ארץ האמנות העולה

חברת Artlink פועלת לחשיפה ולקידום אמנים קוריאניים ברחבי העולם. מחר היא תפתח במוזיאון וילפריד ישראל את Crafted Matter, תערוכת פיסול עכשווי מקוריאה

Jung Kwang Sik, נוף - חוף מזרחי 01, 2014. גרניט שחור, אקריליק

Jung Kwang Sik, נוף – חוף מזרחי 01, 2014. גרניט שחור, אקריליק

 

בסוף שנות ה-80, כותבת ענת טורבוביץ, מנהלת מוזיאון וילפריד ישראל, החלו בקוריאה תהליכים של דמוקרטיזציה וגלובליזציה שהשפיעו גם על עולם האמנות והביאו להתפתחות מואצת של סצנת האמנות המקומית ולחשיפתה לעולם האמנות הבינלאומי.

"אחד מציוני הדרך הראשונים בכניסתם של אמנים קוריאנים לזירה הבינלאומית נרשם בביאנלה ה-45 בוונציה (1993), כשהאמן הקוריאני Nam June Paik  נבחר להציג בביתן הגרמני. במקביל החלו להתקיים בקוריאה תערוכות של אמנות עכשווית בינלאומית. בשנים האחרונות מקבלת האמנות הקוריאנית מקום של כבוד בעולם האמנות הבינלאומי, ואמנים קוריאנים זוכים לחשיפה רבה ולהערכה.

"מוזאון וילפריד ישראל הוקם ב-1951 כמרכז ללימוד ולחקר תרבויות המזרח. בשנים האחרונות מציג המוזאון תערוכות אמנות עכשווית ממקומות שונים באסיה, וב-2013 אירח בפעם הראשונה תערוכה של אמנות קוריאנית עכשווית, שזכתה להצלחה רבה ועוררה בנו את הרצון להוסיף וללמוד על אמנות זו ולהציג פנים נוספות שלה. תערוכת הפיסול הנוכחית מספקת לנו הזדמנות להמשיך לחקור ולהרחיב את היריעה למדיום נוסף — המדיום הפיסולי".

Crafted Matter יצאה אל הפועל הודות לחברת ארטלינק ואנשיה, מיה ענר אוצרת התערוכה, יעל שנבל, עוזרת לאוצרת,  וטל דנאי, מייסד ומנכ"ל החברה. את המכירה הפומבית הראשונה במסגרת תוכניתה לפיתוח שוק בינלאומי לאמנות צעירה ArtLink@Sotheby’s International Young Art ערכה ארטלינק ב-1998. על כריכת קטלוג המכירה הופיעה עבודתו של אמן קוראני צעיר ואלמוני Park Chung Hwan, מספר דנאי. "האמנות שנעשתה בשנים ההן בקוריאה הייתה בעל-כורחה סוד שמור. תכניתנו המשותפת עם חברת סותבי'ס נוסדה לשם מציאתם של אמנים צעירים מצטיינים ומבטיחים וחשיפתם לקהלים מגוונים ברחבי העולם. מאז אותה מכירה פומבית והצלחתה הגורפת של התכנית, ארטלינק הציגה ומכרה עבודות של עשרות אמנים קוריאנים ותרמה לקידום סצנת האמנות הקוריאנית ברחבי העולם".

 

Crafted Martter – פיסול קוריאני עכשווי / מיה ענר

 

התערוכה Crafted Matter מציגה עשרים ושש עבודות של תשעה פסלים עכשוויים הפועלים בדרום קוריאה. זו התערוכה הראשונה בישראל המוקדשת כולה לפיסול קוריאני, ודרכה ניסינו להעביר תמונת מצב, או טעימה, של הפיסול הקוריאני היום. כל האמנים המציגים בתערוכה הם אמנים פעילים, חלקם בוגרי אוניברסיטה טריים, בעוד לאחרים קריירה בינלאומית עשירה. האמנים המציגים בתערוכה עובדים בחומרים שונים, עוסקים בנושאים מגוונים, ולכאורה, לא קיים קשר ברור בין עבודותיהם. עם זאת, ניתן למצוא מכנה משותף בין כולם, שהוא קול ייחודי המאפיין את האמנות הקוריאנית העכשווית כולה וניכר בעיקר במדיום הפיסולי. האמנים מקדשים את תהליך העבודה, את ההתמודדות עם החומר ואת השליטה עליו. הנאמנות לתהליך ולחומר מהווים את בסיס עבודתם. כל זאת אינו סותר את חשיבותה של התוצאה הסופית, שהיא תמיד אובייקט אסתטי בצורה יוצאת דופן, טעון בתוכן ובמשמעות.

