אורות וצללים

תום לוי מ-HIT ביקש לשלוט באור והצליח. תראו בעצמכם את שלושת גופי התאורה שעיצב בהשראת אור היום, אור הלילה ואור הדמדומים. בוגרים 2014

A Matter Of Light, עבודת הגמר של תום לוי, HIT 2014

Twilight, Nightlight, Daylight (מימין לשמאל)

 

תום לוי ביקש לשלוט באור, כאילו היה עוד חומר גלם. במהלך המחקר על פרויקט הגמר שלו, AMatter Of Light, בחן מפזרי אור (דיפיוזרים), עדשות שונות, מסננים ורפלקטורים. כך גילה את הפולרייז, מסנן אור שהוא רשת ננו מילימטרית, המאפשרת להעביר דרכה קרן אור אחת בלבד בזווית אחת מסוימת.

את הרשת הזעירה של הפולרייז לא ניתן לראות בעין, והחומר עצמו נראה כשקף דקיק. בתעשייה משתמשים בו בעיקר למסכי LCD למחשבים, ולעתים גם למשקפיים. לשמחתו הרבה של לוי "גרין סנטר מחזור אלקטרוני" ציידו אותו ב-200 מסכי מחשב שסיימו את מחזור חייהם, מהם קילף את הפילטר, "מה איפשר לי", הוא מודה בחיוך, "לחקור את הפולרייז מבלי למכור כליה".

במסך המחשב, מספר לוי, הפולרייז מאפשר את סידור הצבעים שאנו רואים ובלעדיו היינו רואים רק בוהק. למעשה, הוא מסביר, הפולרייזר מאפשר לשלוט באור. כך למשל, אם מסדרים שני שקפים אחד על גבי השני, ומשנים את הזוויות שלהם זה מול זה, ניתן לשלוט בזווית המעבר של האור דרכם, עד לצמצומן המוחלט המוביל להחשכה. באופן הזה, הוא מבהיר, הוא יכול לייצר הן שקיפות גבוהה והן אטימות.

את המחקר שלו, בהנחייתה של נעמה שטיינבוק, יישם לוי בשלושה גופי תאורההמתחקים אחר שלושת מצבי האור הבסיסיים: אור יום, אור לילה ואור דמדומים. שלוש המנורות מורכבות מבסיס אקרילי, מסנן פולרייז ונורות לד.

Daylight מזכירה בעיצובה תריס, וזה לא מקרי. "הפגישה הראשונה שלנו מדי בוקר עם האור היא דרך התריס, הוא הסמן הראשון לכך שעכשיו יום", מסביר לוי. וכמו שהזזת שלבי התריסולים מאפשרת לנו משחק עם כמות האור שנרצה להכניס לחדר, כך המשחק בין שני משטחי אקריל מחופים בשקף הפולרייז מאפשר לשנות את זווית האור מהסתרה והחשכה ועד לקבל אור מקסימלי. מופע האור המתקבל הוא תוצאה של  הזווית הנבחרת בין שני המשטחים ושל הנקודה שבה אנו עומדים מול גוף התאורה.

Twilight מדגימה את המעבר ההדרגתי בין אור ובין חושך בשעות הדמדומים. מרגע שמדליקים את המנורה, עוברת דקה שלמה במהלכה מתחזק האור באיטיות, עד שהוא הופך קונטרסטי וברור. בכיבוי התהליך הפוך.

Nightlight עוצבה בהשראת בנייני המגורים במרחב האורבני. "כשיצאתי לרחוב לבחון את אורות הלילה", מספר לוי, "הבחנתי שלמעשה הבניינים הופכים להיות גופי תאורה של העיר". בהשראתם  עוצבה "נייטלייט" כמלבן פרספקס שקוף, גדול ומסיבי, המתפקד כמעין סיב אופטי באופן שבו הוא מעביר את האור. בקצהו העליון קובייה שחורה קטנה ובה נורת לד. הקובייה הקטנה היא מקור האור, הנזרק למטה אל הקובייה השקופה, כשבין השתיים נמתח שקף הפולרייז. סיבוב הקובייה משנה את כמות האור המשתקפת דרך הגוף שמתחתיה, ולמעשה היא מתפקדת כדימר אנלוגי המאפשר לשלוט בכמות האור הרצויה.

עבורו, אומר תום לוי, פרויקט הגמר הוא נקודת פתיחה. האור והעיסוק בו ילוו אותו עוד דרך  ארוכה, הוא מבטיח. יהיה מעניין לעקוב.

 

 

 

 

One Comment:

  1. הצליח לעשות פרוייקט שמשאיר אותך עם חומר למחשבה וגם להגיע לאסתטיקה גבוהה. מרשים ביותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *