אבסטרקטיים ופרקטיים

בין אנימיזם לשמאניזם המיכלים של אנטון אדלשטיין מאירים את המפגש בין התיק לגוף באור חדש. אחרי התערוכה של לי אדלקורט ושבוע האופנה של קייב, הוא פותח תערוכת יחיד בגלריה פריסקופ

פרקטי ואבסטרקטי. תיקי OMTURA מאירים באור חדש את המפגש בין תיק לגוף. דוגמן לובש תיק באופן המזכיר לבישת סינר

OMTURA. מאירים באור חדש את המפגש בין תיק לגוף. צילום: Alex Salucov

 

את מותג התיקים שלו, OMTURA, הקים אנטון אדלשטיין ב-2012, שנה לאחר סיום לימודיו במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. שנה מאוחר יותר כבר הציג ב-Fetishism In Fashion, התערוכה שאצרה כוהנת הטרנדים לי אדלקורט בביאנלה לאופנה של ארנהם (MOBA), ובסוף אותה שנה בחר בו העיתון כלכליסט כמעצב המבטיח של 2013. מאז הספיק אלדשטיין להציג את קולקציית התיקים האקספרימנטלית והאוונגרדית פרי עיצובו בהונג קונג, בשוויץ ובמדינות נוספות באירופה.

הוא נולד ברוסיה, בעיר פטרופבלובסק קמצ'טסקי, בגיל שבע עבר עם משפחו לאוקראינה, ובגיל 15 הגיע לארץ לבדו במסגרת תכנית "נעלה". את הלימודים במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר סיים לפני שלוש שנים, ומאז הוא בעיקר כאן, אבל גם שם, בקייב, עם המשפחה. בבירה האוקראינית הציג השנה את התיקים של OMTURA במרסדס בנז פאשן דיי, האירוע הנחשב לשבוע האופנה של קייב, הוא מספר.

פרויקט הגמר שלו עסק בחיבור בין טקסטיל לאופנה וכלל בגדים ואובייקטים מעור לגברים. המנחה היה ישעיהו (איש) גבאי, מרצה בכיר בשנקר ודמות צבעונית ויוצאת דופן בנוף עיצוב הטקסטיל והאופנה בארץ. אל מול תחילת המסע העצמאי, כשהדרכים כולן פתוחות, ליוותה את אדלשטיין עצה שקיבל מאחד המרצים: "עצה מאוד טובה – להתמקד במדיה מסוימת שאליה אני מתחבר, ולהשקיע רק בה. לא התחייבות לכל החיים, אבל לפחות לתקופה, עד שאגיע לרמה מקצועית מספקת. ומכיוון שמאוד אהבתי פיסול ותלת מימד, ולא רציתי לעשות בגדים דווקא, נראה לי הכי הגיוני לעשות משהו דומה לתיק. מיכל".

הוא התחיל עם סקיצות מקרטוני ביצוע. עוד סקיצה ועוד סקיצה, עד שהגיע לגזרה שאיתה הרגיש נוח. "זו הייתה גזרה של תרמיל, שמאוד הזדהיתי עם הצורה שלו ועם האסתטיקה שהוא יוצר. ואז כמעט בלי לדעת דבר כמעט על תפירת עור, ובלי להכיר אף טכניקה של עיבוד החומר, קניתי חתיכות עור והעתקתי באופן מדויק את מודל הקרטון לעור". התגובות, מספר אדלשטיין, הן של החברים והן של אנשים שראו את התרמיל, היו מאוד חמות. "הבנתי שמצאתי את הדרך שלי, ושזה הכיוון שאיתו אני רוצה להמשיך".

זו הייתה תחילתו של מסע היכרות, התנסות ובניית יחסים עם העור. הידע נשאב ככל שניתן היה מהאנשים שסביבו. "ועמדו לרשותי הכלים שקיבלנו בלימודים במחלקה. גישה לחומר, פיתוח של רגש כלפיו – לדעת איך לגעת בו, איך לחתוך, איך לתפור". אדלשטיין צלל לעומק העבודה, כשהוא בוחן צורות חדשות וגזרות לא מוכרות, מקים מותג – OMTURA – חושב על הקונספט והייחודיות, על האמירה, על הפילוסופיה.