ל-Geum Key Sook רקע אקדמי נרחב בתחום האופנה, וכיום היא מרצה בכירה לעיצוב אופנה וטקסטיל באוניברסיטאות מובילות בסיאול ובבייג'ינג. הפיסול שלה נע על התפר שבין אופנה לאמנות, ושייך לזרם הנקרא כיום בעולם Fashion Art, שתוצריו הם פריטי אופנה שלא נועדו ללבישה. Geum יוצרת פריטי לבוש לא פונקציונליים מחוטי תיל וחרוזים, ביניהם גם ביגוד קוריאני מסורתי (כדוגמת העבודה Embrace in Moss and Pink המוצגת בתערוכה).

בתהליך מורכב יוצרת האמנית בחוטי תיל, כמי שרוקמת תחרה. צורת עבודה זו משחררת את הבגדים מכל נוקשות תלת ממדית, ובכך הם מוותרים על מעמדם כחומר מוצק בחלל והופכים לאובייקטים רוחניים המזכירים גופים לבושים, ללא נוכחות אנושית. האמנית מצליחה להסיר את הפונקציונליות של הבגדים ולחלץ רק את האספקטים הצורניים שלהם. הם יוצרים ממד חדש, ובשילוב עם משחקי האור והצל שיוצרות העבודות, נוצרות סביבה רוויה באור ובתנועה ותחושה כמעט מיסטית.

Jang Young Sun מצהיר כי הוא חוקר דרך אמנותו את מקור החיים. בעזרת מחקרים שערך בתחומי האסטרופיסיקה והאסטרונומיה הוא מנסה לדמות בעבודותיו מקבץ של תאים שהם אבן היסוד לבניית חיים. כל עבודותיו מורכבות מאותו חומר בסיסי, צינורות פלדה, אותם הוא מרתך זה לזה ויוצר צורות שונות. מבחינתו משול מקבץ הצינורות הן ליחידה המינימלית הנדרשת ליצירת ישות אורגנית והן ליוצרם של  החומרים השחורים של הפלנטות והיקום. התוצאה היא פסלי פלדת אל-חלד המושכים ביופיים ובייחודם.

Kim Soo Hacc עוסק אף הוא בנושאים דומים ומנסה לחקור את המשמעויות של זמן ומרחב. פסליו מדמים הקפאה של רגע, של תנועה – עיסוק אשר נקשר באופן מסורתי למדיום הצילום. הוא קורא לעבודותיו רגע (A Moment) במשמעות של רגע בזמן, אך גם במשמעות של חלקיק חומר. הוא מנסה ללכוד בפסליו חלקיק אחד של זמן ו/או של חומר אשר יוצא מן המסה לעבר מרחב בו הכל נעלם, רגע אותו אין אנו יכולים לתפוס במבט.

האמן משווה זאת להתבוננות בעצמים מוכרים תחת מיקרוסקופ, כאשר הם נגלים בפנינו בצורה שונה. העיסוק בחומר ובזמן מוביל אותו לשאלות פילוסופיות על מהות החיים והיקום, אותן הוא מתמצת בשאלה "מה זה?"

Shin Jong Shik הוא פסל וצייר. הוא מנסה להעביר את אותם תחושות ורעיונות בשני המדיה, ומשתמש בשפה של סמלים וצבעים אשר פיתח עם השנים. בציורי אקריליק, ברובם צבעוניים מאוד, הוא משלב מה שנראה כמו תיעוד של ערים היסטוריות עם מוטיבים שונים החוזרים על עצמם בכל העבודות, וביניהם דג, סולם, גשר, עמוד עתיק, סוס וציפור. הפסלים נראים כמעין תרגום או הפשטה של הציורים, וגם הם מכילים אותם אלמנטים בצבעוניות דומה. האמן מספר כי עבודותיו מבוססות על חוויות שונות שצבר במהלך חייו בנסיעות בערים שונות בעולם, אך הסיפור עצמו נדמה כמשמעותי פחות משפת הסמלים אותה פיתח. תהליך היצירה של שפת סמלים חדשה חשוב עבורו יותר מאשר משמעות הסמלים,  משום שבעצם יצירת השפה הוא מגיע להבנה ולמיצוי של הנושא. כל אחד מהמוטיבים החוזרים על עצמם בעבודות מסמל רגע בו הגיע לתובנה אסתטית כלשהי. מוטיב הדג למשל, אשר מופיע כמעט בכל עבודותיו (לצד מאובנים ועצמות דגים), מסמל עבורו התעלות של זמן וקיום. משמעות הסמלים משתנה עם הזמן, והחזרה עליהם בעבודות במהלך השנים מאפשרת לאמן לבחון את שינוי משמעותם עם הזמן שחלף.

Jeong Yoo Eui משלב בעבודותיו הבנה והערכה למסורת כדי הסלדון הקוריאניים יחד עם ביקורת על החברה הקוריאנית העכשווית והרבה הומור ואסתטיקה. Jeong גדל בסמוך למוזיאון הלאומי של קוריאה, בו הרבה לבלות בילדותו. הוא פיתח עניין מיוחד באובייקטים העתיקים המוארים בחדרים החשוכים ובקרמיקה, מדיום אשר הרשים אותו בעמידותו וביכולתו ללמד על ההיסטוריה. בבגרותו בחר בלימודי קרמיקה והחליט שיציג את עבודותיו באופן דומה לכדים העתיקים שהעריץ בילדותו. הכדים של Jeong מתחילים ככדים קוריאניים מסורתיים, אך בהמשך תהליך העבודה הוא מעמיס עליהם סמלים ואלמנטים של תרבות הצריכה והעולם הדיגיטלי רווי הדימויים והמידע. לוגואים של מעצבים ושל רשתות מזון מהיר ודמויות אנימציה מתערבבים עם ראשי בודהה ואורנמנטיקה מסורתית. בנוסף, משלב האמן בחלק מהכדים חומרים מוזהבים, מתקין מנוע ליצירת תנועה סיבובית ואורות ניאון, ויוצר אובייקטים עמוסים עד כדי קיטש, אך עם זאת, יפים, מפתים ומשעשעים מאוד. האמן מותח ביקורת על החומרנות בחברה המודרנית, אך בוחר להשתמש בהאדרה מוגזמת של מושא הביקורת שלו כדי לנפץ את הפיתוי. ניתן להסתכל על עבודותיו גם כעל שרידים מן העתיד, אשר בדומה לכדים שראה בילדותו, ישמשו עדות ומזכרת להווה שלנו.

גם Park Tae Dong משתמש בהאדרה והגזמה של אובייקטים בתהליך היצירה של פסליו. "אבני החן" שלו עשויות ברונזה ופלדת אל-חלד ומוצגות לעתים כאובייקט בודד ולעתים כמגדל המזכיר העמדה של אבנים בגני זן.  בניגוד ל-Jeong, Park אינו מותח ביקורת חברתית בעבודותיו (או לפחות לא גלויה או מודעת). האמן מצהיר כי הוא שואב השראה מהתהליך בו אבן הופכת לאובייקט קדוש ויקר ערך. אבני החן משמשות לאמן כמוזה וכסמל לדברים היקרים לנו, למסע אותו אנו עוברים בחיים ולכוח הרצון של האדם.

פסלי הקיר של Jung Kwang Sik עשויים אבן גרניט מגולפת וצבועה. העבודות מתארות נופים מנקודת מבט אווירית. הנופים אינם מייצגים מיקום גיאוגרפי או תרבות מסוימים, אלא הם פרי דמיונו של האמן. Jung מספר כי עבורו האבן היא הקנבס שהעניק לו הטבע, עליה הוא יכול להביע את עצמו באמצעות חריטה, ליטוש וצביעה. התוצאה היא שדה ראייה עצום ודינמי. השילוב של צפיפות ופיזור, עליות וירידות שיוצרת עבודת הגריעה באבן מעורר בו זמנית תחושות סותרות של מתח צורני ושל שלווה. האמן מדבר על רצונו לתאר את השקיעה, הדחיסות והקצב האוניברסלי של היחסים בין האדם ליקום.

Shim Byung Gun מציג בתערוכה שני פסלים מתוך סדרת עבודות הנקראת Pressed Drawing, רישום דחוס, בתרגום חופשי. אלה הן עבודות פלדה בהן הוא משנה את מהות החומר והופך חלקים מהפלדה למה שנראה כנייר מקומט. האמן ייצר בעצמו מכונת דחיסה במשקל מאה טון באמצעותה הוא יוצר את הפסלים. הוא מתייחס אל הפלדה כאל נייר הרישום שלו, ואל המכונה כאל עיפרון, ומכאן שם העבודות – רישום דחוס. בדומה לרישום, אשר הופך כהה כאשר מפעילים יותר כוח על העיפרון ולהפך, אפקט הקימוט של הפסל מתגבר כאשר מופעל יותר כוח על המכונה, וכשהכוח מופחת הקמטים עדינים יותר. תהליך העבודה מזכיר עבודה של קרמיקאי או צייר השולטים שליטה מלאה בחומרי היצירה שלהם. Shim מאלף את הפלדה, אשר אינה יכולה להתגבר על עוצמתה של מכונת הדחיסה, וכך משנה את הנטייה הטבעית של החומר ומכניע אותו.

גם אצל You Jae Heung מהווה השליטה בחומר חלק מהותי בעבודתו. You עובד בעץ, ובדומה לShim-, עובד קשה מאוד כדי לדמות את העץ לחומר אחר. בשתיים מהעבודות המוצגות בתערוכה הופך העץ לנייר, והפסלים הם ייצוג היפריאליסטי של חבילות עטופות במעטפה חומה. גם בעבודה הגדולה יותר, Wrapping, נראה העץ רך ונע כאילו היה בד נוזל. גם כאן נעשה ניסיון ליצור מניפולציה על החומר הקשה כדי לשלוט בו, ובצורה כזו אולי גם להפוך את העולם למובן יותר.

שם התערוכה, Crafted Matter, מתמצת את מהותה של אמנות הפיסול המוצגת. בחרנו לא לתרגם את שם התערוכה מאנגלית כדי שישמור על מגוון משמעויתיו. Matter – במובן של חומר, של יסוד, של נושא ותוכן. Crafted – במובן של אומנות, מלאכה, מיומנות, יצירה. השימוש בחומר, תהליך העבודה והמניפולציות שמפעילים האמנים על החומר הם חלק בלתי נפרד משכבות התוכן והמשמעות של כל אחת מהעבודות.

 

הטקסט מופיע בקטלוג תערוכת Crafted Matter

 

Yoo Eui Jeong, מזל (+), 2010. זהב, דקאל, קרמיקה, מנוע

Yoo Eui Jeong, מזל (+), 2010. זהב, דקאל, קרמיקה, מנוע

Yoo Eui Jeong, חברים (צד א'), 2010. זהב, דקאל, קרמיקה

Yoo Eui Jeong, חברים (צד א'), 2010. זהב, דקאל, קרמיקה

Yoo Eui Jeong, הארה (חזית), 2010. סלדון, נורות ניאון

Yoo Eui Jeong, הארה (חזית), 2010. סלדון, נורות ניאון

Shin Jong Shik, ציפור.2014 , צבע אמייל על פלסטיק, פלדת אל-חלד

Shin Jong Shik, ציפור.2014 , צבע אמייל על פלסטיק, פלדת אל-חלד

Jung Kwang Sik, נוף ג.פ 01, 2014. גרניט שחור, אקריליק

Jung Kwang Sik, נוף ג.פ 01, 2014. גרניט שחור, אקריליק

Geum Key Sook, חיבוק בירוק וורוד, 2015. תיל שחור, חרוזים ירוקים וורודים

Geum Key Sook, חיבוק בירוק וורוד, 2015. תיל שחור, חרוזים ירוקים וורודים

Jang Young Sun, חלקיק, 2012, פרט. פלדת אל-חלד חרוכה

Jang Young Sun, חלקיק, 2012, פרט. פלדת אל-חלד חרוכה

Jang Young Sun, חלקיק, 2012. פלדת אל-חלד חרוכה

Jang Young Sun, חלקיק, 2012. פלדת אל-חלד חרוכה

.

.

 

 

One Comment:

  1. Pingback: פיסול מקוריאה בישראל | שמתי לב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *