו מוצגות בגלריות ובמוזיאונים, ושפריטים בעיצובו מצויים בקולקציות של מותגי עיצוב מבוססים כ-Poliform ,Merci ,Established & Sons, או צעירים כמו כמו Collection Particuliere או Haymann Editions – רובם ככולם ממוקמים באיזור ההיי-אנד בספקטרום הרחב של העיצוב לבית. אבל מאז שהחל לעצב רהיטים לסדרה שמפיק סרז' בנסימון עבור ענקית העיצוב הצרפתית La Redoute, עולם חדש נפתח בפניו. בימים אלה הוא משיק שלושה פריטים חדשים לאוסף הטרי, ומספר על חוויותיו כמעצב פופולרי זה מקרוב.

היסטוריה קצרה. את לימודי העיצוב התחיל יפת, 43, בבצלאל וסיים באקדמיית ריטפלד באמסטרדם, שבה פתח את סטודיו העיצוב שלו. שלוש שנים מאוחר יותר, ב-2005, עבר לפריז, בה הוא עובד עד היום. עבודתו רחבת טווח ונפרשת בין עיצוב חפצים לעיצוב חלל, מעבודה על מוצרים תעשייתיים ועד עבודות גלריאניות חד פעמיות, משיטות הייצור הקלאסיות ועד לטכנולוגיות החדשניות ביותר.

את סרז' בנסימון פגש יפת בתחילת דרכו בפריז. בנסימון – הנכד שהמשיך עם אחיו את עסקי הבגדים של סבו; שיצק בנעלי הספורט של הצבא האמריקאי חיים חדשים כנעלי טניס איקוניות ואהובות בכל העולם; ושהפך לאימפריית לייפסטייל צרפתית ולשם נרדף לשיק נונשאלנטי ולגוד סטייל בהישג יד – פתח לפני כחמש שנים ב-Rue De Turenne שבלב המארה גלריה לעיצוב. גלרי בנסימון מבקשת לאפשר לאמנים, אומנים ומעצבים את החופש ליצור ולבטא את עצמם בחומר, בהתחשב בקו המנחה שלה הדוגל בעקרונות הייצור בר-הקיימא. בין המעצבים שמציגה הגלריה אפשר למצוא את מרק בראון הגרמני, את מקס לאמב וסיימון חסן האנגלים, את פורמפנטסמה האיטלקים-שעובדים-בהולנד ואת ג'וזה לוי הצרפתי.

העבודות הראשונות שהציג יפת בגלרי בנסימון היו גופי התאורה Muffins, Baloons  ו-Shadows שעיצב עם לוסי קולדובה ל-Brokis. יפת הוא שהכיר לבנסימון את החברה הצ'כית, שגופי התאורה הייחודיים שלה נשענים על מומחיות-ייצור בזכוכית הבוהמיינית, והיום בנסימון הוא המפיץ של ברוקיס בצרפת. "סרז'", מספר יפת, "הוא אספן של אמנות ועיצוב, ובאוסף הגלריה אפשר למצוא פריטים רבים של מעצבים שונים. החיבור בינינו היה מהיר וטוטאלי. משהו קצת יותר משפחתי".

הקשר הבינאישי הטוב והעבודה ההרמונית הרחיבו את שיתוף הפעולה בין השניים. יפת התחיל לפתח מוצרים גם לרשת החנויות של בנסימון. ההשתלבות בקולקציות שמפיק בנסימון לרשת הצרפתית הגדולה לאופנה ולעיצוב, היא צעד אבולוציוני נוסף. כש"לה רדוט" ביקשה לשדרג את הפריטים שהיא מציעה לעיצוב הבית, ולהציע קולקציות פריטי יומיום ייחודיים, עכשוויים בתחושה שהם מייצרים, ועדיין במחירים נוחים, פנתה לסם בארון ולבנסימון. בארון עיצב עבורה קולקציית טקסטיל, ובנסימון לקח על עצמו את הניהול האמנותי וההפקה של אוסף רהיטים מתחדש לרשת. ביחד עם יפת ועם קומץ ממעצבי הגלריה הושקו לפני שנה הדגמים הראשונים של  La Redoute X Gallery S.Bensimon.

"'לה רדוט'", מספר יפת, "היא הרשת הראשונה בצרפת שהתחילה למכור דרך האינטרנט. יש לה חללי תצוגה שבהם אפשר לראות המוצרים, אבל הקנייה נעשית דרך הרשת. מחוץ לצרפת יש לה סניפים בבלגיה, אנגליה ופורטוגל, והיא גדלה. לאחרונה פתחה סניף בחוף המזרחי של ארצות הברית ובכמה מדינות במזרח הרחוק.

"בקולקציות של בנסימון ל'לה רדוט' אנחנו יוצרים סדרות רהיטים קטנות יותר, ייחודיות, המתרעננות כל שישה חודשים. אפשר לומר שאלו סדרות מוגבלות בייצור תעשייתי. 'לה רדוט' מזכירה את איקאה, אבל שונה ממנה. טווח המחירים מעט גבוה יותר, אבל מכיוון שהסדרות יותר קטנות, יש אפשרות להתעסק בפרטים שאיקאה לא אוהבת להיכנס אליהם. התוצאה יותר טרנדית ומעודכנת, יותר מקורית בצורות שהיא מציגה. לכל קולקציה יש את הנאראטיב שלה. הקולקציה הנוכחית הושפעה מהעיצוב התעשייתי של שנות ה-50. הרבה עבודה עם ברזל, נפחים שמוגדרים בקווי מתאר. הרהיטים פונים לצעירים, 30 פלוס, שרוצים לקנות עיצוב מעודכן בלי לפשוט את הרגל".

אל שולחנות הצד Cap Tables, והשז לונג Weightless , נוספו כעת Chit-Chat – ספה לשניים היושבים זה מול זה, שרפרף Belly ומתלה המעילים Ted. בסיס ברזל מוצק אך אוורירי משותף לכל ארבעת הראשונים. בעוד משטח השולחן עשוי מתכת צבועה, מושבם של  השז לונג וספת השיחה מרופד בלבד, וזה של הכיסא עשוי מעץ אלון. עץ אלון הוא גם הבסיס של מתלה המעילים.

עבור יפת זו התנסות חדשה ומעניינת. "תהליך הפיתוח הרבה יותר מהיר, מאוד בסיסי ולא מורכב. השאיפה היא להציע מוצר איכותי ונחשק בלי לאתגר את תהליך הייצור. זה נותן לעבודות איזושהי קלילות, איזושהי פשטות ישירה ונטולת יומרנות. היה לי חשוב להגיע לצורה הפשוטה של האובייקטים, אבל בלי לוותר על הטוויסט העיצובי. לתת ערך מוסף לכל אובייקט, אבל להשאיר אותו בגבולות הזמין מבחינת הייצור והתמחור. סרז' הוא איש של צבעים, והיה לנו חשוב שלכל קולקציה יהיה ייחוד צבעוני. החומריות מאוד פשוטה: מתכת, עץ, כותנה, לבד – חומרים זמינים ולא יקרים. פשוט קולקציה איזי גואינג".

יפת כבר מזמן לא חדש בעולם העיצוב ומותגיו, אבל בהחלט אפשר לומר שהופתע מהתגלגלות העניינים בעקבות עיצוב הרהיטים לרשת הפופולרית. "זו חוויה חדשה עבורי", הוא אומר בחיוך. "יש כיף בלעצב מהר, לדעת מה אתה עושה, וגם לראות את התגובות של האנשים, של הקהל. יכולתי להיות מעצב עוד 20 שנה, ולעבוד עם ברנדים מהמובילים בעולם, ועדיין, כשהייתי מגיע בבוקר עם הילדים לגן, אף אחד לא היה יודע מה אני עושה. מאז שאני עובד עם 'לה רדוט', והשם שלי עם התמונה שלי מופיעים באתר האינטרנט של החברה ובקטלוג שלה, שמחולק בכל אירופה כמו הקטלוג של איקאה, כל ההורים בגן מחייכים אלי. זה משקף עבורי מיהם האנשים שאליהם מדבר האוסף הזה, ואני רואה שהם כמוך וכמוני, אנשים שערכים אסתטיים חשובים להם, אבל הם ישקיעו בהם תקציב מדוד. והידיעה הזו נותנת הרגשה טובה. העיצוב ל'לה רדוט' הוא עוד משהו מקביל לפעילות המוכרת שלי, ואני מאוד אוהב גם את הפן זה של העבודה שלי. הוא  נותן הצדקה למה שאני עושה".

 

 

הקולקציה החדשה שליפת ל"Chit-Chat - ספה לשניים היושבים זה מול זה, שרפרף Belly ומתלה המעילים Ted

הקולקציה החדשה. Chit-Chat – ספה לשניים היושבים זה מול זה, שרפרף Belly ומתלה המעילים Ted

Cap Tables. הושפעו מהעיצוב התעשייתי של שנות ה-50

Cap Tables. הושפעו מהעיצוב התעשייתי של שנות ה-50

Weightless. שז לונג עם ריפוד לב שחור ובסיס מתכת הנראה כמסגרת אוורירית

Weightless. הגרסה השחורה

Cap Table ו-Weightless. בסיס מתכת איתן ואוורירי

Cap Table ו-Weightless. בסיס מתכת איתן ואוורירי

הרהיטים הראשונים. מוצרים איכותים ונחשקים שלא מאתגרים  את תהליך הייצור

הרהיטים הראשונים. מוצרים איכותים ונחשקים שלא מאתגרים את תהליך הייצור

דן יפת. מאז שהוא עובד עם "לה רדוט", ההורים בגן מחייכים אליו

דן יפת. מאז שהוא עובד עם "לה רדוט", ההורים בגן מחייכים אליו

 

 

One Comment:

  1. Pingback: יורולוצ'ה 2015. הסיור המואר | dezignZoom

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.