יום אחד פגש במקרה את גבאי, שהזמין אותו להיות בקשר "מתישהו, אם ארצה להציג, ואם אהיה טוב מספיק ברמה המקצועית". כך התגלגלה תערוכת היחיד של אלדשטיין בגלריה פריסקופ לעיצוב עכשווי, שתיפתח ביום חמישי הקרוב, 27 בנובמבר.

– השם מסקרן. יש לו משמעות?

"כן. זה חיבור בין אותיות המלים אור וצל בלטינית ומצרית עתיקה. המשמעות היא צל לאור, "Shadow to Light.

"אנימיזם, שמאניזם ושבטיות הם הבסיס לשפתו העיצובית של אנטון", כותב גבאי, אוצר התערוכה. "ערכים אלו, המשלבים קדמוניות ועל זמניות, עוברים כאן תהליך של התחדשות והתפעמות, וחוברים לפוטוריזם, אורבניקה ומינימליזם. צירוף ההשראות הזה מתבטא בתיקים ייחודיים, המשלבים ערכים פרקטיים ואבסטרקטיים, ומאירים את המפגש בין התיק לגוף באור חדש".

על אף שלאחרונה החל אדלשטיין לעבוד גם עם גומי, חומר הגלם המרכזי שלו הוא עור. עור עבה, גס, מאסיבי. "עור שמתקיים מתוך תכונותיו הקמאיות, ומקבל חיזוק והעצמה אודות לתהליכים ולפעולות שהוא עובר", כותב איש, "פעולות פשוטות ומדויקות המשביחות אותו ברבדים אנאליטיים ופואטיים. חיבור מופלא של מדע ואומנות, של מחשבה ויצרים".

התיקים עשויים בעבודת יד מוקפדת ומדויקת. " אל הדיאלוג החד והמושחז אשר אנטון מנהל עם העור", ממשיך איש, "מתווסף מערך מנומק ומבוסס של ערכי צבע, והצבע העיקרי הוא השחור על שפע גווניו ודקויותיו הנובעות ממקורותיו האורגניים והמגיבים ברגישות למגע ולעיבוד".

מאז שחזר מקייב, משתף אדלשטיין פעולה עם עופר ואושקו טוביהו, בעליה של רשת האופנה האנינה INN 7. בני הזוג טוביהו, הוא מספר, האמינו בו מההתחלה, וקנו ממנו באופן קבוע תיקים בלי "שום קונסיגנציה", הרעה החולה הפופולרית במקומותינו. עופר טוביהו נרתם לסייע בצד העסקי והלוגיסטי, ולקדם את OMTURA  בארץ ובחו"ל, והחנות היא כרגע מקום מושבו של סטודיו המותג.

ביום חמישי הקרוב, 27.11.14, בשעה שבע ושלושים בערב, תיפתח תערוכת היחיד של אדלשטיין בגלריה פריסקופ לאמנות עכשווית. זו תהיה גם ההשקה הרשמית של מותג התיקים הצעיר שלו OMTURA. התערוכה תהיה פתוחה עד 27 בדצמבר.

 

גלריה פריסקופ | בן יהודה 176, ת"א |  פתוח: ב'-ה 17:00-20:00, ו'-שבת  11:00-13:00.

 

 

פרקטיים ואבסטרקטיים. תיק גב של אומטורה צילום: Alex Salucov

פרקטיים ואבסטרקטיים. צילום: Alex Salucov

קדמוניות ועל זמניות. צילומי תיקים: גל טוביהו

קדמוניות ועל זמניות. צילומי תיקים: גל טוביהו

עור שחור, עבה, גס, מסיבי

עור שחור, עבה, גס, מסיבי

רבדים אנאליטיים ופואטיים

רבדים אנאליטיים ופואטיים

עבודת יד מוקפדת ומדויקת. פרט של תיק

עבודת יד מוקפדת ומדויקת

שיתוף פעולה עם INN7

שיתוף פעולה עם INN7

צורות חדשות וגזרות לא מוכרות

צורות חדשות וגזרות לא מוכרות

תיקי OMYURA תלויים על שרשראות מתכת בשבוע האופנה של קייב

OMTURA בשבוע האופנה של קייב

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *